Svangerskapsforgiftning: Albyl-E

StineH

Elsker forumet
Fikk telefon fra legen min i dag om at jeg måtte reise å hente ut resept på Albyl-E. Dette fordi jeg hadde svangerskapsforgiftning forrige svangerskap, og Albyl-E sjal virke preventivt mot at jeg utvikler det igjen denne gangen. Skal taes helt frem til uke 36..!

Noen andre som må ta Albyl-E, eller som har gjort det i tidligere svangerskap? Har liksom ikke bekymret meg så mye for svangerskapsforgiftning hittil, men nå ble jeg plutselig litt urolig..

Fikk telefon fra legen min i dag om at jeg måtte reise å hente ut resept på Albyl-E. Dette fordi jeg hadde svangerskapsforgiftning forrige svangerskap, og Albyl-E sjal virke preventivt mot at jeg utvikler det igjen denne gangen. Skal taes helt frem til uke 36..!

Noen andre som må ta Albyl-E, eller som har gjort det i tidligere svangerskap? Har liksom ikke bekymret meg så mye for svangerskapsforgiftning hittil, men nå ble jeg plutselig litt urolig..

Eg hadde forgiftning selv, og er veldig i faresonen denne gangen også pga vekten. Men eg har bare fått beskjed om å være obs på symptomer....

Jeg fikk en alvorlig svangerskapsforgiftning med min datter, og om jeg blir gravid igjen skal jeg starte opp med Albyl-e selv. Det er jo et forebyggende preparat, med blodfortynnende effekt. Skal da hindre blodpropper, og blodtrykk mener jeg. Ikke lest meg så mye opp enda. Forstår du får en oppvekker, men det er jo for å hjelpe deg :-) Men det kommer kanskje litt minner tilbake. Jeg har omtrent 40% sannsynlighet for å utvikle dette igjen, så om jeg skal få fler barn skal jeg gladelig ta imot. Fordelen er at du også vil få hyppige kontroller på sykehuset, med vekstestimering og gjennomstrømninger da :-) Jeg vet om flere som har klart seg fint i svangerskap etter å ha gått på Albyl-e :-) Gikk det bra med dere sist?

Godt å høre at du blir tatt vare på og at de sørger for at ting skal gå fint denne gangen :)

Bruker albyl-e pga blodpropp i forrige svangerskap. Tatt det siden positiv test :)

Eg hadde forgiftning selv, og er veldig i faresonen denne gangen også pga vekten. Men eg har bare fått beskjed om å være obs på symptomer....
Det er rart at det er så forskjellig hvordan legene velger å angripe dette da.. Hvor bor du?
Her var det fastlegen min som hadde sendt spørsmål til overlegen på KK på Haukeland om jeg skulle bruke Albyl-E, og jeg fikk et veldig hyggelig brev fra henne hvor hun gratulerte meg med graviditeten, og informerte om hvorfor hun ville jeg skulle begynne på det..

Jeg fikk en alvorlig svangerskapsforgiftning med min datter, og om jeg blir gravid igjen skal jeg starte opp med Albyl-e selv. Det er jo et forebyggende preparat, med blodfortynnende effekt. Skal da hindre blodpropper, og blodtrykk mener jeg. Ikke lest meg så mye opp enda. Forstår du får en oppvekker, men det er jo for å hjelpe deg :) Men det kommer kanskje litt minner tilbake. Jeg har omtrent 40% sannsynlighet for å utvikle dette igjen, så om jeg skal få fler barn skal jeg gladelig ta imot. Fordelen er at du også vil få hyppige kontroller på sykehuset, med vekstestimering og gjennomstrømninger da :) Jeg vet om flere som har klart seg fint i svangerskap etter å ha gått på Albyl-e :) Gikk det bra med dere sist?
Du har jo selvfølgelig rett - Det er bedre å bli fulgt opp, enn å ikke bli det. Hadde jevnlige vekstkontroller osv på slutten forrige gang, og kanskje like greit at de følger opp fra begynnelsen av denne gangen..

Det gikk helt fint med både meg og lille forrige gang. Hun var kanskje litt liten, bare såvidt over 3 kg når hun ble født dagen etter termin, men frisk og rask. Jeg hadde ekstremt høyt blodtrykket, og når jeg da noen dager før termin også fikk utslag på proteiner i urinen, så satte de meg i gang. Måtte få epidural på grunn av blodtrykket, men alt i alt var det en fin fødsel, og jeg merket egentlig ikke noe særlig til svangerskapsforgiftningen med unntak av de ekstra 15 kiloene som ble kastet på meg de to siste ukene..

Godt å høre at du blir tatt vare på og at de sørger for at ting skal gå fint denne gangen :)
Det er helt sant! Godt jeg har dere som hjelper meg å sette ting litt i perspektiv. Det betyr jo mest sansynligvis at jeg får se lille i magen på ultralyd flere ganger også :D

I hvilken uke fikk du svangerskapsforgiftning sist? Jeg går på albyl-E pluss blodfortynnende sprøyter (fragmin) pga det samme og tidligere blodpropp. Jeg fikk høre at det var de som fikk s.forgiftning før uke 30 som var i faresonen i det neste svangerskapet, da er det 30-40% sjans for å utvikle det igjen. Men hvis man fikk det senere og mot slutten av svangerskapet var det liten risiko for at det skal oppstå på nytt... Men de sier jo mye forskjellig da :-)

I hvilken uke fikk du svangerskapsforgiftning sist? Jeg går på albyl-E pluss blodfortynnende sprøyter (fragmin) pga det samme og tidligere blodpropp. Jeg fikk høre at det var de som fikk s.forgiftning før uke 30 som var i faresonen i det neste svangerskapet, da er det 30-40% sjans for å utvikle det igjen. Men hvis man fikk det senere og mot slutten av svangerskapet var det liten risiko for at det skal oppstå på nytt... Men de sier jo mye forskjellig da :)

Tja, jeg fikk det vel gjerne omtrent rundt uke 30 - Kanskje 28, eller der omkring. Er jo straks 5 (!!) år siden, så husker ikke sånn innmari godt.. Men jeg hadde termin 22. januar, og hadde gått til ganske mange kontroller, både på sykehuset og hos lege før julen. Så jeg er nok en av dem som utviklet før uke 30..

Kjenner jeg er roligere igjen i dag, og er tilbake til å tenke at jeg tar det som kommer. Får jeg svangerskapsforgiftning igjen, så gjør jeg det. Ikke noe mer å gjøre med den saken, enn at gjør som legene vil jeg skal gjøre.. ^^,

Det er en del forskning på svangerskapsforgiftning og forebygging. Acetylsalisylsyre-studiene (aspirin; albyl-e) er mange og ikke alle er klare i konklusjonene, men risikobildet ved å ta preparatet er liten.

Artikkelen under er basert på en stor reviewartikkel fra 2014, og professoren slår fast "Denne systematiske gjennomgangen bekrefter tidligere funn om en moderat beskyttende effekt av acetylsalisylsyre på preeklampsiutvikling hos omtrent en firedel av kvinner med økt risiko"

http://tidsskriftet.no/article/3224684/

Det er rart at det er så forskjellig hvordan legene velger å angripe dette da.. Hvor bor du?
Her var det fastlegen min som hadde sendt spørsmål til overlegen på KK på Haukeland om jeg skulle bruke Albyl-E, og jeg fikk et veldig hyggelig brev fra henne hvor hun gratulerte meg med graviditeten, og informerte om hvorfor hun ville jeg skulle begynne på det..

Du har jo selvfølgelig rett - Det er bedre å bli fulgt opp, enn å ikke bli det. Hadde jevnlige vekstkontroller osv på slutten forrige gang, og kanskje like greit at de følger opp fra begynnelsen av denne gangen..

Det gikk helt fint med både meg og lille forrige gang. Hun var kanskje litt liten, bare såvidt over 3 kg når hun ble født dagen etter termin, men frisk og rask. Jeg hadde ekstremt høyt blodtrykket, og når jeg da noen dager før termin også fikk utslag på proteiner i urinen, så satte de meg i gang. Måtte få epidural på grunn av blodtrykket, men alt i alt var det en fin fødsel, og jeg merket egentlig ikke noe særlig til svangerskapsforgiftningen med unntak av de ekstra 15 kiloene som ble kastet på meg de to siste ukene..

Det er helt sant! Godt jeg har dere som hjelper meg å sette ting litt i perspektiv. Det betyr jo mest sansynligvis at jeg får se lille i magen på ultralyd flere ganger også :D
Virker til å være forskjellige beskjeder. I min epikrise fra sykehuset står det at jeg MÅ gå på Albyl-e neste gang. Det er også sendt beskjed til min lege rett etter fødsel om dette, for at det ikke skal overses...

Man er vel mer utsatt for blodpropp i svangerskapet på grunn av den økte blodmengden? Arrester meg gjerne her, for her resonnerer jeg bare..
Stemmer. Og ved høyt blodtrykk trekker blodårene seg sammen, noe som gir både morkake og noenganger også mor blodpropper.

Det er godt å høre. Jeg fikk tidlig symptomer jeg også, i uke 28/29 sluttet morkaka å levere. Blodtrykket økte sakte men sikkert. Plutselig i uke 33 ble jeg dårlig med oppkast og hodepine. Inne på kontroll lå min datter -38% under, og ble stadfestet svikt. Hun veide 1600gram ved ks i uke 34. Bittelita :-)

Godt å høre at det gikk fint! Og at hun hadde såppas vekt selvom hun var litt under :-) Og ikke minst at det gikk bra til termin ♡ Det er min drøm ved neste svangerskap. Kunne gå helt ut, og føde vaginalt :-) Så fint at de satt deg i gang, så du ikke ble enda verre. Er ikke til å spøke med det der. Jeg fikk det ikke kastet over meg, men jeg utviklet alvorlig forgiftning og truende eklampsi, og DET ble kastet over meg over en helg.

Noen ganger trenger man å få ting litt i perspektiv fra utsiden, det kan ofte hjelpe. Ikke minst at noen vet hva man går igjennom. Ja, ekstra ultralyd er alltid koselig det da :-) Husker min siste ultralyd enda, hvor lille snella hikket som en gal på skjermen. Noen timer senere var hun ute :-) Helt perfekt. Hehe.

Det er en del forskning på svangerskapsforgiftning og forebygging. Acetylsalisylsyre-studiene (aspirin; albyl-e) er mange og ikke alle er klare i konklusjonene, men risikobildet ved å ta preparatet er liten.

Artikkelen under er basert på en stor reviewartikkel fra 2014, og professoren slår fast "Denne systematiske gjennomgangen bekrefter tidligere funn om en moderat beskyttende effekt av acetylsalisylsyre på preeklampsiutvikling hos omtrent en firedel av kvinner med økt risiko"

http://tidsskriftet.no/article/3224684/
Det er og veldig variabelt om det gir effekt eller ei. Det er jo et forsøk på forebygging, men noen utvikler jo allikevel. Mens andre slipper unna. Men om det er medisinen eller ei, er vel litt vagere?

Det er og veldig variabelt om det gir effekt eller ei. Det er jo et forsøk på forebygging, men noen utvikler jo allikevel. Mens andre slipper unna. Men om det er medisinen eller ei, er vel litt vagere?

Ja, som det står her har det effekt på omlag en firedel av de i risikogruppen.

Ja, som det står her har det effekt på omlag en firedel av de i risikogruppen.
Stemmer nok ganske greit. Selv ble jeg kritisk dårlig, og har selvfølgelig ønske om et plettfritt svangerskap senere, men målet er ikke større enn at jeg ønsker å gjøre det jeg kan med sykehuset for å bli mindre dårlig enn sist, også heller ta resten som en bonus :-)

Blodpropp er det pga svangerskapsforgiftning eller hva kommer det av?
Jeg hadde ikke svangerskapsforgiftning. Vet ikke hva som er årsaken hos meg, men det er vel økt blodproppfare generelt i svangerskapet, og noen er nok mer utsatt for det enn andre tror jeg

Jeg hadde ikke svangerskapsforgiftning. Vet ikke hva som er årsaken hos meg, men det er vel økt blodproppfare generelt i svangerskapet, og noen er nok mer utsatt for det enn andre tror jeg
Stemmer det også. Men hadde du vann i kroppen? For det gjør jo også at det blir press på alt mulig rart :-)

Spennende å se da, om jeg er en av de som har effekt - Eller om jeg bare er en av de heldige som ikke utvikler svangerskapsforgiftning på nytt. Forrige svangerskap var jeg VELDIG overvektig, nå er jeg bare 4-5 kg over normalvektig. Kanskje det vil ha noe å si..

Jeg har i allefall slått meg veldig til ro med den ekstra oppfølgingen jeg kommer til å få, og tenker at det er veldig beroligende :)

Back
Topp