Svangerskapsforgiftning

stiina

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Noen andre her som har hatt svangerskapsforgiftning? Vet dere evt hvordan oppfølging man får under neste svangerskap?

Nå har jeg aldri opplevd det selv, men tror de bare jevnlig sjekker urinprøve og blodtrykk [emoji4] det er vel de indikatorene som kan gi et grunnlag for evt. å diagnostisere svangerskapsforgiftning.
Mamma hadde det og de sier at det er arvelig, så håper jeg slipper unna [emoji33]

Jeg hadde det sist og ble sendt på sykehus. Men ble sendt hjem igjen da sykehuset mente det ikke var det allikevel. Var hvertfall ikke så ille. Hadde litt høyt blodtrykk og slikt. Men legen nevnte ingenting om oppfølging angående dette denne gangen :)

Okei[emoji4] Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning sist svangerskap, så må vel høre med legen angående oppfølging i dette svangerskapet da[emoji4]

Jeg har hatt det med begge. Min mor hadde det også, så stemmer nok at der er arvelig.

Med nr 1 hadde jeg høyt blodtrykk fra ca uke 30. Måtte gå på medisiner for å senke det. Så kom protein i urinen når jeg nærmet meg termin og jeg ble da satt i gang. Ble veldig sliten av svangerskapsforgiftning, tungt for kroppen å gå med det høye blodtrykket. Var student på det tidspunktet, og måtte kutte alt av forelesninger osv, var mest sengeliggende.

Med nr 2 hadde jeg litt høyt blodtrykk gjennom hele svangerskapet, men ikke så ille som med nr 1. Fikk ikke protein i urinen før etter fødsel [emoji50] trodde ikke det var mulig jeg, men jeg fikk det altså etter at barnet var tatt med KS (pga andre årsaker) i uke 38. Det var veldig unormalt i følge legen. De fulgte med blodtrykket en stund, måtte gå på medisiner en liten stund. Men det gikk ikke så lang tid før jeg var frisk.

Veldig spent på hvordan det blir denne gangen. Håper å få et problemfritt svangerskap, men det er nok liten sjanse for det dessverre.

Jeg hadde svangerskapsforgiftning med førstemann. Ble ikke oppdaget før jeg var omtrent på termin, og da hadde jeg vært veldig dårlig i over ei uke. Trodde alle var dårlige på slutten jeg :P Fikk skyhøyt blodtrykk, kjempevondt i magen, hodepine og flimring for øynene. (tegn på hellp-syndrom). De satte i gang fødselen og jeg fikk blodtrykkssenkende medisiner en stund. Hadde ikke høyt blodtrykk ellers i svangerskapet.
Hadde ingen ekstra kontroller med andremann, fikk litt høyt blodtrykk på slutten, men ingen andre tegn. Jeg var ganske på vakt selv, fulgte nøye med. Sannsynligheten for å få det andre gangen er ikke så stor, men litt større enn hos andre når man har hatt det før.
Spent på hvordan det blir denne gangen!

Hadde mistanke om svangerskapsforgiftning et par ganger på slutten og ble sendt på sykehuset ene gangen, men ble sendt hjem igjen. Da jeg fødte konkluderte de med svangerskapsforgiftning sånn at jeg ikke fikk dra hjem selvom riene hadde gitt seg+at jeg skulle bli satt i gang dagen etter han kom likevel.

Dette er anbefalingene i "Veileder i fødselshjelp" fra Norsk gynekologisk forening

Neste svangerskap etter preeklampsi
  • Ved senere svangerskap hos disse kvinnene bør kontrollene foregå i samarbeid med fødeavdelingene fra svangerskapsuke 23-24. Doppler-undersøkelser av a. uterina i risikogrupper for preeklampsi og vekstretarderte fostre foreslås
  • I neste svangerskap har kvinner med alvorlig, tidlig innsettende preeklampsi, eklampsi eller HELLP økt risiko for å få preeklampsi på nytt (10-40 %, høyere jo tidligere sykdommen starter, se over)
  • ASA-profylakse bør vurderes (se under)
(ASA-profylakse er blodfortynnende, jeg går på det nå pga. sannsynlig morkakesvikt/ begynnende svangerskapsforgiftning sist)

Jeg hadde svangerskapsforgiftning med førstemann. Ble ikke oppdaget før jeg var omtrent på termin, og da hadde jeg vært veldig dårlig i over ei uke. Trodde alle var dårlige på slutten jeg :p Fikk skyhøyt blodtrykk, kjempevondt i magen, hodepine og flimring for øynene. (tegn på hellp-syndrom). De satte i gang fødselen og jeg fikk blodtrykkssenkende medisiner en stund. Hadde ikke høyt blodtrykk ellers i svangerskapet.
Hadde ingen ekstra kontroller med andremann, fikk litt høyt blodtrykk på slutten, men ingen andre tegn. Jeg var ganske på vakt selv, fulgte nøye med. Sannsynligheten for å få det andre gangen er ikke så stor, men litt større enn hos andre når man har hatt det før.
Spent på hvordan det blir denne gangen!
Skrev tidligere at jeg ikke hadde ekstra kontroller andre gang. Hadde ingen ekstra kontroller hos jordmor eller lege, men hadde en eller to ekstra ultralyder. Og lege/jordmor og jeg var ekstra obs ved de faste kontrollene. Min svangerskapsforgiftning i 1.svangerskap kom også veldig sent.

Har funnet ut av det[emoji5] Skal begynne med blodfortynnende på mandag, og ultralyd hver 4.uke fra uke 24[emoji4] Blir også ekstra kontroller hos jordmor for å måle blodtrykk og sjekke urin[emoji4]

Back
Topp