Svangerskapskløe/ICP

Hei! Ja jeg har ble ikke opptaget før jeg fødte, ble satt i gang pga høygt blodtrykk. Vet du om vi skal få noe mer oppfølging denne gang? Ser ny forskning sier det er 90% sjangse for å få det igjen :dead:

Ja, ble satt i gang uke 37 pga icp.. Redd for å få det igjen denne gangen den kløa var grusom!

Jeg visste ikke at det var noe som het icp! :wideyed:
Men jeg hadde en uutholdelig svangerskapskløe i 3 trimester sist. Veldig usikker på hvor lenge det varte, kan ha vært et par uker?

Snakket aldri med lege eller jordmor om akkurat det tror jeg. Huff... nei dette får jeg snakke med jordmor/lege om denne gangen, sånn i tilfelle. Skumleste litt på icp nå, der stod det "ICP øker også risikoen for blødning fra livmor i de første dagene etter fødselen. ". Jeg blødde noe ekstremt når vi skulle få ut morkaka på sykehuset, på 6 ukers-kontroll ble jeg hentet av ambulanse. Da blødde jeg en og en halv liter på en times tid og måtte få utskraping pga masse rester fra morkake. Det verste er jo hvor mye vi slet med amming og melkeproduksjon pga dette. Slett ikke sikkert det er noe sammenheng med icp, men kjenner jeg grøsser ved tanken på store blødninger etter fødselen.. for det opplevde jeg som grusomt, noe jeg IKKE vil oppleve igjen. Skal sies at jeg hadde to store (da mener jeg store!) blødninger før 6 ukers kontroll også, men ble ikke tatt alvorlig hverken da vi ringte fødesykehus eller legevakt.

Hvordan vet man om det er icp eller "bare" svangerskapskløe da? Noen kjennetegn, annet enn blodprøver/tester?

De tar vistnok prøver at gallesyre verdier, finnes medisiner og du settes i gang 2-3 uker før termin, stor sjangse for aprilbaby :dummy1: mine kjennetegn som hverken lege el jordmor reagerte på var høyt blodtrykk ( sykemeldt og blodtrykks medisin for dette) og at kløen var under føtter og inni hendene (leversvikt). Kommer kløen ber du om å testes for icp!!!

Jeg fikk blindtarmbetennelse da jeg var i uke 26, og måtte fjerne blindtarmen. Etter dette hadde jeg skyhøye leververdier (aslat og alat). Det var også da jeg begynte å klø, men klødde rundt anklene og på legger/lår mer enn under føttene og inni hendene. Trodde det var pga at jeg hadde tørr hud, så var først nesten 2 mnd seinere at jeg tok det opp med legen min. Da måtte jeg komme tilbake neste dag for å ta gallesyreprøve. Den tas fastende. Den ble sendt til Haukeland nesten med én gang. Legen min ringte meg bare 3 timer etter at jeg hadde tatt prøven, og sa at den var forhøyet og hun skulle ringe føden. De tok kontakt, og jeg var på kontroll dagen etter. Ul, sparketest og samtale med lege. Fikk kløestillende, som ikke hadde noe effekt. 1,5 uke etter ringte jeg selv til føden og gråt i telefonen fordi jeg klødde sånn, og ikke fikk sove. Kom på kontroll der, tok gallesyreprøve og fikk Ursofalk og vitamin k. Og ny time to dager etter til igangsetting. Ble satt igang på 38+2.

Det er ulik erfaring blant leger om svangerskapskløe/icp, stort sett lite kunnskap.
Jeg kan anbefale en gruppe på Facebook som heter For oss med Icp i svangerskap og tia etter fødsel. Her deles mange erfaringer blant kvinner som har hatt/har icp.

Svangerskapskløe er en mild variant av icp.

Har man hatt det før så er det stor sjanse for at man får det igjen. Snakk med lege og jordmor om dette, og krev at dette skal følges opp.

Jeg visste ikke at det var noe som het icp! :wideyed:
Men jeg hadde en uutholdelig svangerskapskløe i 3 trimester sist. Veldig usikker på hvor lenge det varte, kan ha vært et par uker?

Snakket aldri med lege eller jordmor om akkurat det tror jeg. Huff... nei dette får jeg snakke med jordmor/lege om denne gangen, sånn i tilfelle. Skumleste litt på icp nå, der stod det "ICP øker også risikoen for blødning fra livmor i de første dagene etter fødselen. ". Jeg blødde noe ekstremt når vi skulle få ut morkaka på sykehuset, på 6 ukers-kontroll ble jeg hentet av ambulanse. Da blødde jeg en og en halv liter på en times tid og måtte få utskraping pga masse rester fra morkake. Det verste er jo hvor mye vi slet med amming og melkeproduksjon pga dette. Slett ikke sikkert det er noe sammenheng med icp, men kjenner jeg grøsser ved tanken på store blødninger etter fødselen.. for det opplevde jeg som grusomt, noe jeg IKKE vil oppleve igjen. Skal sies at jeg hadde to store (da mener jeg store!) blødninger før 6 ukers kontroll også, men ble ikke tatt alvorlig hverken da vi ringte fødesykehus eller legevakt.

Hvordan vet man om det er icp eller "bare" svangerskapskløe da? Noen kjennetegn, annet enn blodprøver/tester?
Det kan høres ut som at du hadde icp, for med vanlig svangerskapskløe skal det ikke være uutholdelig slik jeg har forstått det.

Hei! Ja jeg har ble ikke opptaget før jeg fødte, ble satt i gang pga høygt blodtrykk. Vet du om vi skal få noe mer oppfølging denne gang? Ser ny forskning sier det er 90% sjangse for å få det igjen :dead:
Ta det opp med legen din, slik at han/hun kan lese seg opp på icp om det foreligger lite kunnskap. Gi beskjed med én gang om du kjenner unormalt mye/hyppig kløe. Jeg klødde ikke så mye under føttene og i håndflatene, så koblet ikke med det første.

Tusen takk for informasjon og tips jenter!
Håper virkelig dere slipper dette igjen :Heartred

Husker jeg i desperasjon klinte meg inn med hvitvask, men det hjalp jo ikke litt en gang... Det eneste som lindret var varmeposer jeg hadde lagt i fryseren. Mange søvnløse netter og mye fortvilelse, erindrer det som jeg klødde overalt, ikke spesielt uttalt i håndflate eller fotsåle tror jeg ... Dette gikk jo over mange uker før fødsel hos meg, men nå som jeg vet hvor alvorlig dette kan være så skal jeg virkelig være på vakt! Fysj og æsj for no svineri :eek:

Back
Topp