Svangerskapsforgiftning i 1.svg. Noen som har hatt det i 2.svg eller fler?

Lorentz125

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg fikk svangerskapsforgiftning i 2020 når jeg ventet mitt første barn. Det ble oppdaget nok så sent, 39+2. Ble lagt inn mandagen og jenta kom med keisersnitt fredagen.

Bare lurer på om det er flere som har hatt det i sitt første svangerskap og som også har fått det igjen i svangerskap nr.2?

Er nå gravid med termin 12.juli, ingen tegn på noe enda. Men har det i bakhodet hele tiden at jeg må følge litt ekstra med evt symptomer på om jeg får det igjen..

Spent på det samme! Har du gått på BT medisin siden uke 12? Det fikk jeg beskjed om. Hadde alvorlig preeklampsi som begynte tidlig, fikk ødem allerede i uke 20, og stigende bt hver kontroll etter uke 24. Er ikke gravid ennå, men tenker veldig på om det samme skjer igjen. Ut kom en liten pjokk som var så svak - hadde ikke fått særlig næring i magen stakkars

Off! Hørtes ikke noe kjekt ut..
Tror det startet med meg i uke 38, men ble ikke oppdaget før jeg var på en kontroll når jeg var 39+2. Da hadde jeg kjempe forhøyet blodtrykk, hodepine, «belte» under ribbebeina og flimring foran øynene. Ikke så veldig mye ødem, men alle alarmer tikket og ble sendt rett på føden. Fikk blodtrykksenkende å måtte holde sengen der ute frem til keisersnitt. Ungen var frisk, så det kom nok av at jeg var så langt på vei allerede og at hun var ferdig vokst.

Har ikke fått beskjed om noe dette svangerskapet her. Går ikke på noe medisiner og har ingen ekstra oppfølging.. så her passer jeg mer på selv med å måle blodtrykket her hjemme om jeg føler meg dårlig eller det skulle dukke opp et symptom på det. Men det står i epikrise fra sist fødsel + helsekortet mitt nå at jeg hadde preeklampsi. jordmor og lege sier at det er størst risiko før førstegangsfødene. Men jeg leser jo at de som har hatt det før har også risiko for å få det igjen, så man kan jo lure..

Spent på det samme! Har du gått på BT medisin siden uke 12? Det fikk jeg beskjed om. Hadde alvorlig preeklampsi som begynte tidlig, fikk ødem allerede i uke 20, og stigende bt hver kontroll etter uke 24. Er ikke gravid ennå, men tenker veldig på om det samme skjer igjen. Ut kom en liten pjokk som var så svak - hadde ikke fått særlig næring i magen stakkars
Beklager, glemte å sitere svaret ditt i forje post!

Ja, jeg lå på BT på 170/110, og fikk Trandate. Ble satt igang da jeg kom inn med hodepine. Er størst risiko første gang, men en del av de som får det i første svangerskap får det igjen i neste o_O Skal ha oppfølging, så er rart du må holde styr selv. Jeg hadde kjempemye oppfølgning, hadde vel 10 UL totalt, og var innom sykehuset, fastlegen eller helsestasjonen flere ganger i uken etter uke 32.. Mye styr!
Off! Hørtes ikke noe kjekt ut..
Tror det startet med meg i uke 38, men ble ikke oppdaget før jeg var på en kontroll når jeg var 39+2. Da hadde jeg kjempe forhøyet blodtrykk, hodepine, «belte» under ribbebeina og flimring foran øynene. Ikke så veldig mye ødem, men alle alarmer tikket og ble sendt rett på føden. Fikk blodtrykksenkende å måtte holde sengen der ute frem til keisersnitt. Ungen var frisk, så det kom nok av at jeg var så langt på vei allerede og at hun var ferdig vokst.

Har ikke fått beskjed om noe dette svangerskapet her. Går ikke på noe medisiner og har ingen ekstra oppfølging.. så her passer jeg mer på selv med å måle blodtrykket her hjemme om jeg føler meg dårlig eller det skulle dukke opp et symptom på det. Men det står i epikrise fra sist fødsel + helsekortet mitt nå at jeg hadde preeklampsi. jordmor og lege sier at det er størst risiko før førstegangsfødene. Men jeg leser jo at de som har hatt det før har også risiko for å få det igjen, så man kan jo lure..

Ja, jeg lå på BT på 170/110, og fikk Trandate. Ble satt igang da jeg kom inn med hodepine. Er størst risiko første gang, men en del av de som får det i første svangerskap får det igjen i neste o_O Skal ha oppfølging, så er rart du må holde styr selv. Jeg hadde kjempemye oppfølgning, hadde vel 10 UL totalt, og var innom sykehuset, fastlegen eller helsestasjonen flere ganger i uken etter uke 32.. Mye styr!
Ja hadde BT på 167/114 når jeg var på kontroll å det ble oppdaget, så da ble jeg som sagt sendt rett på føden og fikk behandling. Fikk ikke lov å reise hjem før ungen var ute. Men i dette svangerskapet her har jeg ikke hatt noen ekstra kontrolle eller oppfølging Bare fulgt det vanlige oppsettet med kontroller. BT har lagt på 110/70-80, så det har vært fint frem til nå. Ingen spor av protein i urin og ingen andre symptomer. Men vi får se da om det dukker opp lengre uti svangerskapet!

Jeg er og spent på det samme, har termin 11. juli. Sist gang fikk jeg høyt blodtrykk og ødemer 2 mnd før termin, tok Trandate en periode. Men hadde ikke protein i urinen før fødselen startet 1 uke før termin. Det utviklet seg skikkelig fort for deg på en uke bare da. Men de måler vel blodtrykket ditt på svangerskapskontrollene, så du slipper å følge med selv? Ingen ekstra oppfølging her, før blodtrykket evt stiger da. Håper jeg slipper det denne gangen :happy090

Jeg er og spent på det samme, har termin 11. juli. Sist gang fikk jeg høyt blodtrykk og ødemer 2 mnd før termin, tok Trandate en periode. Men hadde ikke protein i urinen før fødselen startet 1 uke før termin. Det utviklet seg skikkelig fort for deg på en uke bare da. Men de måler vel blodtrykket ditt på svangerskapskontrollene, så du slipper å følge med selv? Ingen ekstra oppfølging her, før blodtrykket evt stiger da. Håper jeg slipper det denne gangen :happy090
Ja BT blir målt på kontrollene :) men måler blodtrykket selv hjemme de dagene jeg ikke føler meg i form bare for min egen trygghetsfølelse.

Jeg har hatt sv.forgiftning i begge svangerskapene mine. Med første startet det med høyt BT i noen uker før det utviklet seg akutt over ett par dager til alvorlig sv.forgiftning og HELLP. Lå en dag til observasjon før det ble ingangsetting som endte med KS og mini ble født i uke 36+0 på 0 percentilen (var nøyaktig 2kg). Hadde høyt BT i seks mnd etter svangerskapet.
Denne gangen ble jeg satt på Abyl-E fra uke 6. Fikk høyt BT fra uke 28 og det trøblet veldig. Fikk innimellom enkelt utslag på blodprøver men som ble bedre til neste. Ble innlagt i fem dager på et punkt for å få kontroll og finne rett medisiner for å holde BT nede, men det gikk bare delvis. Klarte 150/100 men ikke noe særlig mer. Ble igangsetting uke 37+0 og hadde lett sv.skapsforgiftning når det ble KS, har høyt BT enda (men normalt med medisiner) enda. Mini nummer to er nå 6mnd.
Forskning sier at jo tidligere og mer alvorlig sv.forgiftning jo større sjans for å få det igjen, men den pleier å starte senere og være mindre alvorlig for hver gang.
Lykke til til dere alle og krysser fingrene for at dere slipper det denne gangen. :happy:

Jeg hadde det ikke første gang men fikk det med nr 2. Ble sendt rett på føden og i gangsatt en time etterpå. Fikk beskjed om at jeg fikk ekstra oppfølging om jeg skulle ha en nr 3 fordi jeg har større sjans for svangerskapsforgiftning når jeg har hatt det tidligere :)

Jeg hadde det ikke første gang men fikk det med nr 2. Ble sendt rett på føden og i gangsatt en time etterpå. Fikk beskjed om at jeg fikk ekstra oppfølging om jeg skulle ha en nr 3 fordi jeg har større sjans for svangerskapsforgiftning når jeg har hatt det tidligere :)
Kan jeg spørre; er det ny pappa på nr 2? Har hørt at det er farens gener/sæd som avgjør morkake osv, som er det som utløser svangerskapsforgiftning. Ble også igangsatt med første pga svangerskapsforgiftning, og går på blodfortynnende nå for å prøve å unngå det igjen/få det senere

Kan jeg spørre; er det ny pappa på nr 2? Har hørt at det er farens gener/sæd som avgjør morkake osv, som er det som utløser svangerskapsforgiftning. Ble også igangsatt med første pga svangerskapsforgiftning, og går på blodfortynnende nå for å prøve å unngå det igjen/få det senere
Nei, samme pappaen men 9 år mellom barna. Aldri hørt om sædkvaliteten og legen på sykehuset sa at de enda ikke hadde funnet gåten men at noe ny forskning viste en sammenheng med kolesterolet(?) også selvfølgelig de andre kjente risikofaktorene som høy alder, høy BMI, gener, førstegangssvangerskap, tidligere svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes. Jeg hadde ingen av disse annet enn litt høyt blodtrykk til vanlig, vet ikke om det spilte noen rolle. Ble også informert om at jeg har en økt fare for hjerte/kar sykdommer senere i livet etter en svangerskapsforgiftning, så fikk beskjed om å informere fastlegen om det så han kunne ta blodprøver og blodtrykk en gang i året.

På meg kom det bare kasta på og jeg så ut som en svær tømmerstokk nesten over natta :)

Back
Topp