Svangerskapsforgiftning+++

sdsd

Andre møte med forumet
Kjenner jeg må lette litt på trykket etter som frustrasjonen stiger for hver dag som går.

Dette er mitt første svagerskap,  er 37+2 uker på vei, og har til nå hatt et litt turbulent svangerskap med mye kynnere og lillegullet som ligger på tvers i magen med rumpa ned og hodet opp under ene armen min. På torsdagen var jeg hos jordmor hvor hun målte blodtrykket mitt til 147/106. Hadde også 1+ på proteiner i urinen. Hun ringte sykehuset og de fant ut at de ville ha meg inn hvis det ikke ble bedre i løpet av fredagen. Fikk beskjed om å pakke fødebaggen før den nye jordmortimen jeg fikk på fredagen i tilfelle jeg ble sendt på sykehuset og ikke kom hjem igjen. Når fredagen kom hadde jeg mye mere vann i kroppen og blodtrykket mitt var steget litt. Ble sendt til sykehuset hvor de tok blodprøver, ultralyd, CTG, målte blodtykket og sjekket urinen på nytt. Snakket med fødselslegen og han sa de ville ha meg her til observasjon. Og her ligger jeg altså enda med en klump i halsen pga redsel, kjedsomhet og savn etter samboeren min som måtte dra hjem fra sykehuset i dag siden han ikke fikk flere fridager fra jobben. De sier jeg må belage meg på å være her minst i noen dager til, hvis jeg i det hele tatt slipper ut her i fra. Blir jeg ikke bedre, eller at det forverrer seg har de forberedt oss på keisersnitt før termin. Men de håper på at fødselen skal starte av seg selv slik at jeg får gjennomføre setefødsel. (De har sakt at de ikke setter i gang en setefødsel og derfor eventuelt blir keisersnitt.)

Er livredd for keisersnitt da min mor tok dette og fikk masse komplikasjoner i ettertid. Vil prøve å føde normalt i setefødsel men har også lest at dette gir større kjangse for komplikasjoner hos ungen + at norge er de eneste som gjennomfører setefødel i dag. Fødselslegen vi snakket med sa og at 35 prosent av setefødslene her på sykehuset ender med hastekeisersnitt underveis.

Må og legge til at jeg har sammenvoksninger i ryggen, og at anestesilegen som vurderte meg sa at det ikke var sikkert at det ble effekt av epidural eller spinal hvis de satte dette, men at de skulle prøve.

Vet ikke hva jeg går til siden jeg er førstegangsfødende, men er livredd for å miste de første øyenblikkene med gullet våres hvis det blir keisersnitt og jeg blir lagt i narkose, og jeg er redd jeg ikke skal tåle en eventuelt narkose hvis dette blir aktuelt. Vil helst føde i sete, men det skremmer meg at det ikke er sikkert jeg får noen virkning av epidural eller spinalbedøvelse.

Så det jeg lurer på er hva dere ville gjort? Noen som har fødd eller kjenner noen som har fødd i sete uten epidural/spinal, eller som har tatt keisersnitt og har erfaringer med dette? Flere av dere som har svangerskapsforgiftning eller har hatt dette og vet om man kan bli mye bedre av å hvile mye?

Kjenner jeg har lyst til at lillegull skal komme ut med en gang, og tar meg selv i å juble over de sterke mensensmertene jeg har hatt de siste dagene selv om det er lite sannsynlig at han melder sin ankomst enda. Skal jo ta det rolig pga svangerskapsforgiftningen så kan ikke springe 5 mila for å prøve og sette i gang fødselen selv heller..... hehe :)

Gleder meg ufattelig mye til samboeren kommer tilbake etter jobb på fredagen, det tar 3 timer å kjøre til sykehuset med bil så jeg gråt som en liten unge da han dro i dag. Samtidig følte jeg meg som verdens tåpeligste person. Hehe.

Håper alt står bra til med dere og det dyrbare dere har i magen <3
Ble veldig langt innlegg dette her, men jeg måtte bare få luftet ut tankene mine litt :)

Huff, dette hørtes litt tøft ut ja!! 
Sender over varme tanker :)

Hmm.. Jeg kjenner ei som var engstelig for keisersnitt, men som fikk valget fordi gutten lå i seteleie. Hun ble mye roligere når hun bare bestemte seg for keisersnitt. For selv om hun var nervøs for det, så fikk hun en ro over seg når det ble planlagt. Ellers så var det jo slik som til deg. Det "kunne bli hastekeisersnitt" med narkose og hele pakka.

Nå var hun innstilt på det, hun fikk være våken og fikk pratet med de som foretok keisersnittet underveis. Dessuten fikk hun møte gutten med en gang. Også pratet hun mye med lege på forhånd. Sånn sett så tror jeg det kanskje er litt mer behagelig å vite.

MEN jeg forstår skepsisen. Jeg er jo selvsagt glad for at vesla her ligger med hode nede og at jeg kan belage med på vanlig fødsel. Men hadde jeg måttet ta valget, til tross for at jeg aller hels ønsker vaginal fødsel, så hadde jeg valgt keisersnitt hvis det var stor fare for at det kunne bli hastesnitt. Bare for å vite, liksom.

Ønsker det masse lykke til og god bedring!! Hold oss oppdatert :)

Jeg var også førstegangsfødende i 37+2 da jenta vår ble forløst ved hastekeisersnitt med spinalbedøvelse. Skulle jo helst født vaginalt om jeg hadde valget, men her ble det påvist svangerskapsforgiftning ved et bt på 160/100 og protein i urinen 1+ etter en tilfeldig tur på legevakta. Ble innlagt på sykehuset til observasjon, og det ble tatt ultralyd som viste en frisk baby. Det var først da blodprøvesvarene kom at det i tillegg ble påvist en HELLP-utvikling (en meget alvorlig tilstand som gir organsvikt og bødningsfare hos mor) og DA fikk de det travelt gitt. Babyen måtte ut med det samme! De satte venefloner, kledde meg om, intimbarberte meg og satte permanent kateter, og vips - så var vi nede på operasjonsstua. Jenta vår skrek med en gang hodet kom ut, og jeg fikk se det lille nurket (44cm/2130gr) før de tok med seg far og barn ut. De kom inn igjen en snartur før de dro opp på føden igjen, for så komme ned med henne igjen slik at jeg fikk ha henne hos meg i 30min da jeg lå på post-op. Vi skulle jo i utgangspunktet bare en snartur på legevakta, og hadde ikke belaga oss på en slik opplevelse. Til tross for at det ble en litt skremmende og kaotisk start, så gikk keisersnittet veldig bra. Det hadde gått ille om vi hadde ventet lenger og at jenta ikke hadde kommet ut når hun gjorde, og da er keisersnitt definitivt det beste av to onder. Morskjærligheten dukket opp som forventet, og de fikk gjøre som de ville med meg, så lenge babyen vår hadde det bra (og slik vil nok du også føle det - uansett om det blir keisersnitt eller vaginal fødsel.) ;) Jeg håper du slipper å ligge alene på sykehuset og engste deg stor lenger, for det er ikke noe særlig. Derfor krysser vi fingrene for at du greier å slappe av og sove godt i natt, og at løsningen byr seg allerede i morgen. Tenk; nå er det ikke lenge igjen til du er mamma, og det er bare en overveldende følelse. MASSE LYKKE TIL! Hilsen Ingrid og lille Jenny (3 uker gammel)

Back
Topp