Svangerskapskontroll :)

lillemy-1989

Forelsket i forumet
I dag har jeg vært på min første kontroll hos lege, og fått helsekort for gravide. Tatt masse blodprøver, urinprøver og flere underlivsprøver. Hun regnet termindato til 27.04.16. Men i og med jeg hadde 40 dagers syklus og jeg er nesten sikker på at jeg hadde eggløsning 13 august da jeg hadde positiv eggløsningstest og sikker på jeg hadde eggløsning den uka. Hadde ikke gjort noe om jeg var lenger på vei heller. Ganske sikker på det blir mai barn. Nå er det bare å ta kontakt med jordmor for neste time der :) Gleder meg fremover!
Vil at alt skal gå bra nå:)

Flere som er i gang ?

Har vært hos lege og målt hcg, men har ikke vært på noen kontroll enda, hvor tidlig er det vanlig at man gjør det?
Har time til tidlig ul så tenkte kanskje å vente til etter jeg har vært der om ca 3 uker :-)

Jeg har jo nettopp blitt gravid, men gleder meg til å bestille første jordmortime! :) Kommer nok ikke til å gå til lege unntatt hvis jeg blir for dårlig til å jobbe og må ha sykemelding. Jeg føler jeg har ganske så full kontroll på alt dette, jeg har blodtrykksmåler hjemme og skal kjøpe med en boks stix (har både erfaring fra bioingeniørstudiet og sykepleien bak meg) så den biten klare jeg selv. Jeg gikk bare til kontroll fra uke 36 i svangerskap #2, vi flyttet så mye og pendlet til utlandet.

Men tross dette, så gleder jeg meg til å gå til jordmor og jeg skal gå hver gang jeg får time! Bare for å ha noen å chatre med om dette og litt fri fra jobben (vi har eget firma, så små godt med litt "fri/egentid").

Var å tok hcg blodprøve her da jeg var 4+0.
Men fikk da beskjed om å ringe for å få time i uke 7+0. Så ringte i stad og fikk time 07.oktober :happy:
Da har jeg vært på tidlig ul ol ;)

Har vært hos lege og målt hcg, men har ikke vært på noen kontroll enda, hvor tidlig er det vanlig at man gjør det?
Har time til tidlig ul så tenkte kanskje å vente til etter jeg har vært der om ca 3 uker :-)

Vet du at det aner jeg egentlig ikke. Er førstegangsgravid. Men har lest fra uke 8-12 ved første kontroll. Men jeg bare ringte legekontoret og de som
Satte opp timen :)

Vi skal til legen på torsdag,er da uke 5+5, skal ordne med tidlig ul og time til jordmor,har nettopp flyttet til et nytt fylke,så blir aller første møte med legen,så blir vel en del spm:P har høyrisikosv.skap,så synes det er greit å vær tidlig ute:)

Får jo en del kontroller siden det er ivf, så har time til tidlig ul 2.Oktober trenger sikkert ikke å ordne med legetime før etter det, er allerede registrert som gravid da jeg målte hcg stigning :-)
Skal til legen idag å fornye sykemeldingen da jeg har hatt en del blødninger og blitt bedt om å ta det rolig en stund fremover, så kan høre litt om det da :-)

Mange av dere er så tidlig ute med kontroller og tidlig ultralyd :-) fått time hos legen 19.okt og da er jeg 10+6. Er såååå lenge å vente:-(

Har dere tidlig ultralyd hos gynekolog, lege eller jordmor? Er det noe dere betaler ekstra for eller blir det som en vanlig legetime?

Jeg har første time neste uke, 5+2. Men det er fordi jeg vil snakke med legen om oppfølging i svangerskapet. Sønnen min var alvorlig syk, så vi skal ha tettere oppfølging nå. Det blir nok tidlig ul på Nasjonalt senter for fosterdiagnostikk (St. Olavs).

Back
Topp