Svangerskapskontroll

Pernille91

Blir kjent med forumet
Hei,

Lurte på om man må bestille time selv til jordmor for svangerskapskontroll? Jeg har kontakten min fastlege, men fikk bare til svar at vanlig praksis var at første svangerskapskontroll var hos fastlegen i uke 12-13. Som førstegangsgravid føler jeg dette er litt lenge til. Har mange spørsmål og ting som jeg lurer på. Hva ville dere ha gjort? :)

Hei,

Lurte på om man må bestille time selv til jordmor for svangerskapskontroll? Jeg har kontakten min fastlege, men fikk bare til svar at vanlig praksis var at første svangerskapskontroll var hos fastlegen i uke 12-13. Som førstegangsgravid føler jeg dette er litt lenge til. Har mange spørsmål og ting som jeg lurer på. Hva ville dere ha gjort? :)
Blodprøvene kan taes mellom uke 8-12, før var det etter uke 12. Men ja, de starter ikke med de ordinære kontrollene av svangerskapet før da.

Kan bestille en vanlig time for å snakke om svangerskapet, uten å kalle det for svangerskapskontroll? :p
Jeg skal til legen på mandag siden jeg slet veldig med bekkensmerter sist, og gjør det igjen nå +div andre plager jeg har som følge av svangerskapet.

Edit: Her jeg bor må man selv bestille time hos jordmor. Gir man beskjed innen uke 8, får man komme til jordmor innen uke 14.

Takk for svar dere! :) Da tar jeg kontakt med helestasjonen og hører når de vil ha meg inn. Synes egentlig det er lenge å vente til uke 12-13 før man snakker med lege/jordmor, men får bare prøve å være tålmodig ;)

Takk for svar dere! :) Da tar jeg kontakt med helestasjonen og hører når de vil ha meg inn. Synes egentlig det er lenge å vente til uke 12-13 før man snakker med lege/jordmor, men får bare prøve å være tålmodig ;)
Syns det er veldig lenge for førstegangsfødende... litt rart! Klart så kan man miste, men man lurer jo på masse. Måtte ta kontakt jeg og, husker jeg. Heldigvis finner dagens mødre lett ut av ting via nettsteder som f.eks Babyverden :) Denne gangen fikk jeg legetime i uke 6, siden jeg var så syk sist, for å passe på væskebalansen. Enn så lenge går det bra da :happy:.

Leste at første kontroll skulle være mellom uke 6 og 13, men helst mellom 8 og 12 eller noe.

Jeg har selv bestilt til uke 10 :)

Paranoid som jeg er, har jeg allerede vært hos legen og han fylte ut svangerskapskontrollskjema + søkte fødeplass :smiley-ashamed005

Ønsket i utgangspunktet bare å bekrefte svangerskap sånn at hvis vi mister igjen er vi under habituell abort og får mer oppfølging og utredning.

Syns det er veldig lenge for førstegangsfødende... litt rart! Klart så kan man miste, men man lurer jo på masse. Måtte ta kontakt jeg og, husker jeg. Heldigvis finner dagens mødre lett ut av ting via nettsteder som f.eks Babyverden :) Denne gangen fikk jeg legetime i uke 6, siden jeg var så syk sist, for å passe på væskebalansen. Enn så lenge går det bra da :happy:.

Ja, heldigvis kan man finne ut av mye selv på nett :) Men føler iblant at det er litt overveldende å skulle sjekke alt ut på nett, og om man kan stole på alt som står der. Har ikke lyst å bli helt hysterisk, men merker at jeg driver å googler matvarer og andre bekymringer daglig :nailbiting: Så det hadde vært greit å få snakket med noen om dette store greiene som er på gang i kroppen min :rolleyes:

Så bra at du har fått time tidlig. Bra de følger opp og prøver å forebygge hvis man har hatt det tøft i tidligere graviditeter :)

Hei,

Spørs, nå har jeg endelig fått ny fastlege som faktisk har tid til å prate og som ikke bagatelliserer det jeg lurer på. Så kunne godt dratt til legen først, om jeg hadde spørsmål. Men ang oppfølgning i graviditeten foretrekker jeg å gå til jordmor. Føler de rett og slett har bedre peiling enn mange leger. Men det er sånn jeg føler, du må gjøre som du føler for:Heartred

Gikk til jordmor første gang, og det var ikke noe for meg. De andre gangene var jeg bare på kontroller hos lege. Og velger bare kontroller hos lege denne gangen også. Så tar eg noen privat ultralyder inni mellom :love017 Dårlig erfaring med jordmor som tar ultralyd og leger. De har ikke samme kunnskap. Jordmor mente på ultralyd at eg var 3 uker lenger, stemte ikke. Og lege mente eg var 5 uker mindre, stemte ikke. Så derfor privat ultralyd hos utdannet folk på sykehus og privatklinikk. :love7

Jeg syns det har vært fint å snakke med jordmor :) Hun hadde mye gode innspill, og svarte tålmodig på alt jeg lurte på. Hun var også flink til å være støttende syns jeg, selv om hun var streng på å måle vekta første svangerskap, hehe. Neste brydde hun seg ikke, og sa at jeg nok fulgte med selv.

Det er sikkert litt ulikt fra jordmor til jordmor rundt omkring, men jeg satte pris på det!

Jeg mener å huske at jeg fikk komme inn til legen en god stund før uke 12 og fikk svangerskapspapirer osv. Var jo ikke så mye som skjedde siden det ikke var uke 12 enda, men er veldig glad for at jeg fikk komme inn. Det føltes trygt for en første gangs. Jeg har en veldig skjønn lege, men hun har minimalt med tid, så jeg bestemte meg for at neste gang jeg ble gravid skulle jeg gå mest til jordmor (for hun var helt nydelig) og kun til legen hvis jeg måtte.

Her må vi bestille til jordmor selv, jeg har pleid å gå til jordmor i annen kommune, da jeg har gått til samme i alle svangerskapene, men tenkte prøve igjen å gå til hun her i kommunen, fant ikke helt tonen sist.

Jeg har hatt første kontroll relativt tidlig i de forrige svangerskapene, nå har jeg legetime neste uke, men det var for noe annet, men kommer nok da til å få ordnet med svangerkskapspapirene og avtale tid for blodprøver.

Jeg har nå fått time hos jordmor i neste uke :) litt tidlig da jeg da vil være ca 6+5, men er veldig glad for føler jeg trenger å snakke med noen :)

Jeg har nå fått time hos jordmor i neste uke :) litt tidlig da jeg da vil være ca 6+5, men er veldig glad for føler jeg trenger å snakke med noen :)
Så bra at du fikk time så tidlig! Glad for deg, det er veldig fint i det første svangerskapet :)

Så bra at du fikk time så tidlig! Glad for deg, det er veldig fint i det første svangerskapet :)

Takk fine du :) Jeg er førstemann som er gravid i min venninnegjeng så har ikke så mange å snakke med. Så det er veldig kjekt å være her inne sammen med dere :love2

Du kan bestille selv hos JM og få time tidligere. Retningslinjene sier uke 6-12 for første kontroll. JM setter av en hel time til første møte :)

Så bra at du fikk time så tidlig :) jeg fikk time 1/3, til samme jordmor som sist. Gleder meg :)

Takk fine du :) Jeg er førstemann som er gravid i min venninnegjeng så har ikke så mange å snakke med. Så det er veldig kjekt å være her inne sammen med dere :love2
Liker så godt dette forumet jeg :)

Back
Topp