Svangerskapsforgiftning

Heia,heia,dette går bra. Skal selv føde på SUS,men lillegutt ser ut til å trives litt for godt inni sin mørke og varme livmorhule. Har termin idag.
 
Fikk satt inn det ballongkateteret i 18.00-tiden igår, hadde virkelig troen på det fordi jeg fikk kraftige sammentrekninger og de var uregelmessige og forskjellige i styrke. Men så var det akkurat som om en bryter ble slått av i 21.00-tiden og alt bare stoppet opp. Har fått sovet litt frem til 01.00, så kom det masse murringer og svakere sammentrekninger, så nå venter jeg på at de skal komme inn og legge trykk på dette kateteret.

Og det er ikke så mye annet å gjøre her enn å takke for all hjelp og oppmerksomhet man får, de løper fra fødsel til fødsel disse jordmødrene stakkar. Det kan ikke være noe særlig for dem å jobbe under slike forhold, mens jeg satt nede og ventet på det kateteret tror jeg det var ihvertfall fire som fødte ila den timen før jeg kom inn.

Jeg føler jeg blir sett og hørt, men de kan jo ikke akkurat be de andre som er i aktiv fødsel om å vente på at de skal hjelpe meg [emoji14]

Etter at kateteret er falt ut prøver de å ta vannet, så er det drypp 3 timer etter det. Kjenner jeg gruer meg veldig til det dryppet, vet ikke helt hvorfor, men det for meg er nest siste utvei, rett før keisersnitt.

Litt lei er jeg, fordi jeg var så sikker på at denne natten skulle det skje, men det er fremdeles hele dagen igjen, og hun kan jo komme enda!

Og tusen takk for en fantastisk heiagjeng dere er!! [emoji813]red Når jeg er trøtt og lei, er det så koselig å komme inn her [emoji813]red
Jeg syns du har ventet alt for lenge. Jeg vet de er opptatte, men de bør jo tenke litt på deg som har ligget så mange dager på vent. Du blir sliten før det begynner. Det er noe jeg frykter mer enn drypp. Med drypp får du fortgang, og det er kanskje akkurat det du trenger nå [emoji4][emoji173]
 
Huff for en ferd du har hatt på slutten da Sadie:( Håper du snart er i mål og får møte tulla di snart❤ sender masse babystøv og ønsker deg lykke til❤
 
Huff.. jeg hadde blitt sprø av dette du må gjennom! Fordi om det er andre som føder der hele tiden, så er det ikke sånn at du skal måtte være totalt utslitt etter mangfoldige dager med rier som ikke tar seg opp.
Du er like viktig som alle de andre som er der!
Håper det skjer noe snart for din egen del :)
 
Dette høres tøft ut. Både for deg og for kroppen din. Håper virkelig at dere får en god opplevelse fra nå av <3
 
Fikk satt inn det ballongkateteret i 18.00-tiden igår, hadde virkelig troen på det fordi jeg fikk kraftige sammentrekninger og de var uregelmessige og forskjellige i styrke. Men så var det akkurat som om en bryter ble slått av i 21.00-tiden og alt bare stoppet opp. Har fått sovet litt frem til 01.00, så kom det masse murringer og svakere sammentrekninger, så nå venter jeg på at de skal komme inn og legge trykk på dette kateteret.

Og det er ikke så mye annet å gjøre her enn å takke for all hjelp og oppmerksomhet man får, de løper fra fødsel til fødsel disse jordmødrene stakkar. Det kan ikke være noe særlig for dem å jobbe under slike forhold, mens jeg satt nede og ventet på det kateteret tror jeg det var ihvertfall fire som fødte ila den timen før jeg kom inn.

Jeg føler jeg blir sett og hørt, men de kan jo ikke akkurat be de andre som er i aktiv fødsel om å vente på at de skal hjelpe meg [emoji14]

Etter at kateteret er falt ut prøver de å ta vannet, så er det drypp 3 timer etter det. Kjenner jeg gruer meg veldig til det dryppet, vet ikke helt hvorfor, men det for meg er nest siste utvei, rett før keisersnitt.

Litt lei er jeg, fordi jeg var så sikker på at denne natten skulle det skje, men det er fremdeles hele dagen igjen, og hun kan jo komme enda!

Og tusen takk for en fantastisk heiagjeng dere er!! [emoji813]red Når jeg er trøtt og lei, er det så koselig å komme inn her [emoji813]red
Du er virkelig et forbilde når det kommer til holdning og innstilling [emoji173] Ikke alle klarer å tenke slik.

Hvordan er det med formen din ellers Sadie? Er det stabilt?

Så leit at det kommer masse tullerier som gjør deg sliten, får håpe denne ballongen tar turen ut snart så de kan ta vannet og se om det gir deg fremgang [emoji173] Du har virkelig heltemot du.

Stor klem til deg i dag også.
 
Tenker på deg og håper det går bra med deg [emoji173] Er ikke glad for at dette er sykehuset jeg også skal føde på, etter en lignende opplevelse som deg sist [emoji17] Hvis du trenger noen å snakke med etterpå må du bare sende meg en pm.
 
Engster meg litt for deg, Sadie. Men jeg håper det er stille fordi du nyter lille og at dere har det bra alle sammen [emoji173]
 
Ville bare si at jeg har født og at det etter forholdene går ok. Jeg oppdaterer etterhvert.

Jenta vår er helt perfekt [emoji173]️
Nyt tiden nå [emoji173] Forumet kan vente. God bedring, og gratulerer så mye [emoji173]
 
Hurra! Gratulerer så mye, Sadie!! :D :D
 
Gratulerer [emoji4]
 
Jeg tenker å dele litt av fødselen, det endte med å bli en kjempetraumatisk opplevelse for meg. Endte opp med å ta vannet på søndag kl 18.00, jenta var ute natt til mandag 04.22, så etter at vannet ble tatt gikk det veldig fort.

Jeg ser i ettertid at det at de har utsatt prosessen i igangsettelsen hele tiden har nok ikke gjort det bedre, jeg hadde som sagt sterke nok rier fra onsdag til lørdag som ikke tok seg opp, men som gjorde at jeg ikke fikk sove. Jeg var derfor ganske utslitt når søndagen kom.

Etter at de tok vannet, var da kun 1 cm, akkurat nok til at de kom til, så fikk jeg ordentlige rier, og de kom med 1-2 mellomrom. Kl 20.00 hadde jeg 4 cm, og greide meg veldig fint gjennom riene med lystgass og badekar. Det var en rolig fin atmosfære i rommet, jeg hadde med meg min mann og min mamma, og på tross av smertene gikk det veldig greit for seg.

Fikk ny jordmor ved vaktbytte i 23.00, hadde da ca 8 cm, men av enn eller annen grunn fikk den nye jordmoren det for seg at jeg nå måtte legge inn både veneflon i tilfelle jeg måtte ha drypp fordi det kunne stopp opp, i tillegg til at jeg da MÅTTE ha epidural fordi jeg ikke kom til å håndtere smertene dra dryppet da de var så sterke. Og det var her jeg mistet kontrollen og alt ble kaotisk.

I utgangspunktet har jeg alltid sagt at keg ikke ønsker epidural, men jeg ble nå fortalt at dette ikke lengre var er valg jeg fikk ta, de forsøkte derfor å sette epidural mens de holdt meg nede. For meg oppleves dette som et massivt overgrep, de forsøkte to ganger å sette epiduralen to ganger, uten at de traff, det sier jeg jo selv når man skrur lystgassen opp til maks og holder noen fast.. Så, det ga de opp.

Så begynte jordmor med at jaja, da får ikke du sove noe. Sove?! Jeg er jo i fødsel! Kl 01.00 kom pressriene, jeg fikk beskjed om å stå i prekestolen og ikke presse. Det er jo omtrent umulig å ikke presse med pressriene! Men jeg prøvde å holde igjen alt det jeg kunne mens jeg kastet opp om og om igjen.

Fikk til slutt sette meg ned på en krakk med mannen bak meg og lov til å presse. Det som skjer er at hjerterytmen på jenta synker for hver rie. Jordmor sier jeg etter kanskje 20-30 min må på rygg i senga istedet for å presse, men det samme skjer der. Etter nesten 1,5 time tilkaller hun hjelp og da er det full bemanning på fødestuen. Det er to leger der, en barnelege, 4 nye jordmødre eller sykepleiere. "Min" jordmor blir plassert i hjørnet med ctg maskinen for å måle riene, og jeg aner gjennom kaoset at den ansvarlige legen kjefter på henne kontinuerlig mens han jobber. De beslutter å sette på sugekopp, og måler babyen med ultralyd nå. Jeg får også beskjed om hvordan jeg faktisk skal presse effektivt, jordmor har ikke informert meg om dette!! Jeg har jo aldri født før, hvordan skal jeg vite dette??

Det jeg husker er at jeg presser og presser, men at ingenting skjer, det føles som om kroppen jobber mot meg og ikke med meg, og at babyen sitter fast.

Når endelig hodet kommer ut, viser det seg at navlestrengen er surret to ganger rundt halsen og at det er derfor pulsen hennes faller ved hver rie. Legen kobler kjapt fra vakumet og setter begge hendene inn rundt skuldrene og drar henne ut. Jeg husker ikke så mye fra denne siste delen, for alt var så intenst smertefullt. Mannen min fortalte at de hadde tatt beina mine og dratt dem rett ut og tilbake to ganger, og at de dro dem fra hverandre så mye de kunne for å prøve å åpne opp enda mer. Fra legen kom inn til babyen var ute tok det ca 45 min.

Når jenta vår kom ut lå hun 2-3 sekunder helt livløs på magen, hun var helt blå og de hastet henne ut. Jeg fikk ingen info, men etter en stund tilkalte de mannen min som fikk komme opp til nyfødtinsiven. I mellomtiden lå jeg nede på føden, jeg hadde så ufattelig vondt, og lå i nøyaktig samme stilling fra kl 04.22 til kl 13.00 når jeg ble trillet inn på operasjonsbordet for å få narkose og sy. Hele lukkenuskelen og endetarnen har revnet.

Jeg sliter enda med kjempesmerter i underlivet, og ligger fremdeles innlagt på sykehuset. Den lille prinsessen vår er et fantastisk mirakel som jeg nyter hvert sekund med, men jeg sliter enda med å forstå fødselen.
 
Back
Topp