Svangerskapskontroll

Hummingbird

Elsker forumet
Hei jenter [:)]

Når skal dere på første svangerskapskontroll? I hvilken uke er det vanlig å få time? [:)] Og hva er det egentlig legen gjør under kontrollen? Jeg er ny i dette gamet og vil gjerne oppdatere meg litt [:)]

(Regner med at du mener første besøk hos legen?!?)

Jeg var på min veldig tidlig, pga jeg skal ha tidlig UL. Ta med deg urinprøve fra morgenurinen. De kommer til å teste den (graviditetstest). Ellers fyller de ut et graviditetsskjema. Du blir veid og målt blodtrykk. Sist gang jeg var hos legen (ny lege for meg), så kjente han på magen min. Er du under 25, tester de for noen sykdommer også, har jeg hørt.... men, er usikker på det.

Tror jeg fikk med meg det meste nå... [:)] Dessverre vet jeg ikke helt når det er "normalt" å ha legetime... jeg har hatt det relativt tidlig alle gangene jeg...

Alt mellom uke 8 og 12 er det mest vanlige. Jeg var i uke 9.

Det blir tatt noen blodprøver, og så tar de celleprøven om det er lenge siden sist du tok den. Ellers tar han blodtrykket ditt og dere fyller ut helsekort for gravide.[:)]

Det som kan være lurt er å skrive ned eventuelle spørsmål du har sånn at du husker på å spørre når du er der. Jeg skulle gjort det, for når jeg kom ut fra legen kom jeg på at det var flere ting jeg glemte å spørre om...[;)] typisk...

Jeg var hos legen første gangen når jeg var 5 uker, men da tok hun bare urinprøve. Hun tok verken blodtrykk, veide meg eller testet meg for noe som helst. Hun fylte heller ikke ut noe graviditetsskjema, det eneste jeg fikk med meg var helsekortet for gravide, men kanskje det er det samme? [:)] Fikk neste time i uke 11.

ORIGINAL: stomperud

Alt mellom uke 8 og 12 er det mest vanlige. Jeg var i uke 9.

Det blir tatt noen blodprøver, og så tar de celleprøven om det er lenge siden sist du tok den. Ellers tar han blodtrykket ditt og dere fyller ut helsekort for gravide.[:)]

Det som kan være lurt er å skrive ned eventuelle spørsmål du har sånn at du husker på å spørre når du er der. Jeg skulle gjort det, for når jeg kom ut fra legen kom jeg på at det var flere ting jeg glemte å spørre om...[;)] typisk...

Pjew! Nå ble jeg litt lettet over at det var normalt i uke 11:) Jeg har jo tusen ting jeg lurer på, så jeg burde nok skrive de opp ja, så jeg ikke glemmer de :)

Jeg har fått time når jeg er 12+1 uker på vei, men som de over sier det mest vanlige er 8-12 uker.[:)]

Har bare vært på 1.gangskontroll en gang før og skal nå igjen når jeg er 12+2. Forrige gang var det mest jabbing i tillegg til blodprøver, måling av blodtrykk og veiing. Prater om mat man ikke bør spise, at man skal unngå røyk og alkohol, hvilke symptomer som er normale/unormale, legen spør kanskje spørsmål om evt genetiske sykdommer i familien +++
For min del var 1. gangskontrollen den kjedeligste kontrollen, for alle de brosjyrene jeg fikk+ infoen var ting jeg allerede hadde lest meg fram til før uke 12[8D] Men greit med alle prøvene og helsekortet da[:)]

Jeg har ikke bestilt time enda.
Men med Malin hadde jeg første legetime i uke 11.[:)]

har ikke vært på noe kontroll ennå. føden her er steng for sommer, så her blir d nok ikke før uke 12 elr noe. må først inn til samtaler med helsesøster før man avtaler timen hos jordmor...så her venter jeg på å få timen sendt i posten samt. time for blodprøven.

Jeg skal 12.august, altså i uke 9. Jeg kommer til å be om å få veie meg hjemme denne gangen (eg bruker wii`en), husker at vekten aldri stemte overens forrige svangerskap pga av legen veier med alle klærene på. Jeg var under 25 første gang, og da testet de for HIV, blodtype og røde hunder mener eg, men uten å gi meg beskjed om at de hadde gjort det. Så var rimelig sjokka da eg så at det lå et skjema hvor det stor HIV = negativ i mappen min. 

Back
Topp