Svangerskapsforgiftning fra uke?

Mary Evelyn

Glad i forumet
Jeg fikk påvist svangerskapsforgiftning da jeg var gravid sist og fødselen ble derfor satt igang tre uker før tiden. Visste ikke så mye om dette da, og lurer nå på når under graviditeten risikoen for å få forgiftning begynner å løpe?.. Hvilken type oppfølging kan jeg regne med, og fra når? Stresset mye med jobben sist - har det noe å si?

Så vidt jeg vet er det svært uvanlig før uke 20, men vanligst fra uke 37. Har ikke sett noen statistikk over dette, men det kan være det er noen andre som sitter på det.

Sf opptrer som regel fra uke 27 og om du hadde det sist ville jeg nevnt det for legen/jordmor. Som regel blir det da oppfølging fra rundt uke 27 med tette kontroller hos enten jm eller lege. Jeg var annenhver uke til sjekk og hver 4. Uke på ul på sykehuset.. Det kan nok ha noe å si at du stresset mye på jobb for blodtrykket stiger og det blir proteiner i urin.

Da er det vel bare å roe ned foreløpig:-) Håper å få noen "fridager" i permisjon før fødsel denne gang og krysser fingrene for at jeg unngår SF nå.. Skal forsøke å ikke stresse like mye med jobben.

Back
Topp