Svangerskapskontroll nr 2. :)

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
I dag var jeg hos jordmor på svangerskapskontroll, og jeg har ny time om en måneds tid. Jeg følte at jeg burde spørre mye mer mens jeg var der, men jeg blir så overveldet av alt det nye, så jeg vil forberede meg litt bedre til neste gang. Hva spør dere jordmor/legen om? Hva har dere fokus på på disse kontrollene? 

Så trivelig:-) jeg liker å til JM! Litt ulikt opplegg med førstemann i forhold til nå.. Sist var jeg oftere til kontroller.. Og hadde større informasjonsbhov enn nå.. Vanlige ting å snakke om var hvordan jeg hadde det, samt forberedelser til fødsel og ammingn, og hun beroliget meg med at alle graviditetsfenomenene var heeelt normale :-) hadde mye jeg lurte på, og mannen var ofte med på kontrollene.. Nå har det vært mer fokus på på å bearbeide forrige fødselsopplevelse, for det er fint lite jeg lurer på mtp graviditeten :- / sjekker selvfølgelig de vanlige tingene som BT, urin, hjertelyd.. Og mannen va med på OUL, men sannsynlig ikke så mye mer før selve fødselen! huffda, føler lillebror går litt for lut og kaldt vann når jeg sier det sånn, men vi gleder oss - helt sant;-)

Jordmoren babler som regel i vei, og husker egentlig ikke om jeg stilte så fryktelig mange spørsmål i første svangerskap.

Var på første kontroll hos jordmor denne uken og da bombarderte jeg henne med spørsmål om halsbrann, hofter som stivner litt til og allergi medisiner (skal om noen uker på overnattingsbesøk til noen som har katt, og jeg det tåler jeg svært dårlig!). Denne gangen har jeg hatt mye mer plager og symptomer enn første svangerskap, så denne gangen har jeg faktisk en god del spørsmål :P

Men skjønner godt man blir over-lumpet med masse informasjon aller første gangen man er der :) Har jo vært hos henne en god del ganger for tre år siden, man fikk likevel med haugevis av brosjyrer, "pensum" liste (hehe) og denne gangen en blokk med skriv om søsken og søskensjalusi, hehe. Forrige gang leste jeg alt veldig nøye, men det har jeg verken tid eller behov for denne gangen :)

Det kan hende jeg bare må la jordmor ta styringen og gi meg den informasjonen jeg trenger? Hun vet jo helt sikkert hva en førstegangsgravid har behov for å vite, og så kanskje jeg får flere spørsmål etterhvert. Og så får jeg lese "pensumlisten"! ;)

Takk for svar begge to! :)

Back
Topp