Svangerskapskontroll uke 28

Hva gjorde dere på denne kontrollen?

Besøker fra termingruppe juli
Var hos legen. Gjord ikke noe annet enn det vanlige urin, blodtrykk og sjekke symfysen og høre hjertelyd. Skulle hvert hos JM men ble avlyst og da var det mer snakk om amming, fødsel på hennes agenda hverfall.
 
Var hos legen. Gjord ikke noe annet enn det vanlige urin, blodtrykk og sjekke symfysen og høre hjertelyd. Skulle hvert hos JM men ble avlyst og da var det mer snakk om amming, fødsel på hennes agenda hverfall.
Takk for svar. Når begynner jordmor å sjekke hvordan babyen ligger i magen?
 
Takk for svar. Når begynner jordmor å sjekke hvordan babyen ligger i magen?
Legen min prøvde hvertfall sist å kjenne men ikke alltid like lett finne ut så tidlig.
 
Jeg sjekka også jern i blodet (stikk i fingeren). Jordmor sa det var vanlig å sjekke på 28 ukerskontroll for noen fikk litt jernmangel på denne tiden.

Sjekka ikke hvordan baby lå i magen, tok bare symfyse-mål og hørte på hjertet.
 
Takk for svar. Når begynner jordmor å sjekke hvordan babyen ligger i magen?

Min beveger seg fortsatt mye rundt. Kjenner hun ligger og sparker overalt egentlig, og tror hun ligger mest i tverrleie (har egentlig gjort mest av det hele tiden), men er også med hode ned til tider og hodet opp. Jeg er 30+0 i dag.
 
Var hos lege. Sjekket symfysemål, vekt, blodtrykk, ødem (fylle ut skjemaet mao), lyttet til hjertelyden, sjekket blodprosent og sjekket urinen som vanlig. Pluss en generell samtale om formen.
 
Var hos jordmor, der hun gikk gjennom: vekt, urinprøve, blodtrykk, evt. ødemer, måle magen, høre på hjertelyden. I tillegg sjekket hun leie, og hodeleie ble notert på helsekortet.

Videre var det generelt prat om formen, vi fikk fikset og pappaen underskrevet farskapserklæring. Skulle egentlig også måle blodprosent (hb) men pga at jordmor var forsinket ble dette utsatt til 32 ukers kontrollen.
 
Var hos jordmor, sjekket hvordan baby lå, symfyse, blodtrykk, fylt ut farskapserklæring (far var med på denne kontrollen) og snakket om fødsel.
 
På 28 ukers kontroll sjekket hun hemoglobin (blodprosent), symfysemål, blodtrykk og urinprøven jeg hadde med meg :) gikk også gjennom blodprøvene fra uke 13 (12), siden legen ikke hadde skrevet de ut til meg tidligere :hilarious:
 
Jeg var hos legen på denne kontrollen, eneste kontroll jeg har hatt hos legen, og den skulle være hos lege for å avlaste jordmødrene fikk jeg vite. Vanlig rutine, blodtrykk, jern, urin, hjertelyden. Han kjente også etter hvordan babyen lå, jeg har hatt mye ligament smerter og han klemte til for å se om han kunne finne ut hvordan baby lå, det kjentes

Han konkluderte med at babyen nok lå i seteleie, selv hadde jeg ikke følelsen av dette, noe jeg og sa. Men han trodde det var sånn. Noe som faktisk lagde en del unødig bekymring hos meg, unødig fordi babyen fortsatt har lang tid til å snu seg fortsatt og rom til det. Var på UL 4 dager etter og babyen lå med hodet godt ned i bekken, så det var ikke noe å tenke på. Synes det hele var unødig av legen, og at han i tillegg ikke hadde nok erfaring til å egentlig kjenne hvordan babyen lå heller, muligens. ‍♀️

Hvorfor stresser lege/jordmor med dette så tidlig egentlig?
Er det hvis fødselen plutselig starter i uke 28/29? Så har de det på svangerskaps papirene liksom?

Jeg snakket med UL lege på sykehuset om dette, hun syntes også det var tidlig å skulle bekymre seg om dette i uke 28, babyen har god plass fortsatt sa hun.
 
Jeg var hos legen på denne kontrollen, eneste kontroll jeg har hatt hos legen, og den skulle være hos lege for å avlaste jordmødrene fikk jeg vite. Vanlig rutine, blodtrykk, jern, urin, hjertelyden. Han kjente også etter hvordan babyen lå, jeg har hatt mye ligament smerter og han klemte til for å se om han kunne finne ut hvordan baby lå, det kjentes

Han konkluderte med at babyen nok lå i seteleie, selv hadde jeg ikke følelsen av dette, noe jeg og sa. Men han trodde det var sånn. Noe som faktisk lagde en del unødig bekymring hos meg, unødig fordi babyen fortsatt har lang tid til å snu seg fortsatt og rom til det. Var på UL 4 dager etter og babyen lå med hodet godt ned i bekken, så det var ikke noe å tenke på. Synes det hele var unødig av legen, og at han i tillegg ikke hadde nok erfaring til å egentlig kjenne hvordan babyen lå heller, muligens. ‍♀️

Hvorfor stresser lege/jordmor med dette så tidlig egentlig?
Er det hvis fødselen plutselig starter i uke 28/29? Så har de det på svangerskaps papirene liksom?

Jeg snakket med UL lege på sykehuset om dette, hun syntes også det var tidlig å skulle bekymre seg om dette i uke 28, babyen har god plass fortsatt sa hun.
Normalt at både jordmor og lege forteller hvordan baby ligger da. Begynte han å styre med ekstra kontroll eller bare sa han det?
 
Normalt at både jordmor og lege forteller hvordan baby ligger da. Begynte han å styre med ekstra kontroll eller bare sa han det?

Han skrev det på skjema mitt, "mistenker seteleie". Så synes bare det var så unødvendig. Litt tidlig å begynne å notere sånn info. UL 5 dager etter fortalte at det var hodet ned. UL i morgen igjen, har 1 ul i morgen pga tidligere help(sv.sk.forgiftning). Ganske sikker på at rompa ligger opp, sprenger bra over hele mellomgulvet, kjennes ut som rompe og rygg
Han satt ikke opp noe ekstra da, siden jeg har hyppig oppfølging.
 
Back
Topp