Svangerskapskontroll - betale

Amelia Bedelia

Elsker forumet
Har nettopp fått en regning i posten på kr. 228,- Trodde svangerskapskontroller var gratis jeg.. Kan være for blodprøvemateriell? Måtte dere betale for det?

Var jo i luken etterpå å bestilte jordmortime. Hvorfor sa de ikke jeg måtte betale da? :/ 45kr er jo fakturagebyr..
 
oi, så rart. Jeg måtte ikke betale noe, verken nå eller i mitt forrige svangerskap.
 
Både prøvematriell, sykemeldinger og kontrollene SKAL være gratis under svangerskapsrelaterte besøk. Dette gjelder til og med om du feks har uvi og må teste deg for det. Ring legekontoret og si at det var svangerskapsrelatert. Kan hende legen din glemte å krysse av for det:)
 
Da har de nok gjort en feil! En skal ikke betale for undersøkelser som har med svangerskap å gjøre!
 
Da har de nok gjort en feil! En skal ikke betale for undersøkelser som har med svangerskap å gjøre!
Jeg måtte også betale!! Fikk beskjed av fastlegen min at det er unntak første sv.skapskontroll. Betalte ingenting sist (2011).
 
Rart at vi er to som måtte betale for 1. kontroll... kanskje nye rutiner fra i år av? Har alle som har vært på kontroll tatt blodprøver?
 
Man skal ikke betale for noenting i svangerskapet. Var hos kontroll hos fastlegen med blodprøver. Har siden vært fulgt opp på poliklinikker på sykehuset, har vært på ul 2 ganger og vært hos privat øyelege. Har vært på 8-9 kontroller og ikke betalt en krone til nå.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Leste på nettsiden at de kan ta betalt for materiell.. Men koster det over 180kr for det da? Kommer uansett til å ringe å høre..
 
http://www.fastlegen.no/hva-er-fast...ling-hos-legen/Betaling+av+egenandel.5874.cms

"Noen slipper egenandel
I noen tilfeller slipper du å betale egenandel – og da får fastlegen refundert dette beløpet fra folketrygden. Det gjelder barn og ungdom under 16 år, gravide som går til svangerskapskontroll eller har svangerskapsrealterte plager, pasienter med frikort, pasienter godkjent yrkesskade eller yrkessykdom, eller dersom du oppsøker legen på grunn av alvorlig smittsom sykdom, herunder kjønnssykdom."
 
Jeg betalte ingenting da jeg tok blodprøvene, spurte for sikkerhetsskyld, men fikk beskjed om at alt som hadde med svangerskapskontroller å gjøre var gratis.
 
Back
Topp