Svangerskapskontroll

Januarskatt

Andre møte med forumet
Jeg har prøvd i noen dager nå å komme gjennom på legekontoret uten hell. Så da fant jeg ut at jeg kunne bestille en time til jordmord først. Skal til syden om 4 uker og har en del ang dette. men da jeg ringte helsestasjonen fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle til jordmord før uke 24, uansett om jeg gikk til lege eller ikke. Hørtes ikke dette veldig merkelig ut? Var ikke sånn sist jeg var gravid.

Jeg ringte til helsestasjonen og ønsket time til jordmor i uke 12, men fikk beskjed om å ringe tilbake etter ordinær ultralyd. Det var jo ikke noe de kunne gjøre eller hjelpe med før det.

Jeg ble helt paff. Forrige gang var jeg på kontroll hos jordmor og lege i uke 12. Jeg liker best å gå til jordmor, føler ikke min mannlige lege har like peiling på dette her. 

Men men, så her blir det bare legetime før ultralyden. 

Men det er ikke noe hyggelig å føle seg avvist, og jeg synes ingen gravide burde bli avvist. Noen trenger faktisk å snakke med en jordmor og trenger veiledning, jeg synes det er trist det skal være sånn. 

Vi er vel andregangs nå da og forventet å ha stålkontroll selv... Ring igjen og si at du trenger råd og veiledning angående utenlandsreise og graviditet og trenger en time innen den og den datoen.

Hun damen sa til meg at det var uke 24 for både førstegangs og andre gangs, at det va nye regler.
Sa også til hun at vi ska reise vekk snart og at eg hadde derfor begov for å snakke med jordmord, men det hjal ikke.Så ikke vet eg ka eg ska gjøre.

Var før uke 12 sist. Hadde egentlig bare lyst å gå til jm denne gangen, men virket nesten som om det ikke var vist fordi vi ikke får noe særlig mer kontroller enn de som krever lege. Føler en jm tar mye bedre vare på oss enn legen. Hos legen føler jeg bare at jeg kaster bort tiden deres uansett hvor mye jeg er nødt tilå være der.

Hm, merkelig.
Jeg fikk beskjed om å ringe tilbake etter jeg hadde hatt min første time hos legen. Grunnen er at jeg skal ta blodprøver, urinprøve å slike ting som hun da ikke kan gjøre. Det er derfor man skal gå til kontroll hos begge to. Men hun sa ingenting om at jeg ikke fikk komme før jeg var i uke 24.

Hmm..

Men kan du ikke få svar på det samme hos legen da? Det burde jo være mulig å få en legetime? En behøver jo ikke kalle det en svangerskapskontroll en gang... Bare bestill en time liksom.

skriver for å se svar

Jo, eg kunne tenkt meg time hos legen, men har ikke kommet gjennom til de enda, også e de stengt i dag og i morgen. svigerinnen min er også gravid og går til samme lege, men hun fikk ikke time før om over en mnd og hun er over 12 uker nå.

Håper det ordner seg! I mellomtiden kan kanskje vi andre hjelpe deg med å finne svar på det du lurer på ange reisen? Jeg skal reise i sommer selv og er usikker på hvor mye det er å ta hensyn til!

Jeg har akkurat bestilt time hos legen til min førstesvangerskapskontroll skal ditt 22 juni da er jeg i uke 9
Er vel vanligst å ha første time hos legen siden det er dem som bestiller fødeplass, ul timen og tar blodprøvene som skal tas.
Etter det så kan du vel velge om du  går til JM og lege eller begge deller.
Med førstemann var jeg hos legen i uke 11 og jm uke 17.
Har ikke snakket med helsestasjonen enda så vet åssen det er her nå.
Men skjønner deg godt at det er ikke koselig å bli avist. Håper du får time hos legen kjapt og ikke må vente så lenge.

Her må vi vente til etter uke 15 for å komme til JM,synes det høres greit ut jeg 

virker som det er mye forskjellig fra sted til sted. jeg får bare satse på at jeg får en legetime om ikke så alt for lenge. og hvis ikke eg får før eg reiser får eg bare bruke dere snille jenter for råd. er vel flere som ska utenlands i sommer kan eg tenke meg :)

Skal ikke man ta de svangerskaps blodprøvene mellom uke 10-13 da? Synes det er skikkelig dårlig av helsestasjonen å ikke ta deg inn for en samtale!

Back
Topp