Svangerskapskontroll hos fastlege eller jordmor?

Ellyy

Flørter med forumet
Mailykken 2025
Har sett at folk velger litt forskjellig hvem de tar svangerskapskontrollene hos. Siden dette blir mitt første barn er jeg spent på hva dere gjør og hvilke erfaringer dere eventuelt har gjort dere fra tidligere. Jeg har i utgangspunktet tenkt at jeg tar den første timen hos fastlegen min, som vet vi har prøvd en stund. Og så ønsker jeg å gå over til jordmor. Forhåpentligvis finner jeg en jordmor jeg får god kjemi med :) Hva tenker du å gjøre?
 
Tok hos jordmor sist og gjør det samme nå (med ny jordmor da, siden jeg har flyttet). Er veldig fornøyd med fastlegen min, men er vanskeligere å få time og de har som regel ikke så god tid til deg som jordmor har.

Jeg slet litt med angst og bekymring i forrige svangerskap og var ærlig om dette når jeg ringte helsestasjonen, så fikk time hos jordmor veldig tidlig. Det var veldig bra, egentlig, fikk hyppig oppfølgning hos de og henvisning til «bonus» ultralyder for å dempe bekymringen (før vi fikk fram hjertelyd på doppler) og henvisning til BUP for samtaler angående svangerskap- og fødselsdepresjon. Jeg hadde ikke noen av delene, men var veldig bekymret for å utvikle dette og det var veldig fint å få snakket rundt dette med fagfolk og få bekreftet at jeg ikke viste noen tegn på det heller :p

Nå ble det litt mer enn du spurte om haha, men jeg var veldig fornøyd med å ta egentlig alle kontrollene hos jordmor. Var kun hos legen for å ta blodprøver og få resept på kvalmestillende
 
Når er det egentlig vanlig å ha første time hos jordmor? Er det noe man må ordne selv eller fikser fastlegen time? Er 7+0 i dag.
 
Når er det egentlig vanlig å ha første time hos jordmor? Er det noe man må ordne selv eller fikser fastlegen time? Er 7+0 i dag.
Du ordner selv ved å ringe helsestasjon (eller direkte til jordmor i mindre kommuner :p )

Her ville jordmor ha meg inn i uke 9, men sist var jeg inne i uke 7.
 
Tar første kontroll hos fastlege for blodprøver. Denne gangen de to første, for også å få henvisning til offentlig TUL. Etter det går jeg utelukkende til jordmor, liker det mye bedre!
 
Tok hos jordmor sist og gjør det samme nå (med ny jordmor da, siden jeg har flyttet). Er veldig fornøyd med fastlegen min, men er vanskeligere å få time og de har som regel ikke så god tid til deg som jordmor har.

Jeg slet litt med angst og bekymring i forrige svangerskap og var ærlig om dette når jeg ringte helsestasjonen, så fikk time hos jordmor veldig tidlig. Det var veldig bra, egentlig, fikk hyppig oppfølgning hos de og henvisning til «bonus» ultralyder for å dempe bekymringen (før vi fikk fram hjertelyd på doppler) og henvisning til BUP for samtaler angående svangerskap- og fødselsdepresjon. Jeg hadde ikke noen av delene, men var veldig bekymret for å utvikle dette og det var veldig fint å få snakket rundt dette med fagfolk og få bekreftet at jeg ikke viste noen tegn på det heller :p

Nå ble det litt mer enn du spurte om haha, men jeg var veldig fornøyd med å ta egentlig alle kontrollene hos jordmor. Var kun hos legen for å ta blodprøver og få resept på kvalmestillende
Takk for svar! Så bra du fikk så god oppfølging. Høres ut som det er veldig riktig å gå mest til jordmor. Bra du ikke viste noen tegn til fødselsdepresjon. Kan skjønne du var bekymret for det, det virker så utrolig vanlig…
 
Back
Topp