Svangerskapskontroll

Skrapelodd

Blir kjent med forumet
Hei! Jeg er 9+3 og var på svangerskapskontroll hos fastlegen i dag. Det var legesekretæren som sa jeg burde ha time så tidlig, men følte i dag at det ikke var noe poeng i å dra dit? Ingen blodprøver, ingen spørsmål/info om livsstil, kosthold eller annet ved graviditet, tok bare blodtrykket. Det virket også som om jeg ikke hadde trengt å ha med urinprøve. Hadde trodd at legen hvertfall kom til å spørre om jeg røyka, brukte medisiner, fikk i meg riktig mat og sånne ting.. hun lurte bare på om jeg hadde noen spørsmål, men jeg har jo funnet ut det meste jeg lurer på på nettet :p
Skal tilbake i uke 12 for å ta blodprøver og bestille fødeplass. Men har mer lyst å gå til jordmor etter denne timen, har inntrykk av at jordmor har bedre tid til å snakke. Kan jeg få tilsvarende kontroll i uke 12 hos jordmor, og avbestille hos fastlegen? Noen som har lignende erfaring hos legen?

Skal til legen på tirsdag så kan svare deg litt mer da. Jeg er da 11+0. Jeg måtte spørre om jeg skulle ha med urinprøve på telefon. Håper ikke jeg får samme opplevelse.

Jeg hadde time hos fastlege forrige uke, da var jeg 9 uker på vei. Siden jeg var litt tett i nesen valgte jeg å bare ta timen på telefon. Legen spurte meg om en del ting om meg, siden jeg har ny lege. Hun spurte om høyde og vekt og om jeg røyket og om jeg visste om sykdommer i familien og slikt. Og hun tok kontakt med sykehuset for å bestille oul. Ellers spurte hun om jeg tok vitaminer og om jeg hadde spørsmål. Syntes hun var veldig hyggelig. Hun sa at hun satt meg opp til ny time når jeg er i uke 12, da må jeg komme på legekontoret. Da skal jeg ha med urinprøve og vi skulle ta en god del blodprøver og slikt.

Hun sa også at jeg kunne ta kontakt med jordmor, og at mange valgte å ha noen timer hos lege og noen hos jordmor. At det var noe jeg valgte helt selv.

Foreløpig har jeg ikke tatt kontakt med jordmor. Tenker jeg kommer til å bestille meg en tul hos privat jordmor, og så får jeg bare se det litt an hvordan det blir med svangerskapskontrollene fremover, om jeg tar noen hos jordmor :)

Synes det hørtes ut som en mangelfull time ja. Ville heller tatt hos jordmor da :)

Hei! Jeg er 9+3 og var på svangerskapskontroll hos fastlegen i dag. Det var legesekretæren som sa jeg burde ha time så tidlig, men følte i dag at det ikke var noe poeng i å dra dit? Ingen blodprøver, ingen spørsmål/info om livsstil, kosthold eller annet ved graviditet, tok bare blodtrykket. Det virket også som om jeg ikke hadde trengt å ha med urinprøve. Hadde trodd at legen hvertfall kom til å spørre om jeg røyka, brukte medisiner, fikk i meg riktig mat og sånne ting.. hun lurte bare på om jeg hadde noen spørsmål, men jeg har jo funnet ut det meste jeg lurer på på nettet :p
Skal tilbake i uke 12 for å ta blodprøver og bestille fødeplass. Men har mer lyst å gå til jordmor etter denne timen, har inntrykk av at jordmor har bedre tid til å snakke. Kan jeg få tilsvarende kontroll i uke 12 hos jordmor, og avbestille hos fastlegen? Noen som har lignende erfaring hos legen?
Fylte dere ut et sånt skjema? Virker kanskje som at det var en liten kontroll før «den første kontrollen» i uke 12.
Jeg var på det. Ringte legen pga dårlig form, og hun ville ha meg inn på en sjekk. De tok en del blodprøver og jeg måtte ta urinprøve sånn at de kunne bekrefte graviditeten der (det har jeg aldri vært ute for før!), men vi fylte ikke ut sånt skjema eller gikk gjennom de typiske spørsmålene om livsstil. Hun satte meg så opp til «første svangerskapskontroll» når jeg er 12+2. Da skal jeg igjen ta blodprøver.
Kanskje det har noe med at det er få som går til fastlegen nå, sånn at de vil sikre seg litt penger? Det er jo stadig reklamer for å gå til fastlegen nå. Bare en tanke.. :p

Fylte dere ut et sånt skjema? Virker kanskje som at det var en liten kontroll før «den første kontrollen» i uke 12.
Jeg var på det. Ringte legen pga dårlig form, og hun ville ha meg inn på en sjekk. De tok en del blodprøver og jeg måtte ta urinprøve sånn at de kunne bekrefte graviditeten der (det har jeg aldri vært ute for før!), men vi fylte ikke ut sånt skjema eller gikk gjennom de typiske spørsmålene om livsstil. Hun satte meg så opp til «første svangerskapskontroll» når jeg er 12+2. Da skal jeg igjen ta blodprøver.
Kanskje det har noe med at det er få som går til fastlegen nå, sånn at de vil sikre seg litt penger? Det er jo stadig reklamer for å gå til fastlegen nå. Bare en tanke.. :p

Nei, jeg fylte heller ikke ut noe skjema nå, hun sa jeg skulle få det i uke 12.. virket også som det er den første ordentlige kontrollen i uke 12, men da er det jo litt rart at jeg ble kalt inn i dag :p ville trodd at leger generelt var litt opptatt av at gravide får i seg f.eks. riktig mat og stiller noen spørsmål om det, men jeg satser på at jeg har funnet riktig info selv. Tror jeg bestiller neste timen hos jordmor uansett :) en venninne av meg hadde vært hos jordmor, og fortalte at hun og partneren var der i over en time og snakka om masse forskjellig (f.eks. det å bli foreldre). Det høres fint ut syns jeg!

Jeg ville ha beholdt timen hos fastlegen, siden det må tas noen blodprøver i uke 12 som jordmor har behov for i etterkant. Og bestilt en time til til jordmor samtidig for alt annet du lurer på og ikke fått svar på hos fastlegen.

Back
Topp