Svangerskapskløe

Blåball

Forelsket i forumet
Heihei damer. Har ikke vært så aktiv her men nå trenger jeg råd. Er så uheldig at jeg klør meg snart ihjel. Har vært hos lege og tatt prøver, og de er helt fine. Legen hadde ingenting å gi meg som jeg ikke har prøvd, så jeg fikk beskjed om at jeg bare var nødt til å klø litt i noen uker til. Problemet er at jeg klør ikke litt, men mye og over alt hele døgnet :( Føtter, legger, lår, mage, rygg, armer og hender. Med utslett. Så å ringe legen nytter ikke, og jordmor har ferie.. Er totalt utslitt, både fysisk og psykisk. Sover sjelden mer enn 3-4 timer om natta og aldri sammenhengende pga kløen. Dette har pågått i to-tre uker allerede..
Har prøvd hvitvask, eurax, polaramin, smøre ofte, bytte ut såpe med olje, aloe vera, kald dusj, varm dusj, krem med mentholatum og sikkert noe mer jeg ikke kommer på. Bruker ikke tettsittende klær.. Hjelp? :( Er forresten 37+2 i dag..

Termin 24.08.13

Hei :) Må si jeg føler med deg.. Har hatt svangerskapskløe nå i snart 3 måneder! Jeg har da den farlige varianten og fått jevnlige kontroller på sykehuset siden det ble påvist. Jeg sliter som deg veldig med søvnen nå og sover maks 2 timer om gangen. Som regel er det mellom 6 og 10 om morgenen. Har av dette nå fått en fryktelig hodepine som aldri gir seg.. Har også prøvd alt mot kløen. Går selv på polaramin men opplever den kun som sløvende og kun kløedempende en liten halvtime. Jeg er 37+1 i dag og skal inn til igangsetting/vurdering av igangsetting til torsdag. Jeg klarer nesten snart ikke mer og hver dag er en kamp for å ikke falle sammen helt. Vil helst bli satt i gang nå så jeg klarer en fødsel og første tiden etterpå med en nyfødt. Er jo redd for at den første tiden bare går til å hente seg inn og ingen nyting av den lille.

Huff, måtte bare få ut litt frustrasjon. Men hr dessverre ingen gode tips til deg mot kløen. Eneste er at du tenker over hva du spiser og om de blir verre i kløen av noe av det. Allergier kan nemlig bli verre i svangerskapet. Jeg må holde meg unna jordbær for eks.
Ønsker deg masse lykke til og håper den lille vil komme litt før termin så du slipper den forferdelige kløen. :)

Uff, ikke noe særlig å ha det sånn men godt å vite at man ikke er aleine i det minste :)
Hvor mange tabletter polaramin tar du i løpet av døgnet? Jeg fikk beskjed om 3-4 i løpet av dagen men blir så sløv så kan kun ta om kvelden, siden jeg er avhengig av bil.
Har jo ikke slitt like lenge ned kløen som deg, men har generelt hatt et hardt svangerskap hvor plager bare kommer på rekke og rad, så skjønner hva du mener med fødsel og den første tiden.
Har fryktelig lyst til å høre om de kan sette igang her også, men veit ikke helt hvem jeg skal ringe.. Legen er jo ingen vits i siden han mener det ikke er noen stor sak at det klør "litt", og jordmor er ikke tilbake før uka jeg har termin. Samboer mener jeg bare burde ringe rett til ahus, men føler det blir litt rart kanskje? :/

Termin 24.08.13

Kan ta 3-4 jeg også. Men det orker jeg aldri fordi man blir jo så sløv. Tar maks 2 og de blir tatt på ettermiddagen kveld slik at jeg kan kjøre bil på dagtid og slipper å bli så tung i kropp og sinn. Har sel fått beskjed på sykehuset om å si ifra om ting blir verre. Syns nå selv at almentilstanden er verre og ikke kan bli mye verre. Men sliter litt med å få frem på sykehuset hvor ille det er. Er litt for snill pike.
Siden du syns det er såpass tungt ville jeg ringt til ahus. Du kommer nok ikke så langt, men kan være godt med en flink jordmor som lytter og kanskje har noen tips.Og det er mulig du da får flere samtaler som igjen kan hjelpe deg om det blir enda tøffere senere. De vil nok ikke sette igang da det virker som det er ganske strengt og de vil holde babyen inne så lenge som mulig.
Har selv lyst til å ringe i dag å fortelle hvordan ting er nå og at mangelen på søvn gjør at jeg snart møter veggen. Men som deg redd for at det virker rart og som at jeg klager for mye og ikke tenker på det beste for babyen. Blir jeg ikke satt igang på torsdag er jeg stygt redd for at jeg får en liten depresjon. Det er jo ikke sånn man vil starte livet som mamma..

Nei det er jo klart at man vil ha best mulig start på det hele.
Føler ikke at jeg klarer å få fram hvordan kløen sliter på meg og det er frustrerende, er nok derfor samboer vil jeg skal ringe ahus siden han faktisk ser hvordan jeg sliter. Er jo også redd for at ingenting blir gjort og jeg må slite i mange uker til. I tillegg så er det jo ikke den farlige typen heller, så føler meg som den hypokonderen som vil bli satt igang.. Har vært en del hos lege med fysiske plager hele svangerskapet, men har nok ikke vært flink nok til å si ifra hvordan jeg har hatt det og hvor vanskelig det har vært..
Skal jaggu ikke være enkelt detta her :/

Termin 24.08.13

Sniker fra januar14 her.. Jeg hadde svangerskapskløe fra uke 11 i sist svangerskap. Tok blodprøver og hudbiopsi og fikk påvist noe de forkortet med PUPP. Det var ikke den farlige typen svangerskapskløe, men utrolig plagsom! Hadde kløende utslett på hele kroppen og fikk polaramin hos fastlegen samtidig som han henviste til hud poliklinikk på st olavs. Ble fulgt opp der med time hver andre uke fram til kløen ga seg. Fikk også en betennelsesdempende salve der pluss våtbandasjer. Dette hjalp endel! Får du noe mer oppfølging annet enn fra fastlege? Hvis ikke ville jeg krevd en time på hud poliklinikk. Er uutholdelig med den kløen! Kjentes ut som det kravlet under huden.. Håper du får noe som hjelper fort!! :)

Nei desverre. Fikk beskjed om å prøve hvitvask og eurax, og det var det. Mer ville han ikke gjøre siden det kun går utover meg. Skulle gjerne prøvd en annen lege, men siden mange har ferie der så er det ikke ledig.
Tror jeg prøver å ringe ahus på mandag, siden det er såpass nære termin. Har såå lyst å få igang fødsel og bli ferdig. Tviler på at de setter igang, men da har jeg hvertfall prøvd.. :)

Termin 24.08.13

Du burde ringe ahus. Jeg gikk med smerter og sov ikke. Fikk da sovedoser og lå på hotellet fra lørdag til mandag. Da den tirsdagen skulle de sette i gang siden man ikke kan gå på tabletter for å sove over lengre tid. natt til tirsdag ble datteren min født. Så man trenger å sove. Men er viktig at du treffer på riktig person der. Ble sendt hjem jeg og da ventet jeg til vakskifte og ringte dit igjen. det funket. Så du får bare mase på ahus. Fælt å ikke sove.

Sniker fra april13.
Har ikke hatt det selv, så har dessverre ingen tips.. Men om du sliter med å få frem hvor ille det er og mannen din ser du sliter kan det jo være en ide og få med han så han kan hjelpe de med å få fortalt det?:)
Håper du finner ut av det !:)

<3 18.05.11 <3 16.04.13 <3

Back
Topp