Svangerskapskløe

Hoppetau3

Forelsket i forumet
Septemberhjertene 2018
Noen som har erfaring med det? [emoji4]
Har begynt å klø veldig nå di siste dagene. Er 11+0 i dag. Har aldring opplevd det i de andre svangerskapene.
Ikke noe utslett og klør ikke på faste plasser.
Håper dette er noe forbigående [emoji85]

Har ikke noen erfaring med det, men høres virkelig ikke noe særlig ut... Håper for din skyld at det er forbigående, må være skikkelig trasig..

Trodde ikke det med svangerskapskløe relatert til lever kom så tidlig. Det er ikke det at huden er tørr og trenger ekstra fuktighet pga hormonforandringer da?

Bruker aldring å ha kløe så dette er veldig uvant [emoji85] klør heldigvis ikke konstant, så får pauser innimellom.

Trodde ikke det med svangerskapskløe relatert til lever kom så tidlig. Det er ikke det at huden er tørr og trenger ekstra fuktighet pga hormonforandringer da?

Så ikke dette svarte i går [emoji85]
Mulig det er som du sier. Smørte meg med krem i morges så får jeg se [emoji4]

De første dagene klødde jeg ekstremt på magen og puppene, haha, men gikk over!!

Bruker aldring å ha kløe så dette er veldig uvant [emoji85] klør heldigvis ikke konstant, så får pauser innimellom.
Jeg hadde kløe med første og testet for alvorlig svangerskapskløe. Dette var mye senere i svangerskapet og jordmor på helsestasjonen mente det ikke var noe å bry seg om. Men jeg klødde meg til blods på magen og fikk til slutt ta prøven på sykehuset. De ringte meg angående de andre prøvene jeg hadde tatt etter noen dager og sa at akkurat den "kløe-prøven" tok litt lenger tid å få svar på, også hørte jeg aldri noe mer...

Men så var jeg inne på sykehuset igjen ca 3 uker etter den prøven ble tatt, pga litt vel rolig baby (dette var dagen etter termin) og da spurte jeg etter svaret som viste seg å være litt forhøyet og jeg ble satt i gang på grunn av dette like etterpå.

I neste svangerskap måtte jeg krangle med fastlegen min for å få tatt prøven igjen da sannsynligheten er veldig stor for å få det igjen og jeg var kjempe bekymra, men han visste ikke noe om dette og tok feil prøve første gangen.

Så min erfaring er at det er lite kunnskap om dette fordi det er så sjelden, selv sykehuslegen som satte meg i gang var usikker og måtte høre med andre leger.

Det sies at det først er skummelt hvis man begynner å klø inni hender og føtter. Jeg gjorde ikke det, men så var mitt nivå på 8/9 (skal være under 5) mens man kan få så høyt som 250 og sikkert mer.

Så jeg ville fulgt med på kløen, ta det opp med jordmor/lege når du har time, og blir det veldig intenst og vedvarende så be om å få tatt prøven.

Beklager langt svar [emoji28]

Det er vel ikke vanlig at det skjer før man nærmer seg eller kommer i tredje trimester uansett tror jeg, vil gjette på at kløe tidligere har andre årsaker. Selvfølgelig med mindre man har lever-problematikk i utgangspunktet da.

Det er vel ikke vanlig at det skjer før man nærmer seg eller kommer i tredje trimester uansett tror jeg, vil gjette på at kløe tidligere har andre årsaker. Selvfølgelig med mindre man har lever-problematikk i utgangspunktet da.

Du hadde nok rett i at det kommer av at jeg er tørrere i huden, hjalp med fet krem [emoji847]

Back
Topp