Svangerskapskløe

lille13

Flørter med forumet
God morgen jenter! :)
Var hos legen på mandag ang bekken og kløe..fikk beskjed om at det så ut som svangerskapskløe,men fikk verken tips/råd eller noe for det :/ skulle til jm idag for å høre litt mer om det der før jeg klør hull på hele meg,men er hjemme med sykt barn så får ikke gjort noe...
Er det noen her som har hatt det før? Er det noe man kan gjøre med det? Eventuelt hva...
:)
Sent from my HTC Desire HD A9191

Jeg har også fått dette :( Klør overalt!! Har fått resept på cetirizin bmm pharma tablett, og mildison krem.

Jeg også klør som besatt overalt!! Skal til legen på fredag, håper han kan gi meg noe som demper kløen litt.

Hadde svargerskapskløe med prinsen. Fikk beskjed om å smøre enten eurax eller kvit vask der det klødde som værst. Litt seinare ut i svangerskapet må dere sikkert ta noen ekstra blodprøver. Tror det var leverprøver..
Lykke til ;)

Jeg hadde det heeelt på slutten, tok blodprøver (galleprøver? noe med leveren i hvert fall)... Da mente de det kunne være skummelt siden nivåene var såpass høye, men jeg fødte dagen etter, så det var ingen fare sånn sett... Legen min sa jeg skulle si i fra hvis det skjedde igjen, for det var medisiner man kunne ta for å dempe kløen. Så da er det vel ikke så farlig allikevel kanskje?

Jeg har også fått dette :( Klør overalt!! Har fått resept på cetirizin bmm pharma tablett, og mildison krem.

Dette fikk ikke jeg da det var usikkerhet rundt bruk av det og graviditet..var det han leste opp i boka iallefall..så derfor fikk jeg ingenting mot det...
Spurte om det ikke var noe jeg kunne smøre på,men da sa han bare at jeg ikke kunne smøre meg hver dag i hele svangerskapet,men kunne ta di værste dagene..haff! Føler det blir så håpløst..jeg orker faktisk ikke å gå slik som dette i 6 mnd til ;( det klør så grusomt mye,og jeg ser ikke ut enkelte steder på kroppen..spesielt i ansiktet/halsen :(

Hvorfor må man ta leverprøver på slutten? :/ er kløen farlig?

Det er ganske vanlig å klø i svangerskapet. Jeg tror de fleste opplever mer eller mindre å klø. Men det finnes også den 'alvorlige svangerskapskløen'. Denne tilstanden er svært sjelden og kjenntegner bl.a.ved kløe under fotsålene og inni håndflatene. Ved mistanke blir blodprøve tatt. De målet lever og galle verdiene. Jeg hadde en leverpåvirking med første ( uten kløe ) og ble satt igang 4 uker før termin. Men nr 2 klødde jeg meg til blods men alle prøvene var fine. Med nr 3 klødde jeg også mye og blodprøvene viste at jeg hadde kolestase ( alvorlige svangerskapsløe ) og ettersom gallesyreverdien var ti ganger så høyt som normalt ble jeg satt igang med en gang.
Den vanlige kløen er ikke farlig, bare veldig irriterede for moren. Kolestase er ikke farlig for moren heller men kan bli det for babyen. Derfor tar de blodprøver for å utelukke det. De fleste har, som sagt, bare den vanlige ufarlige kløen :-)
Bedre med en blodprøve for mye enn for lite!
Jeg selv er veldig redd for å få kolestasen igjen, spesielt siden jeg har begynt å klø en del igjen. Tok blodprøver på mandag og venter på resultatet...

Det er ganske vanlig å klø i svangerskapet. Jeg tror de fleste opplever mer eller mindre å klø. Men det finnes også den 'alvorlige svangerskapskløen'. Denne tilstanden er svært sjelden og kjenntegner bl.a.ved kløe under fotsålene og inni håndflatene. Ved mistanke blir blodprøve tatt. De målet lever og galle verdiene. Jeg hadde en leverpåvirking med første ( uten kløe ) og ble satt igang 4 uker før termin. Men nr 2 klødde jeg meg til blods men alle prøvene var fine. Med nr 3 klødde jeg også mye og blodprøvene viste at jeg hadde kolestase ( alvorlige svangerskapsløe ) og ettersom gallesyreverdien var ti ganger så høyt som normalt ble jeg satt igang med en gang.
Den vanlige kløen er ikke farlig, bare veldig irriterede for moren. Kolestase er ikke farlig for moren heller men kan bli det for babyen. Derfor tar de blodprøver for å utelukke det. De fleste har, som sagt, bare den vanlige ufarlige kløen :-)
Bedre med en blodprøve for mye enn for lite!
Jeg selv er veldig redd for å få kolestasen igjen, spesielt siden jeg har begynt å klø en del igjen. Tok blodprøver på mandag og venter på resultatet...

Tusen takk for svar! :) ble nesten litt redd her jeg sitter :) jeg har kløende utslett på hele kroppen,klør under føttene,men ingen utslett og klør ikke inni hendene...men fikk my time hos jordmor på fredag,så tar det opp da :)

Har ikke lest allt men en god fuktighetskrem kan jo hjelpe litt. Olje i badekaret. :) De bør følge med på leververdiene dine.

Dere som klør, HVOR klør dere? På hele kroppen?
Den høyre brystvorten min klør som en gal...Er sjeldent begge to, som regel bare den høyre.. En smule Irriterende..!

Tusen takk for svar! :) ble nesten litt redd her jeg sitter :) jeg har kløende utslett på hele kroppen,klør under føttene,men ingen utslett og klør ikke inni hendene...men fikk my time hos jordmor på fredag,så tar det opp da :)

Beklager hvis jeg har skremt deg! Det var selvfølgelig ikke meningen!
Jeg tror sålenge man følger med, forteller JM/Legen at og hvor man klør, sørger for at de tar en på alvor og tar jevnlig blodprøver så går det nok bra. Kolestasen kommer som regel ikke før 3. Trimester, noen ganger fra andere svangerskapsdel. Har man hatt det før kommer det gjerne tidligere neste gang. Men selv når man har det er jo det viktigste at det er oppdaget. Da får man vel medisin for å holde verdiene i sjakk og det blir vurdert å sette igang fra uke 37. Men det er sånn de generelle ting, alle svangerskap og alle kvinner er selvfølgelig forskjellig :-)
Utslett får man ikke, bare kloremerker ;-) Har du utslett?
Vet ikke om man MÅ klø inni hendene eller under føtene, det er vel det vanligste men som sagt så er jo alle forskjellige.
Bra at du skal ta det opp med JM! Lykke til :-)

Beklager hvis jeg har skremt deg! Det var selvfølgelig ikke meningen!
Jeg tror sålenge man følger med, forteller JM/Legen at og hvor man klør, sørger for at de tar en på alvor og tar jevnlig blodprøver så går det nok bra. Kolestasen kommer som regel ikke før 3. Trimester, noen ganger fra andere svangerskapsdel. Har man hatt det før kommer det gjerne tidligere neste gang. Men selv når man har det er jo det viktigste at det er oppdaget. Da får man vel medisin for å holde verdiene i sjakk og det blir vurdert å sette igang fra uke 37. Men det er sånn de generelle ting, alle svangerskap og alle kvinner er selvfølgelig forskjellig :-)
Utslett får man ikke, bare kloremerker ;-) Har du utslett?
Vet ikke om man MÅ klø inni hendene eller under føtene, det er vel det vanligste men som sagt så er jo alle forskjellige.
Bra at du skal ta det opp med JM! Lykke til :-)
Okei:) får høre hva jm sier imorgen da :)
Det ser ut som små kløflekker på en måte,starter med en liten prikk på en måte som jeg klør større..legen mente det var svangerskapskløe iallefall..jeg har ikke peiling :p

Okei:) får høre hva jm sier imorgen da :)
Det ser ut som små kløflekker på en måte,starter med en liten prikk på en måte som jeg klør større..legen mente det var svangerskapskløe iallefall..jeg har ikke peiling :p

Det finnes også noe som heter PUPPP. Det er et slags svangerskapsutlstett som klør veldig. De mistenkte det hos meg med nr 2 men det var ikke det, så jeg vet ikke mer om det. Det er ihvertfall ikke farlig for hverken moren eller barnet, sånn som jeg har forstått:-)

Det finnes også noe som heter PUPPP. Det er et slags svangerskapsutlstett som klør veldig. De mistenkte det hos meg med nr 2 men det var ikke det, så jeg vet ikke mer om det. Det er ihvertfall ikke farlig for hverken moren eller barnet, sånn som jeg har forstått:-)
Okei :) trodde først jeg bare hadde skikkelig uren hud pga graviditeten,men det har spredd seg til hele kroppen,klør så inn i granskauen og har hatt det hele svangerskapet nå:( men får høre hva jm sier imorgen...forhåpentligvis så er det kansje noe annet og noe jeg kan få noe for :)

Jeg hadde kontroll time hos legen i dag, uke30 +6 mens i snakket så hun at eg klødde sånn i håndflaten å spurte om eg klødde mye, har ikke tenkt så mye over det men ja svarte eg.
hun sendte meg rett til haukeland for å ta blodprøver. venter på svar og håper på det beste :) blir litt beskymret når man driver å leser alt mulig på nettet om kor farlig det er..

Har å voldsom kløe i hendene, meen antar det er min atopiske eksem som bare blir verre under graviditeten:)

Jeg klør også noe helt forferdelig. Over ALT! Skal ta det opp med legen når jeg skal dit neste uke.

Back
Topp