Svangerskapskløe?

Thesso_88

Forelsket i forumet
Da jeg var hos jordmor idag sa hun at jeg mest sannsynlig har svangerskapskløe fordi jeg klør sånn på kroppen, hele tiden. Så skal til legen imorgen å få sjekket det.

Andre med erfaring om dette? Hva skjer videre og behandling osv?
 
Sliter med deg samme:-)

Begynte så vidt på magen, så ble det oppgradert til rompa og puppene, og når står det på med kløingen overalt, det blir vist ikke bedre med det første heller:-)
 
er ikke uvanlig med litt kløe i svangerskapet, huden strekkes og blir tørr. blir bedre om du smører med en mild fuktighetskrem.

jeg fikk alvårlig svangerskapskløe sist svangerskap. det var grusomt. jeg klødde meg til blods og hadde store sår flere plasser på kroppen, trode jeg skulle bli gal. det klødde både i huden og inne i beina mine.
 unner ingen det altså.
det som skjer er at gallesyren din lekker ut i blodet og blir på en måte forgiftet.
de måler hvor mye gallesyre som er i blodet for å finne ut om det er svangerskapskløe eller bare kløe, og ser hvor alvorlig det er, man må på regelmessige kontroller utover svangerskapet.

til meg var det ingenting som fungerte på kløen, jeg fikk noen salver og kremer fra sykehuset, men de hjalp ikke meg noe særlig.
 det endte opp med at fødselen måtte settes i gang ca 2 uker før termin.
det er ikke skadelig for barnet men grusomt for mor...

lykke til, og håper på at det ikke er det du har..
 
jeg også har det, klør, og klør og kløøør! det er vel ikke farligt? håper jordmoren kan si meg noe når jeg skal der den 16:)
 
det er ikke farlig nei, men om gallesyre nivået blir for høyt i blodet kan man bli dårlig. ikke farlig for barnet, mest ubehagelig for mor =(
 


christina24 skrev:
det er ikke farlig nei, men om gallesyre nivået blir for høyt i blodet kan man bli dårlig. ikke farlig for barnet, mest ubehagelig for mor =(


Hei, er bare innom og titter litt. Følte bare for å svare på denne siden dette er et tema som opptar meg veldig.

Beklager, men det du skriver her er helt helt feil. Jeg har hatt farlig svangerskapskløe med høye gallesyrer i begge svangerskapene mine og det er dessverre mest farlig for babyen. Jeg ønsker absolutt ikke å skape hysteri, men det er en grunn til at man blir satt i gang i uke 37 om dette blir oppdaget. Oppdages det før uke 37 og galleverdiene er veldig høye så blir man medisinert frem til uke 37, så starter de fødsel. Får ikke medisinen veridene ned blir det prematur fødsel. Jeg ble satt i gang i uke 37 første gang og måtte ha fremskyndet (planlagt) ks i uke 35 med nr 2.

For å roe dem som nå blir veldig bekymret - vi får fantastisk oppfølging av svangerskapet - jeg var inne på månedlige kontroller for å ta blodprøver andre gang så snart jeg begynte å klø, galleverdiene steg ikke før i uke 33.

De fleste former for kløe i svangerskapet er også helt ufarlig, men veldig plagsomt for mor. Er det utslett som gir kløe så er det ikke farlig for barnet. Klør du ikke under føtter og inni hendene så er det heller ikke sannsynlig at du har en farlig variant. For sikkerhetsskyld bør man alltid få sjekket opp gallesyrene om kløe oppstår. Gallesyrene kommer ekstremt sjelden før uke 30 så kløe før dette er stort sett av en ufarlig variant - som eksem, strekt og tørr hud etc.
 
Back
Topp