Svangerskapskontroll/oppfølging fra lege og jordmor?

Bolli91

Flørter med forumet
Hei, uke 15 her :)

Er ganske oppgitt og frustrert akkurat nå.. Har en lege som er veldig travel. Har hatt første og andregangs kontroll hos han. Har vært inne maks 10 minutter begge gangene. Når jeg spør om å lytte etter fosterlyd sier han at det ikke er så farlig og alt er sikkert i orden. Han sier jeg skal bestille time hos jordmor og at jeg får mer oppfølging der.. Sier jeg til legen at jeg bekymrer meg fordi jeg har hatt vondt her eller der, bare fnyser han og sier at det går sikkert fint..

Jeg ringer til jordmor og får beskjed at - nei de vil ikke ha meg inn før jeg er helt i slutten av svangerskapet.. Jeg går tilbake til legen og forteller dette - og han blir sjokkert og sier jeg må ringe opp igjen og si jeg skal ha time. Jeg ringer til jordmor igjen og får beskjed at det er bare sånn det er..

Føler meg som en kasteball - det er frem og tilbake og latterlig dårlig oppfølging hvor enn jeg går! Eneste stedet jeg har følt jeg har blitt tatt på alvor er på Volvat, men der betalte jeg jo tross alt 1000,- for 20 minutter..

Er så lei nå at jeg griner! Når har dere andre fått jordmortime? Og hvordan opplever dere oppfølgingen/svangerskapskontrollene? For min del har det hele bare vært dårlige opplevelser..
 
Off stakkars deg :( først vil jeg bare få sende over en stoooor klem :) det er virkelig ikke slik en skal bli behandlet i svangerskapet.
Jeg syns egentlig det hele høres rart ut.
Her jeg bor går vi annen hver gang til lege og jordmor (er annet ønskelig er det også lov)
Har vært hos legen i ca uke 11 og følte hun tok seg god tid.
Skal nå på onsdag til jordmor er da 15 uker. Skal til samme som sist svangerskap og hun er kjempekoselig og tar seg god tid til å snakke.

Hvor bor du i landet? Kanskje det er noen her inne som bor ca samme plass og kan fortelle hva de får av oppfølging .
 
Takk for det! Føler jeg trenger det! Er ikke bare bare å bære førstegangsgravid og forvirret og i tillegg ikke bli tatt imot noe sted! Bor i Bergen.. Ringte helsestasjonen igjen tidligere idag og fikk beskjed at det var ingen som fikk komme til jordmor før de var minst 24 uker på vei.. Skjønner ikke at det skal være så stor forskjell... "/
 
Bor i Bergen jeg og, men går bare på kontroll på sykehuset og gjorde det sist og, så jeg vet ikke hvordan det er å være på de "vanlige" kontrollene:)
 
Det er rundt uke 24 som er vanlig etter oul så sant alt er normalt. Det kan hende de har stor pågang hos deg da, og ikke har mulighet til å ta noen "ekstra" kontroller?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Takk for det! Føler jeg trenger det! Er ikke bare bare å bære førstegangsgravid og forvirret og i tillegg ikke bli tatt imot noe sted! Bor i Bergen.. Ringte helsestasjonen igjen tidligere idag og fikk beskjed at det var ingen som fikk komme til jordmor før de var minst 24 uker på vei.. Skjønner ikke at det skal være så stor forskjell... "/
Føler med deg. Er førstegangsgravid jeg også og føler meg helt lost på alt. Føler ikke akkurat legen( vikarlege) min bryr seg veldig heller. Men har fått time til jordmor når jeg er rundt 17 uker. Håper på litt mer forståelse der på at jeg ikke kan og vet alt.
 
Viste ikke at det var så stor forskjell fra sted til sted :-/ synes det er lenge og gå helt til uke 24 før man blir tatt inn.
jeg var hos legen min i forrige uke og da var jeg 12 uker på vei. Neste gang skal jeg på UL i uke 18 :)
skal til legen min igjen i uke 19. Hadde ikke ledig time når jeg er 18 uker på vei. Mye ferier på leger nå :p
jeg kan bestemme om jeg vil gå til lege og jordmor annen hvergang men skal starte hos jordmor så fort hun er ledig og tilbake :) her jeg bor så er det kontroll hver 4 uke har jeg hørt :)
 
Her er det massevis av kontroller, i alle fall for min del uten at det er noen spesiell grunn til at jeg skal ha noe ekstra. Først legekontroll (blodprøver, innregistrering osv) ganske tidlig, deretter er det jordmor rundt uke 15, ordinær ultralyd uke 18-20 osv. Så blir det vel jordmord igjen rundt uke 24.

Håper du finner ut av det og blir tatt i mot! Vanskelig med mange spørsmål og ingen til å svare..
 
Takk for det! Føler jeg trenger det! Er ikke bare bare å bære førstegangsgravid og forvirret og i tillegg ikke bli tatt imot noe sted! Bor i Bergen.. Ringte helsestasjonen igjen tidligere idag og fikk beskjed at det var ingen som fikk komme til jordmor før de var minst 24 uker på vei.. Skjønner ikke at det skal være så stor forskjell... "/
Dette stemmer nok. I begynnelsen så går man på kontroll rundt uke 12, så ordinær ultralyd rundt uke 18, og så neste kontroll uke 24 ca, med mindre det er noe spesielt som gjør at du skal følges ekstra opp.. Etter dette blir kontrollene hyppigere. Sniker fra sept.
 
Føler jeg får veldig god oppfølging! Var hos legen i uke 5-6, jordmor i uke 9, lege uke 14. Så skal jeg til jordmor i uke 18, ul i uke 20 og lege igjen i uke 22.
 
Back
Topp