svangerskapsforgiftning

• Trådstarter Trådstarter Luthien05
  • Opprettet Opprettet
L

Luthien05

Guest
et spørsmål til de som har/har hatt dette.
Hvor tidlig i svangerskapet ble det påvist begynnende preklampsi?

Svangerskapsforgiftning rammer omtrent hver 20. gravide kvinne, med økende hyppighet fra svangerskapets siste halvdel og frem mot fødselen. Diagnosen stilles om blodtrykket er høyt, det er eggehvite i urinen og/eller kvinnen hovner opp. Hvis sykdommen oppdages og behandles tidlig, er det liten risiko for mor og barn.
dette fant jeg på en nettside ang svangerskapsforgiftning.

http://www.helsenytt.no/artikler/svangerskapsforgiftning.htm
der[8D]

Har lest statistikk og fakta, men skulle gjerne hørt fra noen som faktisk har opplevd det. Jeg har fått beskjed av legen om at for meg er oddsen meget stor for at jeg skal utvikle dette pga blodtrykk, vekt og tidligere sjukdomshistorie (nyrer) etc.
Spørsmålet for meg er om det kun er i tredje trimester folk har fått det, eller om det er noen som har opplevd å få det før, og om da barnet overlevde/ble veldig tidlig født etc...

det vet jeg desverre ikke noe om.
men hvordan er du i form til nå.. blodtrykk osv?
skal lete litt på nette her ang det, så skal jeg gi beskjed om jeg finner noe..
det jeg kan si, er at jeg har ei venninde som hadde høy vekt da hun ble gravid, men hun fikk ikke noe svangerskapsforgiftning.

Min store frykt er at jeg skal utvikle svangerskapsforgiftning så tidlig at babyen ikke er levedyktig hvis den må ut.
Legen min har uttrykt bekymring for blodtrykket mitt. I tillegg til at mennesker som har hatt nyrebekkenbetennelse i voksealder også er mer utsatt (jeg har de to der og litt overvekt i tillegg.) Var klar over at blodtrykket kunne bli litt trasig ved graviditet, var sjukmeldt pga blodtrykket for tre år siden og sliter litt med det.
Satser såklart på at dette skal gå bra, men er jo litt bekymret da..

jeg skal vel egentlig unngå for mye salt uansett, huff, det er jeg dårlig på..

Takker for svar som har kommet, og eventuelle som kommer. det er dette jeg trenger babyverdens forum til![:)]

Back
Topp