Svangerskapsdiabetes??

Kraaka

Gift med forumet
Noen som har/har hatt det?
Var hos legen i dag, og fikk beskjed om at jeg muligens har utviklet det...
Aldri vært borti det før, så det var nytt for å si det sånn.. Er visst vanlig med høy fødselsvekt osv da! Fikk estimert "lille gutt" til 4700 ved terminen som er om to uker..(14 dager siden det ble målt) Tok noen blodprøver ekstra i dag, og skal til samtale på Fredrikstad til mandagen.. så får vi se. Keisersnitt eller ikke vil bli avgjort da!
Legen rådet meg til ks, men jeg vil helst slippe for å si det sånn! Har hatt både fødsel og ks.. uten stor suksess på noen av delene.. men..jaja.. kanskje denne gangen blir anderledes! Så vi får se. Kjedelig å vente til mandag.. men har jo i utganspunktet ventet i noen mnd.. så et par dager fra eller til.. gjør ikke stort! c'',)

Er jo ikke så lenge igjen så det er ikke mye jeg får gjort nå.. men er det noen av dere som har erfaringer å dele?
Når fikk dere det? Hvordan merket dere det? Dersom dere merket det da, uten at legen fant spor av sukker i urin osv.
Og hvordan var det med barnet? Lest at de kan trenge ekstra tilsyn etterpå.. men det er kanskje i ekstreme tilfeller???

Har født to ganger før, men aldri hatt dette før!
Men leste på nettet, og faller under mye av det:
  • Over 30.. så vidt [;)]
  • Overvektig [8|]
  • Konstant tørst [:-]
  • Flyr på do hundre ganger i timen. Sover ikke om natta lenger for å si det sånn [&:]
  • Og babyen er stor av vekst[&:]
  • Diabetes i familien
  • Hodepine

Dytter litt for deg jeg, jenta.. [:)]

Jeg har hatt det.
( Eller.. har noe enda.. Ingen veit helt.. har det vertfall hengende igjen enda.. 1,5år etter...)

Uansett, ble oppdaga i uke 12 hos meg.
Så ble veldig godt passa på gjennom hele svangerskapet og fikk god oppfølging.

Høres jo ut som du er i risikogruppen vertfall utfra det du skriver [&:]
Men du har jo ikke lenge igjen heller da, så du får jo babyen din ut om ikke lenge[:)]

Jeg har en bror som har diabetes type 1.
Og var litt smulubben da jeg ble gravid.
Jenta mi var 3655g og 53cm født 3 uker før termin ( pga svangerskapsforgitning i tillegg)

Fikk du vite noe om hva prøvene dine viste da i forhold til blodsukkeret ditt?
Stor gutt du har i magen da, og han legger nok på seg mer på slutten nå om diabetesen er ukontrollert..[&:]

ORIGINAL: StinkiStini

Jeg har hatt det.
( Eller.. har noe enda.. Ingen veit helt.. har det vertfall hengende igjen enda.. 1,5år etter...)

Men du har jo ikke lenge igjen heller da, så du får jo babyen din ut om ikke lenge[:)]

Jenta mi var 3655g og 53cm født 3 uker før termin ( pga svangerskapsforgitning i tillegg)

Stor gutt du har i magen da, og han legger nok på seg mer på slutten nå om diabetesen er ukontrollert..[&:]

Nei.. fikk ikke vite noe mer i dag.. skal på videre kontroll på Fredrikstad på mandagen. så får nok vite litt mer der! Forhåpentlig blir det gjort noe til uken.. men pga tidligere ks så kan jeg ikke settes igang med hjelp av medisiner osv.. så da blir det nytt snitt eventuelt!
Hvordan hadde barnet det etter fødsel? (ks hvis det var det det var)

Tvillig85.. takk for dytten![;)]

jeg hadde.
var insulin resistend og ungen måtte tas med ks i uke 34.
hadde blod sukker på 23 og 360 enheter med insulin innabords.
ganske heftig.
han kom ut med litt over 1 i blodsukker, var nok ganske svimmel tenker jeg.

ORIGINAL: Kraaka

Jeg har hatt det.

Nei.. fikk ikke vite noe mer i dag.. skal på videre kontroll på Fredrikstad på mandagen. så får nok vite litt mer der! Forhåpentlig blir det gjort noe til uken.. men pga tidligere ks så kan jeg ikke settes igang med hjelp av medisiner osv.. så da blir det nytt snitt eventuelt!
Hvordan hadde barnet det etter fødsel? (ks hvis det var det det var)

Tvillig85.. takk for dytten![;)]

Jeg ble satt igang 36+6, fødte 37+0 vagninalt.
Hun hadde det supert hun, måtte ligge på barneavdelingen litt pga min diabetes.
Fikk endel sukkervann og mme for å holde blodsukkeret oppe siden babyen er vandt med ekstra sukker fra oss.

( Det må du være obs på iforhold til ammingen om du skal amme, om de gir babyen ekstra der som de sikkert gjør så be om pumpe slik produksjonen din holder følge med babyen sitt magemål og behov.

Det ødlegger veldig når du møter mett baby alle første gangene du ser den som blir veldig sulten når du først skal fullamme [&:] Hysterisk unge som ikke blir mett av puppen uten melk.... må ty til litt mme... ja, dårlig sirkel!

Det veit jeg av erfaring desverre, for tenkte ikke over det jeg....
Så stå på krava dine og be om pumpe eller amme ofte, og at de ikke gir han mme.. heller at du får komme å amme)

Jeg hadde det, falt ikke under noen av gruppene heller. Men det jeg kan si er: slutt og spise noe med sukker med en eneste gang[;)]

ORIGINAL: *Schmoopy*

Jeg hadde det, falt ikke under noen av gruppene heller. Men det jeg kan si er: slutt og spise noe med sukker med en eneste gang[;)]

Hehhe, DET er jaggu ikke enkelt.
Sukker i ALT jo.
Jeg prøvde seriøst..

Jeg har fått sv.diabetes, fikk det påvist i uke 26 etter en glukosebelastning, så de helt store erfaringene har jeg ikke rukket å få. Jeg har holdt på med blodsukkermåling i fire uker nå og klart å regulere sukkernivået sånn noenlunde ved kostholdet, men i går ble jeg satt på insulin. Om ikke sv.dibetesen blir oppdaget kan en risikere at babyen blir for stor, men en unngår gjerne det dersom en regulerer blodsukkeret i svangerskapet enten ved kosthold eller insulin.

Har følt jeg ikke har gjort så mye annet en å tanke på målinger og hva og når jeg spiser siste ukene og nå med insulin i tillegg, ikke helt hva jeg ønska meg, men det er helt overlevbart [:)] jeg har iallefall fått super oppfølging.

Jeg fikk påvist sv. diabetes i uke 28 (tror jeg det var...) ved en glukosebelastningstest. Hadde ingen symptomer (det er visst ganske vanlig) og ikke noe sukker i urinen, men min bmi lå litt over grensa da jeg ble gravid.

Jeg fikk meg blodsukkermåler og målte før og to timer etter hvert måltid i tre uker før jeg fikk komme inn til ernæringsfysiolog og diabetessykepleier på sykehuset. De sa at målingene mine så veldig fine ut (lå på rundt 5 mmol/L to timer etter måltid) og at jeg ikke behøvde å måle så ofte. Jeg skal nå måle to dager i uka bare og målingene bør alle ligge under 7 to timer etter mat. Får jeg målinger over 8 så må jeg til med insulin, men det er ikke nødvendig enda.

Jeg får lov til å spise vanlig mat, så lenge det ikke er sukkerbomber. Så pannekaker til middag er noe jeg gleder meg til etter fødsel! [8D] På grunn av brødaversjon så spiser jeg mest vanlig yoghurt med kornblanding i til frokost og lunsj, og det går foreløpig greit.

Nå får jeg også skikkelig god oppfølging på sykehuset med kontroll hver uke og vekstkontroll på snuppa i magen. Har også blitt lovt at jeg ikke skal gå over termin, og ene jordmora sa til og med at jeg kunne bli satt i gang før termin! Det eneste jeg insisterer på der er at vi har kommet over i 2010 (termin er 16 jan) så lenge det ikke er farlig for babyen så klart! [:)] 

ORIGINAL: *Schmoopy*

Hehhe, DET er jaggu ikke enkelt.
Sukker i ALT jo.
Jeg prøvde seriøst..

Er alene i kveld og hadde planer om å kose meg med noe sjokolade for en gangs skyld.. men det utgikk gitt[;)] Kanskje like greit!

ORIGINAL: Tweak

Jeg fikk påvist sv. diabetes i uke 28 (tror jeg det var...) ved en glukosebelastningstest. Hadde ingen symptomer (det er visst ganske vanlig) og ikke noe sukker i urinen, men min bmi lå litt over grensa da jeg ble gravid.

Jeg fikk meg blodsukkermåler og målte før og to timer etter hvert måltid i tre uker før jeg fikk komme inn til ernæringsfysiolog og diabetessykepleier på sykehuset. De sa at målingene mine så veldig fine ut (lå på rundt 5 mmol/L to timer etter måltid) og at jeg ikke behøvde å måle så ofte. Jeg skal nå måle to dager i uka bare og målingene bør alle ligge under 7 to timer etter mat. Får jeg målinger over 8 så må jeg til med insulin, men det er ikke nødvendig enda.

Jeg får lov til å spise vanlig mat, så lenge det ikke er sukkerbomber. Så pannekaker til middag er noe jeg gleder meg til etter fødsel! [8D] På grunn av brødaversjon så spiser jeg mest vanlig yoghurt med kornblanding i til frokost og lunsj, og det går foreløpig greit.

Nå får jeg også skikkelig god oppfølging på sykehuset med kontroll hver uke og vekstkontroll på snuppa i magen. Har også blitt lovt at jeg ikke skal gå over termin, og ene jordmora sa til og med at jeg kunne bli satt i gang før termin! Det eneste jeg insisterer på der er at vi har kommet over i 2010 (termin er 16 jan) så lenge det ikke er farlig for babyen så klart! [:)] 

Så bra at du blir fulgt opp sånn da. Jeg har bare to uker igjen til terminen.. så løsningen her er jo enkelt og greit å få'n ut..hehe! Og spiser ikke så mye søtt heller.. Har i grunnen ikke gjort det i det heletatt i svangeskapet.. Gått opp 800 gr bare.. men,men..

ORIGINAL: trampe80

Jeg har fått sv.diabetes, fikk det påvist i uke 26 etter en glukosebelastning, så de helt store erfaringene har jeg ikke rukket å få. Jeg har holdt på med blodsukkermåling i fire uker nå og klart å regulere sukkernivået sånn noenlunde ved kostholdet, men i går ble jeg satt på insulin. Om ikke sv.dibetesen blir oppdaget kan en risikere at babyen blir for stor, men en unngår gjerne det dersom en regulerer blodsukkeret i svangerskapet enten ved kosthold eller insulin.

Har følt jeg ikke har gjort så mye annet en å tanke på målinger og hva og når jeg spiser siste ukene og nå med insulin i tillegg, ikke helt hva jeg ønska meg, men det er helt overlevbart [:)] jeg har iallefall fått super oppfølging.

Så bra! Hadde dette kommet tildligere så hadde jeg nok ikke gitt opp håpet for å si det sånn.. Er jo mye annet som er verre!
Kjempe bra at du blir fulgt opp!

Fikk beskjed om at jeg var insulin- resistent i uke 28/29 og måtte måle blodsukkerert flere ganger om dagen. Klarte etter kort stund å regulere det med kostholdet, men gutten min var stor likevel.
Han ble estimert til 4800 gr samme dagen som han ble født, men han veide "bare" 4550 gr.
Hold deg unna sukker fra nå av, så hjelper du iallefall til litt. Kort tid igjen, så spørs om det har sååå mye å si, men går jo an å prøve!

Fødte på Fredrikstad og gikk til oppfølging av diabetessykepleier der og jevne ul'er, slik at de fikk fulgt med på str hans (hadde skyhøye magemål)
De målte blodsukkeret hans mens han lå på intensiven, ca 1,5 døgn. Men etter det var det ikke noe mer. Målte han forrige helg og han har bra blodsukker.

ORIGINAL: ~lill~

Fikk beskjed om at jeg var insulin- resistent i uke 28/29 og måtte måle blodsukkerert flere ganger om dagen. Klarte etter kort stund å regulere det med kostholdet, men gutten min var stor likevel.
Han ble estimert til 4800 gr samme dagen som han ble født, men han veide "bare" 4550 gr.
Hold deg unna sukker fra nå av, så hjelper du iallefall til litt. Kort tid igjen, så spørs om det har sååå mye å si, men går jo an å prøve!

Fødte på Fredrikstad og gikk til oppfølging av diabetessykepleier der og jevne ul'er, slik at de fikk fulgt med på str hans (hadde skyhøye magemål)
De målte blodsukkeret hans mens han lå på intensiven, ca 1,5 døgn. Men etter det var det ikke noe mer. Målte han forrige helg og han har bra blodsukker.

Så bra at alt går bra nå!
Og takk for tilbakemelding[:)] 
Ja.. spørs om det hjelper så mye å ikke spise sukker nå,.. men kommer uansett ikke til å gjøre det. Har vært forsiktig i hele svangerskapet så er nesten litt rart.. Men er jo mye søtt i maten som en ikke tenker over!

Back
Topp