Svangerskapskontroll

Mitt lille ønske❤️

Blir kjent med forumet
Hei,

Var på svangerskapskontroll idag for blodprøver og urinprøve. Jeg er 11+4, og tenkte det var i uke 12. Jeg ble fortalt at jeg var for tidlig ute, men blodprøvene var allerede tatt så det var for sent. Han skulle si fra hvis jeg måtte ta nye. Det som stresser meg litt er det han sa om at disse ikke skulle blitt tatt før etter fullgåtte 12 grunnet komplikasjoner som kunne oppstå med svangerskapet før tre måneder var gått osv. Jeg blir litt bekymra nå, og vet jo det ikke er noe jeg kan gjøre til eller fra. Men ville bare høre om noen av dere andre har tatt disse blodprøvene på 11+ noen dager og hørt fra legen sin at det går greit? :happy:

Men hvilken blodprøver ble tatt siden det var for tidlig? Var selv på første svangerskapskontroll hos jordmor sist uke (uke 8+4), leverte både urinprøve og det ble tatt fire glass blod!

Jeg hadde den første kontrollen tidlig i fjor (rundt uke 9), og legen sa at de ikke tar bloprøver før uke 12. Det var en krav fra lab'en som analyserer prøver (i Oslo)... Tror at de ikke ønsker seg ekstra arbeid fordi noen vil miste før uke 12 :shifty: Forståelig, men litt trist uansett, synes jeg.

:Heartred
Men hvilken blodprøver ble tatt siden det var for tidlig? Var selv på første svangerskapskontroll hos jordmor sist uke (uke 8+4), leverte både urinprøve og det ble tatt fire glass blod!

Det var den vanlige svangerskapskontrollen med en haug av blodglass (antistoff, blodtype, jernmangel etc) Men så godt å høre at du har tatt de hos jordmor, det betyr jo at det burde gå fint å ta de før. Jeg syns bare det var litt rart og skummelt, men tror kanskje det er som Blåbærfrø sier under her, at de ikke vil gjøre for mye analyse på blodprøver hvis man mister, men syns jo likevel det er viktig og enten være tydelig på at det er derfor og ikke at det er større sannsynlighet for spontanabort hvis man tar blodprøver før «tiden»:( For jeg sa til legen min at det stresset meg at han sa det, men det hjalp veldig med svaret ditt, tusen takk :Heartred For ei jordmor hadde jo aldri sagt det var greit hvis det var et krav om å ta de i uke 12

Jeg hadde den første kontrollen tidlig i fjor (rundt uke 9), og legen sa at de ikke tar bloprøver før uke 12. Det var en krav fra lab'en som analyserer prøver (i Oslo)... Tror at de ikke ønsker seg ekstra arbeid fordi noen vil miste før uke 12 :shifty: Forståelig, men litt trist uansett, synes jeg.

ja, ikke sant, jeg forstår det også til en viss grad, men ble så stressa av at det hørtes ut som det var større fare for komplikasjoner når jeg hadde tatt blodprøve før fullgåtte 12 uker:( Men tusen takk for svaret ditt, det roet meg godt ned:Heartred

Jeg hadde kontroll hos lege da jeg var 10+2 (i forbindelse med kvalme osv) og da ble det tatt alt av blodprøver. Han satt meg også opp på ny kontroll igjen jeg var 12+2, men han sa jeg skulle ikke ta flere prøver da.

Regner med det er helt ok å sende inn prøver før man er i uke 12, ellers ville han vel bare ventet til neste kontroll :)

Jordmor sa også til meg at blodprøver tas i uke 10-12.

Jeg har også hørt at det har blitt sagt at det ikke skal tas blodprøver før etter at man et i uke 12.

Jeg vil også tro at det handler om at både noen laboratorier har spesielle regler om når de tar i mot prøver for analysering, og at det bare er for å unngå å ta masse prøver mens det fremdeles er risiko for at svangerskapet ikke fullføres?

Jeg går forøvrig hos fastlege i Oslo.

Da jeg var på Ahus sa jordmor der at de blodprøvene kan tas mellom 6-12 uker, etter nye retningslinjer. Før var det tidligst ved 12 uker, og hun var rimelig oppgitt over at mange leger ikke har fått med seg den endringen.

Ser ut som at det gjøres veldig forskjellig fra kommune til kommune, selv om det så absolutt sku ha vært samme prosedyrer over alt! For hos meg var det en selvfølge at blodprøvene skulle bli tatt på første kontroll som ville være mellom uke 6-12, i Trøndelag!

:love2

Jeg hadde kontroll hos lege da jeg var 10+2 (i forbindelse med kvalme osv) og da ble det tatt alt av blodprøver. Han satt meg også opp på ny kontroll igjen jeg var 12+2, men han sa jeg skulle ikke ta flere prøver da.

Regner med det er helt ok å sende inn prøver før man er i uke 12, ellers ville han vel bare ventet til neste kontroll :)

Jordmor sa også til meg at blodprøver tas i uke 10-12.

Jeg har også hørt at det har blitt sagt at det ikke skal tas blodprøver før etter at man et i uke 12.

Jeg vil også tro at det handler om at både noen laboratorier har spesielle regler om når de tar i mot prøver for analysering, og at det bare er for å unngå å ta masse prøver mens det fremdeles er risiko for at svangerskapet ikke fullføres?

Jeg går forøvrig hos fastlege i Oslo.

Tusen takk for utfyllende svar:Heartred Veldig godt å høre! Enig i teorien din om at de ikke ønsker å ta for mange prøver, og jeg skjønner også det veldig godt, men ble så nervøs når det hørtes ut som at det kunne bli komplikasjoner, leser nedover her at det er en ny praksis mellom 6 - 12 uker, så det er jo bra:love2

Ser ut som at det gjøres veldig forskjellig fra kommune til kommune, selv om det så absolutt sku ha vært samme prosedyrer over alt! For hos meg var det en selvfølge at blodprøvene skulle bli tatt på første kontroll som ville være mellom uke 6-12, i Trøndelag!

:love2

det er fantastisk å høre, tusen takk, det gjør at jeg ikke uroer meg noe mer:Heartred det hjalp veldig:love2 Var så bekymret for at jeg hadde gjort noe veldig galt:(

Jeg har også tatt i uke 11, legen min sa det ikke gjorde noe. Så da går det nok helt fint ;)

Jeg tok disse prøvene da jeg var 11+3.Var legen som satte opp timen for meg ut i fra dato for siste mens, så regner med at det er ok :happy:

Back
Topp