Svangerskapsforgiftning..

StineH

Elsker forumet
Etter legebesøket i dag sitter jeg igjen og er litt nervøs, og veldig, veldig spent på hva den neste mnd vil bringe.

Vekten har hoppet opp 7 (!!!!!!!!) kg på 4 uker etter å ha stått stille i nesten 2 mnd. Blodtrykket har økt og er nå 140/90, jeg har spor av proteiner i urinen. I tillegg til dette har jeg betraktelig med ødemer i bena og fingrene. I dag tidlig trodde jeg nesten ikke at jeg skulle få på meg den ene skoen..

Såvidt jeg har skjønt er alt dette tydelige tegn på svangerskapsforgiftning....

Så nå må jeg tilbake på sjekk 3. juledag, fått beskjed om å BARE ta det med ro, ikke stresse og ikke bli sliten..
Så om alt er det samme da må jeg tilbake igjen på sjekk 2. Januar...

Noen som har erfaringer med svangerskapsforgiftning? Eller som har det selv? Føler meg ganske alene i øyeblikket da mannen er på juleferie i Alta og ikke kommer tilbake før helt i slutten av året...

Jeg hadde sva.ska.forg. med førstemann - ble 50 % sm i uke 28 pga begynnende tegn, så 100 % sm fra uke 34 pga slike tegn du nå beskriver. Etter det hadde jeg flere ukentlige kontroller, derav 1-2 ultralyder pr uke på sykehuset for å sjekke flowen i navelstrengen. Jeg økte gradvis i både vekt, blodtrykk, ødem og protein. Hadde i tilegg forhøyet leververdi, da jeg også tok ukentlige blodprøver for å følge med.

Fikk hele tiden beskjed om å ta det HELT med ro, overlate alt av siste forberedelser og ikke gjøre noenting som ville stresse meg etc. Veldig kjedelige siste 6 uker!!

39+3 kom jeg til hastetime hos fastlegen pga trykkhodepine mot pannen og vondt i mellomgulvet (kjentes ut som en stokk som ble kjørt gjennom ryggen og ut der). Altså veldig alvorlige tegn!! Hadde da et blodtrykk på 168/110 mmHg, +3 i protein, veldig forhøyet leververdi, max ødem (+4 står det i helsekortet fra den gang) og en vekt som hadde økt 20 (!!!!!!!) kg bare de siste 6 uker! Da var det rett inn på sykehuset for observasjon og igangsettelse, måtte ha epidural for å dempe blodtrykket.

Alt gikk bra og følte meg hele tiden fantastisk ivaretatt og sett!

Denne gangen har jeg ikke høyt blodtrykk, ikke proteiner i urin, bare 1+ i ødem så langt, kun gått opp 6 kg fra start og ingen ekstra kotroller, blodprøver osv, fremdeles er jeg i jobb også :D :D Er kommet inn i den 35.uken nå, og kjenner jo selvfølgelig at jeg er sliten på andre måter selv om formen er betraktelig bedre enn første gang. Og takket være kostholdet tror jeg! Vært mye mer bevisst på saltinntak, karbohydrater osv denne gang :)

Masse lykke til! Er nok ingen fare med det du beskriver, men veldig godt at de følger med deg slik at du blir ivaretatt og sett hele tiden :)

Har de samme tegnene som deg, men litt mindre ødemer, men høyere bt. og følges derfor opp hver uke. Prøv å ta det mest mulig i ro, får du vondt i panne/tinning og/eller føler ett trykk/press øverst i magen burde du ta en tlf til lege/JM/føden.

Godt å vite at man ikke er alene. Har forstått at det er relativt "vanlig" med svangerskapsforgiftning hvertfall hos førstegangsfødende, så de vet vel hva de holder på med..

Heldigvis er jeg hjemme hos mamma, så jeg skal bare ta det med ro og bli vartet opp frem til jul og i romjulen til mannen kommer hjem. Da får han ta over den jobben igjen..

Håper jeg får en god bok i julen, sånn at jeg har noe å gjøre. Ellers er jeg litt redd for at dagene kan bli lange.... =P

Jeg fikk svangerskapsforgiftning i dette svangerskapet. Ble innlagt i uke 30 og hun ble tatt med keisersnitt i uke 32. Du kommer til å få god oppfølging og må nok belage deg på å gå på kontroll minst en gang i uken. Vær ops på hodepine, magesmerter, kvalme og synsforstyrrelser.

Kontrollene har jeg egentlig ikke noe imot. Det er jo bare en trygghet å vite at jeg blir tatt godt vare på. Litt kjedelig selvfølgelig at det er midt i jula, men det er jo ikke noe å gjøre noenting med.

Når det kommer ann på hva man skal være obs på så har jeg jo mer eller mindre vært kvalm sammenhengende siden begynnelsen av Mai i år, så det "symptomet" kan jeg vel mer eller mindre utelukke..
Når det kommer til magesmerter er jeg veldig usikker, er jo både støl, og det gjør både litt vondt her og der. Men tenker jo at det er vanlig nå på slutten når magen strekker på seg og babyen vokser masse?

Ikke vet jeg. Hodepine, svimmelhet og synsforstyrrelser er lagt inn i ting jeg er oppmerksom på. Krysser fingrene for at det ikke utvikler seg noe mer.

Back
Topp