svangerskapsforgiftnng??!!

Bruker45an

Flørter med forumet
Er det noen der ute som har hatt svangerskapsforgiftning og kan fortelle hvilke symptomer dette gir?
Er i uke 30(imorgen) og har de siste 2 dagene vert litt tung i hodet og følt meg slapp og dårlig. Tror det kanskje kan være varmen også. Ikke lenge siden forige kontroll hos lege der alt var fint. Hvor fort kan svangerskapsforgiftning utvikle seg egentlig?
 
Ødem
Høyere blodtrykk enn tidligere i svangerskapet
Proteiner i urinen
Synsforstyrrelser

Noen får også smerter øverst i magen, hodepine og generelt er "uvel". Andre merker ingen ting.

Der viktigste er å ta det med ro. Gå til lege dersom du ikke føler deg bra.


<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3
 
Hadde forferdelig hodepine og ble innlagt. Blodtrykket var da skyhøyt og proteiner i urinen.. Det kan utvikle seg veldig fort, så har du symptomer som sterk hodepine med svimmelhet eller synsforstyrrelser må du kontakte lege.. Men satser på det bare er varmen :) lett å bli ekstra slapp da..
 
Takk for svar ;) det som er, er at jeg ik har hatt hodepine-sånn skikkelig vondt. Men bare sånn veldig tung i hodet. Har hørt at den hodepinen man får ved sv.forgiftning, sitter i panna. Jeg har hatt vondt i nakken og rundt ørene. Og har vert litt sånn før i svangerskapet at jeg har følt meg skikkelig uvel og kvalm, tung i hodet osv. Uten at det har gitt noe utslag på prøver..har vert veldig mye til legen dette svangerskapet,så kjEmner jeg kvir meg for å ringe dit...men skal inn og sjekke blodtrykk i dag, så får t meironi prøve også da ;)
 
Hadde forferdelig hodepine og ble innlagt. Blodtrykket var da skyhøyt og proteiner i urinen.. Det kan utvikle seg veldig fort, så har du symptomer som sterk hodepine med svimmelhet eller synsforstyrrelser må du kontakte lege.. Men satser på det bare er varme
n :) lett å bli ekstra slapp da..

ja, og ikke minst kvalm og tung i hodet. Men hvilken behandling fikk du da? Blei du innlagt?
 
Hadde forferdelig hodepine og ble innlagt. Blodtrykket var da skyhøyt og proteiner i urinen.. Det kan utvikle seg veldig fort, så har du symptomer som sterk hodepine med svimmelhet eller synsforstyrrelser må du kontakte lege.. Men satser på det bare er varme
n :) lett å bli ekstra slapp da..

ja, og ikke minst kvalm og tung i hodet. Men hvilken behandling fikk du da? Blei du innlagt?
 
Ja, blei innlangt på observasjon. var vel i uke 37-38. Og fødselen startet dagen etter :) ellers hadde de satt meg i gang ( fortalte samboeren min meg noen dager senere :) )
 
Takk for svar ;) det som er, er at jeg ik har hatt hodepine-sånn skikkelig vondt. Men bare sånn veldig tung i hodet. Har hørt at den hodepinen man får ved sv.forgiftning, sitter i panna. Jeg har hatt vondt i nakken og rundt ørene. Og har vert litt sånn før i svangerskapet at jeg har følt meg skikkelig uvel og kvalm, tung i hodet osv. Uten at det har gitt noe utslag på prøver..har vert veldig mye til legen dette svangerskapet,så kjEmner jeg kvir meg for å ringe dit...men skal inn og sjekke blodtrykk i dag, så får t meironi prøve også da ;)
sjekker du blodtrykk så ser de nok om det er noe, i alle fall sammen med urinprøven :) men min hodepine føltes som var over hele hodet og som det holdt på å eksplodere :p men tror kanskje jeg hadde 3 på ødemer også, viss jeg ikke husker feil. Lykke til i dag, det er sikkert ingenting å bekymre seg over :)
 
Jeg hadde ikke de "vanlige" symptomene og fikk beskjed at det sikkert var babyen som pressa på og ga ubehag, ELLER at det bare var sure oppstøt. Viste seg å være sv.skapsforgiftning med HELLP-utvikling, og blei utrolig syk iløpet av kort tid. Smertene ble uutholdelige og jeg dro til legevakta på sjekk (37+2), ble innlagt og tatt hastesnitt på.
Om du er i dårlig form så kontakter du lege og får sjekka opp bt, urin og evt.ta de blodprøvene som trengs. Mye bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite! ;)
Krysser fingrene for at det ikke er forgiftning. Masse lykke til!
 
Jeg hadde det med første ungen, ble hoven i beina og kroppen, høyt blodtrykk, proteiner i urinen. Men gikk bra :)
 
Jeg hadde ikke de "vanlige" symptomene og fikk beskjed at det sikkert var babyen som pressa på og ga ubehag, ELLER at det bare var sure oppstøt. Viste seg å være sv.skapsforgiftning med HELLP-utvikling, og blei utrolig syk iløpet av kort tid. Smertene ble uutholdelige og jeg dro til legevakta på sjekk (37+2), ble innlagt og tatt hastesnitt på.
Om du er i dårlig form så kontakter du lege og får sjekka opp bt, urin og evt.ta de blodprøvene som trengs. Mye bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite! ;)
Krysser fingrene for at det ikke er forgiftning. Masse lykke til!
Hei. Ja har vert å sjekkea blodtrykk og urin i dag. Var ikek INNE til legen, men de sjekket det 2 ganger, og det var sånn litt høyt..146/85 tror jeg. Det kan høres høyt ut. Men de ser på hva jeg pleier å ha.Og har ligget rundt dette de fleste gangene. De fant bittelitt på urinen. men ho mente det var så lite at det ikke hadde noe og si...
De kontakta legen for å høre litt hva de skulle gjøre siden pulsen var litt høy. Men den har vert ustabil hele svangerskapet..og jeg var litt nervæs så var nok det. Føler meg ofså bedre idag. Regner ikke emd at man blir bedre av svangerskapsforgiftning??? Hvordan syk blei du da??
Skal ha 24-timers blodtrykksmåling nå. Siden det har vert så ustabilt.
Men føler meg som sagt bedre. Så er nok varmen. Velger å stole på legen, da hun har vert veldig flink å føølge meg opp til nå. Og ikke tatt lett på ting.
God helg ;)
 
Hei. Ja har vert å sjekkea blodtrykk og urin i dag. Var ikek INNE til legen, men de sjekket det 2 ganger, og det var sånn litt høyt..146/85 tror jeg. Det kan høres høyt ut. Men de ser på hva jeg pleier å ha.Og har ligget rundt dette de fleste gangene. De fant bittelitt på urinen. men ho mente det var så lite at det ikke hadde noe og si...
De kontakta legen for å høre litt hva de skulle gjøre siden pulsen var litt høy. Men den har vert ustabil hele svangerskapet..og jeg var litt nervæs så var nok det. Føler meg ofså bedre idag. Regner ikke emd at man blir bedre av svangerskapsforgiftning??? Hvordan syk blei du da??
Skal ha 24-timers blodtrykksmåling nå. Siden det har vert så ustabilt.
Men føler meg som sagt bedre. Så er nok varmen. Velger å stole på legen, da hun har vert veldig flink å føølge meg opp til nå. Og ikke tatt lett på ting.
God helg ;)
Så godt at formen er bedre og at du har fått sjekka det opp.:)
Man blir ikke bedre av sv.skapsforgiftninga, nei. Det eneste som hjelper er å få ut barnet. Hadde formen min vært bedre så hadde jeg vel blitt igangsatt, men jeg var så dårlig at det ikke var mulig. Det HELLP-syndromet jeg fikk utvikler seg sammen med forgiftninga og er farlig for mammaen. Jeg kasta opp mye, hadde påbegynt morkakesvikt, leversvikt (hadde utrolig sterke smerter pga levera), blodet hadde slutta å koagulere og var rimelig tyntflytende. Hadde høy blødningsfaren pga dette. Om antibiotikaen jeg fikk etter ks ikke hadde funka og jeg ikke hadde blitt bedre, så stod nyre-og lungesvikt for tur sa de. Fikk pustevansker underveis pga smertene og fikk tre forskjellige morfinpreparater for å komme meg opp av senga tredje dagen. Var heldig og kom i grevens tid, sa legene. Er glad for at jeg ikke skjønte hvor ille det var, og at det gikk så fort at jeg ikke rakk å bli redd. Bra gikk det, og jeg er ikke bekymra for å få nr.2!;)
Vesla var liten av vekst når hun ble født, som et resultat av at jeg hadde vært syk (2130gr, 44cm) , men er i dag en godklump med utallige valker og et godt humør.;)

God helg til deg også, og LYKKE TIL MED DEN FORESTÅENDE FØDSELEN! :D
 
Så godt at formen er bedre og at du har fått sjekka det opp.:)
Man blir ikke bedre av sv.skapsforgiftninga, nei. Det eneste som hjelper er å få ut barnet. Hadde formen min vært bedre så hadde jeg vel blitt igangsatt, men jeg var så dårlig at det ikke var mulig. Det HELLP-syndromet jeg fikk utvikler seg sammen med forgiftninga og er farlig for mammaen. Jeg kasta opp mye, hadde påbegynt morkakesvikt, leversvikt (hadde utrolig sterke smerter pga levera), blodet hadde slutta å koagulere og var rimelig tyntflytende. Hadde høy blødningsfaren pga dette. Om antibiotikaen jeg fikk etter ks ikke hadde funka og jeg ikke hadde blitt bedre, så stod nyre-og lungesvikt for tur sa de. Fikk pustevansker underveis pga smertene og fikk tre forskjellige morfinpreparater for å komme meg opp av senga tredje dagen. Var heldig og kom i grevens tid, sa legene. Er glad for at jeg ikke skjønte hvor ille det var, og at det gikk så fort at jeg ikke rakk å bli redd. Bra gikk det, og jeg er ikke bekymra for å få nr.2!;)
Vesla var liten av vekst når hun ble født, som et resultat av at jeg hadde vært syk (2130gr, 44cm) , men er i dag en godklump med utallige valker og et godt humør.;)

God helg til deg også, og LYKKE TIL MED DEN FORESTÅENDE FØDSELEN! :D
Huff da..det hørtes ikke noe særlig ut...Utrolig bra at det gikk bra med bebisen i magen..jeg har vert mest bekymra for det denne gangen(3.svangerskap)har hatt 2 helt normale svangerskap, 3 spontanaborter og 1 graviditet utenfor livmor. Så tror nok det er derfor jeg har vert mer bekymra denne gangen..P Men er jo ikke fare for det lenger da. Og får god oppfølging pga dette har skjedd før.
Men mest kjekt nå. Har 2 gutter fra før, og nå komme ren liten prinsesse ;)
God helg. Og lykke til til deg også ;)
 
Jeg hadde det med første ungen, ble hoven i beina og kroppen, høyt blodtrykk, proteiner i urinen. Men gikk bra :)
Så bra det gikk bra da. Jeg er ikke hoven i det hele tatt enda. og de syns ikke blodtrykket var høyt nok til bekymrng...
Men hvor langt var du på vei da når du fikk det?
 
sjekker du blodtrykk så ser de nok om det er noe, i alle fall sammen med urinprøven :) men min hodepine føltes som var over hele hodet og som det holdt på å eksplodere :p men tror kanskje jeg hadde 3 på ødemer også, viss jeg ikke husker feil. Lykke til i dag, det er sikkert ingenting å bekymre seg over :)
Nei. Det var nok ikke grunn til bekymring sa de. Hadde bittelitt utslag på urinen. Men det var så lite at det var lik null nesten. Og de mente blodtrykket ikke var høyt nok til bekymring.
Ingen ødemer. Og ellers i fin form. Bare veldig trøtt og eneriløs..men det har jeg vert hele graviditeten..så det er ikke noe nytt.
Takk for svar, og god helg ;)
 
Så bra det gikk bra da. Jeg er ikke hoven i det hele tatt enda. og de syns ikke blodtrykket var høyt nok til bekymrng...
Men hvor langt var du på vei da når du fikk det?

Så bra :D jeg fikk svangerskapsforgiftning da jeg var i den siste mnd min :)
 
Hi. Jeg føler meg helt elendig nå da. Men har hatt det som dette tidligere i svangerkapet også. Så lurer litt på om det bare er hormoner som har kommet sterkere tilbake nå i 3.trimester.Er i uke 32 i morgen. Føler meg kvalm,trøtt, svimmel og uvel. Og blir fort tung i hodet av lyder osv. Har som sagt hatt dette tidligere i svangerskpet også. Sånn i perioder. Og så føler jeg meg bedre en periode. Men hva var symptomene dine på sv.forgiftning da?? Følte du deg dårlig??
 
:bounce
Så godt at formen er bedre og at du har fått sjekka det opp.:)
Man blir ikke bedre av sv.skapsforgiftninga, nei. Det eneste som hjelper er å få ut barnet. Hadde formen min vært bedre så hadde jeg vel blitt igangsatt, men jeg var så dårlig at det ikke var mulig. Det HELLP-syndromet jeg fikk utvikler seg sammen med forgiftninga og er farlig for mammaen. Jeg kasta opp mye, hadde påbegynt morkakesvikt, leversvikt (hadde utrolig sterke smerter pga levera), blodet hadde slutta å koagulere og var rimelig tyntflytende. Hadde høy blødningsfaren pga dette. Om antibiotikaen jeg fikk etter ks ikke hadde funka og jeg ikke hadde blitt bedre, så stod nyre-og lungesvikt for tur sa de. Fikk pustevansker underveis pga smertene og fikk tre forskjellige morfinpreparater for å komme meg opp av senga tredje dagen. Var heldig og kom i grevens tid, sa legene. Er glad for at jeg ikke skjønte hvor ille det var, og at det gikk så fort at jeg ikke rakk å bli redd. Bra gikk det, og jeg er ikke bekymra for å få nr.2!;)
Vesla var liten av vekst når hun ble født, som et resultat av at jeg hadde vært syk (2130gr, 44cm) , men er i dag en godklump med utallige valker og et godt humør.;)

God helg til deg også, og LYKKE TIL MED DEN FORESTÅENDE FØDSELEN! :D

Skjønner. Men merket de ingenting på svangerskapskontrollene da??Eller blei du plutselig bare dårlig? Hvilke symptomer hadde du og hvordan følte du deg? Bare nyskjerrig jeg nå. For har vert litt sånn på og av hele svangerskapet med hvordan jeg har følt meg. Men syns det er litt verre nå når jeg er så langt og føler meg dårlig...selv om jeg har hatt det før og de ikke har funnet noe...
urin var fin for 1 uke siden og har vert det hele tida. Skal til jordmor igjen i morgen. Men lei av å være kvalm, uvel og energiløs...Råd og tips mottaes med takk!!
 
:bounce

Skjønner. Men merket de ingenting på svangerskapskontrollene da??Eller blei du plutselig bare dårlig? Hvilke symptomer hadde du og hvordan følte du deg? Bare nyskjerrig jeg nå. For har vert litt sånn på og av hele svangerskapet med hvordan jeg har følt meg. Men syns det er litt verre nå når jeg er så langt og føler meg dårlig...selv om jeg har hatt det før og de ikke har funnet noe...
urin var fin for 1 uke siden og har vert det hele tida. Skal til jordmor igjen i morgen. Men lei av å være kvalm, uvel og energiløs...Råd og tips mottaes med takk!!
Nei, alle kontrollene var normale. Til og med den jeg hadde hos jm ni dager før det blei oppdaga på legevakta. (Jeg hadde smerter i 12 dager)
Det starta som sterke, men diffuse mageknipsmerter øverst i magen. Fikk beskjed om at det var babyen som pressa på. I begynnelsen kom og gikk smertene litt, men kun en formiddag o.l. Ut i uka fikk jeg stigende, konstante smerter og måtte ty til smertestillende (som hadde effekt i 10min ca), så jeg knaspra nesten paracet til slutt. Dusja flere ganger om dagen, for varmvannet lindra litt + at jeg varma en rispose i microen som jeg lå med hele dagen. Til slutt lå jeg naken i fosterstilling på badromsgulvet og gråt - da greide jeg ikke mer av smertene, som ble sterkere for hver dag. Kjenner meg ikke igjen i dine symptomer, men plagene mine kom av den HELLP - syndromet og ikke forgiftninga. Du kan ikke få syndromet uten å ha forgiftning først, så om du tester jevnlig og prøvene er fine, og formen er stabil, så ville jeg tro at det bare er kroppen din som er sliten.. Kvalmen kommer gjerne igjen på slutten av svangerskapet også, så det spørst om det rett og slett er hormonene, som du sier. :)
 
Back
Topp