Svangerskapskontroll-tråd

MotherOfDragons

Elsker forumet
Stjerneskuddene 2024
Skuddårsspirene 2024
Kjekt å samle alle kontrollene i én tråd :Heartpink

07.06.2023
I dag hadde jeg min første svangerskapskontroll hos fastlegen. 6+2 kom hun også frem til at jeg er i dag.
Hun gratulerte masse og vi fikk lufta bekymringene våre. Hun var sjokka over hvor fort det gikk etter spiralen ble fjerna! :hilarious:
Fylte ut helseskjema og fikk resept på 2 forskjellige kvalmestillende i tilfelle kvalmen blir mye verre snart.. (etter erfaring gjør den det fra uke 7)
Fikk også en liste over trygge pollen-medisiner i svangerskapet! Jeg tok blodprøver, blodtrykk og vekt - alt så fint ut :dance008


Hun sendte henvisning til tidlig UL og jeg skal tilbake til henne på ny kontroll da jeg er 14 uker på vei siden hun har ferie når jeg er 12 uker.
Hun foreslo at jeg kunne gå annenhver gang til henne og jordmor - slik at jeg får den beste oppfølgingen mtp mine tidligere svangerskap.
Så nå skal jeg ringe jordmor og få time der om noen uker!

Jeg er virkelig glad i legen min altså :love017 :Heartpink
 
Deilig med en god lege!:)

Jeg har bestilt kontroll hos min før jeg drar på ferie, da jeg er 6+4. Ønsker egentlig å gå til jordmor, men der er det er umulig å få time så tidlig, så får ta det når jeg er tilbake fra ferien:happy:
 
Tenkte jeg skulle løfte opp denne litt!

Hadde første kontroll hos legen i går, 9+5. Jeg skulle egentlig hatt den 8+0, men da lå jeg innlagt på sykehuset med intravenøst. Alt så bra ut på kontrollen, og de fleste blodprøver fikk jeg tatt for et par uker siden ifm legebesøk for kvalmestillende/sykemelding. Der var alt innafor normalen :)

I dag er jeg tilbake på legekontoret for å ta blodprøver for blodtype og HIV (+ noen andre greier jeg ikke fikk med meg).

Venter også spent på svar på henvisning til tidlig ultralyd!
 
Heisann, er det noen som har tatt blodprøve for blodtype ennå? Og fikk dere svar? Jeg har tatt blodprøven og har hatt problemer med å få vite svaret, samt at da jeg var på Ullevål sa jordmor at hun ikke kunne se svaret eller at det var tatt noe prøve.

Fikk nylig svar fra fastlegen om at han vanligvis ikke ser resultatet på slikt, og at det egentlig ikke er noe behov for at jeg skal vite det heller, men kun relevant for sykehuset. Jeg insisterte på å få vite siden Ullevål sa de ikke har mottatt, så han skulle følge opp og sende meg svar.

Men vil bare sjekke om det er slik for dere også, at dere ikke får vite resultatet av blodtypen deres?
 
Heisann, er det noen som har tatt blodprøve for blodtype ennå? Og fikk dere svar? Jeg har tatt blodprøven og har hatt problemer med å få vite svaret, samt at da jeg var på Ullevål sa jordmor at hun ikke kunne se svaret eller at det var tatt noe prøve.

Fikk nylig svar fra fastlegen om at han vanligvis ikke ser resultatet på slikt, og at det egentlig ikke er noe behov for at jeg skal vite det heller, men kun relevant for sykehuset. Jeg insisterte på å få vite siden Ullevål sa de ikke har mottatt, så han skulle følge opp og sende meg svar.

Men vil bare sjekke om det er slik for dere også, at dere ikke får vite resultatet av blodtypen deres?
Jeg fikk det på et skriv fra fastlegen, han sa jeg skulle legge det i «gravidmappen» og ta det med på de neste kontrollene! Dette var i Oslo, godt mulig de praktiserer det litt ulikt forskjellige steder :)
 
Heisann, er det noen som har tatt blodprøve for blodtype ennå? Og fikk dere svar? Jeg har tatt blodprøven og har hatt problemer med å få vite svaret, samt at da jeg var på Ullevål sa jordmor at hun ikke kunne se svaret eller at det var tatt noe prøve.

Fikk nylig svar fra fastlegen om at han vanligvis ikke ser resultatet på slikt, og at det egentlig ikke er noe behov for at jeg skal vite det heller, men kun relevant for sykehuset. Jeg insisterte på å få vite siden Ullevål sa de ikke har mottatt, så han skulle følge opp og sende meg svar.

Men vil bare sjekke om det er slik for dere også, at dere ikke får vite resultatet av blodtypen deres?
Jeg tok blodprøven i går, og først sa legen at jeg ville få det tilsendt i posten, men siden jeg skal tilbake om fire uker ombestemte vi oss og avtalte at hun beholder resultatet frem til det. Deretter skal jeg ha svaret sammen med det andre gravidekortet/arket eller hva man kaller det. Syns det du beskriver hørtes veldig rart ut. Jeg fikk tvert i mot inntrykk at det var veldig viktig at jeg hadde kontroll på det.
 
Når er det normalt å ta blodprøve for blodtype? Fastlegen min nevner ingenting om sånt. Går bare til jm for legen min kan ingenting.
 
Når er det normalt å ta blodprøve for blodtype? Fastlegen min nevner ingenting om sånt. Går bare til jm for legen min kan ingenting.
Med et stort forbehold om at jg husker riktig fra i går - tror det er vanlig å gjøre rundt uke 12 hos fastlegen, på første alminnelige kontroll. Siden jeg er resus negativ, så må jeg vite om babyen er positiv eller negativ innen uke 24 mener jeg hun sa, for er babyen positiv så må jeg ta en vaksine for å forhindre at kroppen min angriper fosteret (eller noe tilsvarende, sikkert andre her som kan forklare bedre eller rette opp)
 
Sniker, jeg fikk svaret i posten etter rundt 1-2 uker. Du skal selv ha det med til fødestuen, i «gravidmappa» :) Hvis babyen er Rh- som min utgjør det ingen fare, men hvis babyen er Rh+ må du ha en del oppfølging
 
Jeg er 0 rh- og fikk et ark med blodprøveresultateneder blodtypen står stort og tydelig og et personlig håndskrevet notat fra blodprøvelaben «pasienten må ta med dette til svangerskapskontroller» også putta de det foran i mappen min.. men jeg blir fulgt opp på Ullevål, og sist fikk jeg vaksine hos jordmor i uke 28 fordi blodprøven fra fosterets blod var rh+ i uke 24.

Så jeg innbilder meg kanskje bare at det blir opplyst ganske tydelig når mor er rh- ?
 
Heisann, er det noen som har tatt blodprøve for blodtype ennå? Og fikk dere svar? Jeg har tatt blodprøven og har hatt problemer med å få vite svaret, samt at da jeg var på Ullevål sa jordmor at hun ikke kunne se svaret eller at det var tatt noe prøve.

Fikk nylig svar fra fastlegen om at han vanligvis ikke ser resultatet på slikt, og at det egentlig ikke er noe behov for at jeg skal vite det heller, men kun relevant for sykehuset. Jeg insisterte på å få vite siden Ullevål sa de ikke har mottatt, så han skulle følge opp og sende meg svar.

Men vil bare sjekke om det er slik for dere også, at dere ikke får vite resultatet av blodtypen deres?
Samme svar som @feb94,
jeg fikk svaret i posten med beskjed om å legge det i mappen med helsekort etc. Også i Oslo.
 
Heisann, er det noen som har tatt blodprøve for blodtype ennå? Og fikk dere svar? Jeg har tatt blodprøven og har hatt problemer med å få vite svaret, samt at da jeg var på Ullevål sa jordmor at hun ikke kunne se svaret eller at det var tatt noe prøve.

Fikk nylig svar fra fastlegen om at han vanligvis ikke ser resultatet på slikt, og at det egentlig ikke er noe behov for at jeg skal vite det heller, men kun relevant for sykehuset. Jeg insisterte på å få vite siden Ullevål sa de ikke har mottatt, så han skulle følge opp og sende meg svar.

Men vil bare sjekke om det er slik for dere også, at dere ikke får vite resultatet av blodtypen deres?
Jeg fikk svar på Helse-Norge fra min fastlege, der fastlegen ba meg om å printe å ta med i gravidmappen med helsekortet
 
Jeg er 0 rh- og fikk et ark med blodprøveresultateneder blodtypen står stort og tydelig og et personlig håndskrevet notat fra blodprøvelaben «pasienten må ta med dette til svangerskapskontroller» også putta de det foran i mappen min.. men jeg blir fulgt opp på Ullevål, og sist fikk jeg vaksine hos jordmor i uke 28 fordi blodprøven fra fosterets blod var rh+ i uke 24.

Så jeg innbilder meg kanskje bare at det blir opplyst ganske tydelig når mor er rh- ?
Blodtypen min står også ekstra stort og tydelig øverst på arket, men jeg er A+ så har ikke behov for oppfølging :)
 
Heisann, er det noen som har tatt blodprøve for blodtype ennå? Og fikk dere svar? Jeg har tatt blodprøven og har hatt problemer med å få vite svaret, samt at da jeg var på Ullevål sa jordmor at hun ikke kunne se svaret eller at det var tatt noe prøve.

Fikk nylig svar fra fastlegen om at han vanligvis ikke ser resultatet på slikt, og at det egentlig ikke er noe behov for at jeg skal vite det heller, men kun relevant for sykehuset. Jeg insisterte på å få vite siden Ullevål sa de ikke har mottatt, så han skulle følge opp og sende meg svar.

Men vil bare sjekke om det er slik for dere også, at dere ikke får vite resultatet av blodtypen deres?
Syns legen din på bærtur. Alle gravide skal ha utprintet blodtype som skal ligge sammen med helsekort for gravide og desse bør du faktisk ha med deg stort sett overalt, iallefall lett tilgjengelig. Dokumentasjon av svangerskap er komplisert og utilgjengelig for alle helsepersonell, og det er helsekortet som blir bindeleddet der alle mottar riktig info. Så skulle noko skjedd med deg er det kjempe fint at helsepersonell kjapt kan finne info om deg. Eg fekk f.eks ein ekstrem allergisk reaksjon og klarte ikkje snakka med 113 i telefonen ein gang, i slike tilfeller er det svært viktig at helsepersonell får rett info. I mitt tilfelle kom faktisk fastlegen min før ambulansen fordi hu er naboen min og på vakt og ambulansen bruker 1t hittil, så hu viste jo alt fra før så eg fekk ikkje feil medisiner som kunne ha skada baby eller meg. Men uten det sa både ambulanse og fastlege til meg at eit helsekort for gravide er veldig hjelpsomt i slike situasjoner. Blodtype arket ein får er ein ekstra sikkerhet for helsepersonell at blodtypen er heilt korrekt, og ikkje berre skrevet på i hurten og sturten. Det er like viktig for alle, spesielt at det blir levert til jordmor når ein skal føde. Faktisk, om du glemmer det kortet kan dei kreve å ta ny blodprøve av deg på føden. Når eg skulle føde vesla i uke 14+1 så tok dei blodprøve av meg før eg fekk første tablett, fordi eg ikkje hadde fått dette blodtypekortet enda.
Så ja, rart at legen meine detta e noko du ikkje trenge å vita. For det er det. Det er viktig at du veit blodtype og har arket og det er viktig at du veit jernnivå og kor mykje jern du trenger å ta fra uke 18 eventuelt.
 
Syns legen din på bærtur. Alle gravide skal ha utprintet blodtype som skal ligge sammen med helsekort for gravide og desse bør du faktisk ha med deg stort sett overalt, iallefall lett tilgjengelig. Dokumentasjon av svangerskap er komplisert og utilgjengelig for alle helsepersonell, og det er helsekortet som blir bindeleddet der alle mottar riktig info. Så skulle noko skjedd med deg er det kjempe fint at helsepersonell kjapt kan finne info om deg. Eg fekk f.eks ein ekstrem allergisk reaksjon og klarte ikkje snakka med 113 i telefonen ein gang, i slike tilfeller er det svært viktig at helsepersonell får rett info. I mitt tilfelle kom faktisk fastlegen min før ambulansen fordi hu er naboen min og på vakt og ambulansen bruker 1t hittil, så hu viste jo alt fra før så eg fekk ikkje feil medisiner som kunne ha skada baby eller meg. Men uten det sa både ambulanse og fastlege til meg at eit helsekort for gravide er veldig hjelpsomt i slike situasjoner. Blodtype arket ein får er ein ekstra sikkerhet for helsepersonell at blodtypen er heilt korrekt, og ikkje berre skrevet på i hurten og sturten. Det er like viktig for alle, spesielt at det blir levert til jordmor når ein skal føde. Faktisk, om du glemmer det kortet kan dei kreve å ta ny blodprøve av deg på føden. Når eg skulle føde vesla i uke 14+1 så tok dei blodprøve av meg før eg fekk første tablett, fordi eg ikkje hadde fått dette blodtypekortet enda.
Så ja, rart at legen meine detta e noko du ikkje trenge å vita. For det er det. Det er viktig at du veit blodtype og har arket og det er viktig at du veit jernnivå og kor mykje jern du trenger å ta fra uke 18 eventuelt.
Jeg er glad for at jeg insisterte på det. Og ja, fastlegen virker uerfaren. Ikke rart man ikke alltid stoler 100% på fastlegen. Veldig glad for at man har google man kan ty til, og forum :D

Har mottatt brevet med blodtype, og der står det at "pasienten skal ha med brevet til fødestedet". Helt feil info fra han om at det ikke er noe jeg trenger å vite, Håper han har lært til neste gravide han skal være fastlege for :)
 
Spørsmål om urinprøve på svangerskapskontroll! Har neste time onsdag kl 13, som betyr at jeg tenker meg på jobb først. Hva gjør jeg med urinprøve da? Regner med at den skal tas på morgenurin, men den tåler kanskje ikke å ligge i sekken i noen timer? Er liksom ikke helt komfortabel med å legge en urinprøve i mat-kjøleskapet på jobb :hilarious:
 
Spørsmål om urinprøve på svangerskapskontroll! Har neste time onsdag kl 13, som betyr at jeg tenker meg på jobb først. Hva gjør jeg med urinprøve da? Regner med at den skal tas på morgenurin, men den tåler kanskje ikke å ligge i sekken i noen timer? Er liksom ikke helt komfortabel med å legge en urinprøve i mat-kjøleskapet på jobb :hilarious:
Usikker på om det må være morgenurin. Men om du har mulighet kan du jo levere den før du drar på jobb?:)
 
Spørsmål om urinprøve på svangerskapskontroll! Har neste time onsdag kl 13, som betyr at jeg tenker meg på jobb først. Hva gjør jeg med urinprøve da? Regner med at den skal tas på morgenurin, men den tåler kanskje ikke å ligge i sekken i noen timer? Er liksom ikke helt komfortabel med å legge en urinprøve i mat-kjøleskapet på jobb :hilarious:
Glemmer alltid urinprøven, så jeg ender med å ta den der hver gang, ikke noe problem for jordmor å lege, hvis det er et alternativ ☺️
 
Spørsmål om urinprøve på svangerskapskontroll! Har neste time onsdag kl 13, som betyr at jeg tenker meg på jobb først. Hva gjør jeg med urinprøve da? Regner med at den skal tas på morgenurin, men den tåler kanskje ikke å ligge i sekken i noen timer? Er liksom ikke helt komfortabel med å legge en urinprøve i mat-kjøleskapet på jobb :hilarious:
Jeg visste ikke at jeg skulle ha med på første kontroll jeg, men null problem å ta den der, så tror ikke du trenger å bære den med deg hele dagen :hilarious:
 
Back
Topp