svangerskapsdiabetes

M*

Forumet er livet
VIP
hvorfor får man det?[&:]

hva må jeg gjøre fremover hvis jeg har det?

Hvorfor slo det ut så mye i urinen min og ingenting på blodsukkeret mitt?[8|]

Er det farlig??[:o]

forrige urinprøve hos legen hadde jeg litt proteiner i urinen og litt sukker.. i dag hadde jeg null proteiner([:D]),men masse sukker.. og så var blodsukkeret normalt.. synes det høres rart ut jeg.. *skeeeptisk*

Hum, kan ikke hjelpe deg så mye jeg heller.. Men kan nå ikke tenke meg at du har fått svangerskapsdiabetes så lenge blodsukkeret ditt var normalt[:)]

Det står litt her http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322816
Men jeg har også hatt sukker i urinen,vært og sjekket det opp på riksen med glucosebelastnings test osv ,men hadde ikke svangerskapsdiabetes...
Ofte kan man ha sukker i urinen når man er gravid uten at man har det,er pga at nyrene jobber på en annen måte og lett kan skille ut sukker[:)]
Krysser fingrene for at du ikke har det!

ORIGINAL: *ceccemor*

hmmmm, vet ikke så mye om det jeg...
men om du har det så innebærer det vel at du ikke skal spise mye søtt....

håper ikke du har det....
jeg ble sjekket i fjor,da jeg var gravid,men heldigvis så hadde jeg det ikke...
men måtte ta sånn glukosebehandling da.... blæh!!![:'(]

hva er det???[&:]

ORIGINAL: mammantilbebisensin

Det står litt her http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322816
Men jeg har også hatt sukker i urinen,vært og sjekket det opp på riksen med glucosebelastnings test osv ,men hadde ikke svangerskapsdiabetes...
Ofte kan man ha sukker i urinen når man er gravid uten at man har det,er pga at nyrene jobber på en annen måte og lett kan skille ut sukker[:)]
Krysser fingrene for at du ikke har det!

ja,får håpe jeg ikke har det[:)][:)]

hvis du spiste en del søtt i går så kan det være derfor du har sukker i urinen, det fikk jeg hvertfall beskjed om i sist svangerskap. Jeg vet ikke helt hvorfor man får det, men hvis du får det konstatert så får du tettere oppfølging og jeg tror man får jevnlig UL for å sjekke babyens vekt..

men ikke ta noen sorger på forskudd, du har sikkert ikke svangerskapsdiabetes(krysser hvertfall fingrene for det..)[:)]

Svangerskapsdiabetes

Av [link=http://www.nettdoktor.no/nd/hvemnd.php#KathrineWoie]Kathrine Woie, lege[/link]

Hva er svangerskapsdiabetes?

Svangerskapsdiabetes er [link=http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/diabetes.php]sukkersyke[/link] (diabetes) som oppstår i svangerskapet. Sukkersyke vil si at sukkernivået i blodet er høyere enn det normale. Oftest merker ikke den gravide selv at hun har fått sukkersyke, men det oppdages ved en rutineundersøkelse av [link=http://www.nettdoktor.no/helseraad/undersoekelser/urinproeve.php]urinen[/link]. Sykdommen forekommer hyppigere hos de som har diabetes i nærmeste familie, [link=http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/overvekt.php]overvektige[/link] kvinner og kvinner fra Nord-Afrika og det indiske subkontinent.

Svangerskapsdiabetes forsvinner nesten alltid like etter fødselen. Kvinner som har hatt svangerskapsdiabetes har likevel en økt risiko for å utvikle [link=http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/diabetesikkeinsulinkrevende.php]diabetes type 2[/link] senere i livet.

Hvorfor får man svangerskapsdiabetes?

Insulin er et hormon som produseres i bukspyttkjertelen. Dette hormonet senker sukkernivået i blodet. Hvis man produserer mindre insulin enn man trenger, vil sukkernivået i blodet øke, og man utvikler diabetes.

I svangerskapet vil det alltid være høyere behov for insulin enn normalt. Hvis man ikke klarer å øke insulinproduksjonen tilsvarende det økte behovet, vil man utvikle diabetes. Når barnet er født, begynner kroppen å normalisere seg igjen og insulinbehov faller tilbake til det normale. Da vil blodsukkernivået normalisere seg og man har ikke lenger diabetes.

Du har helt sikkert ikke dette, men skulle så være tilfelle, så går det heldigvis over når du føder:-) Og det er jo ikke lenge til! Det står jo at man må sjekkes etter 3 mndr, men det er for å avdekke at man ikke har "vanlig" diabetes, er det svangerskapsdiabetes, er det kun i svangerskapet.

Fikk samme beskjed idag på jm kontroll, her var det sukker +++.. må ta ny tisseprøve. Men siden min mann har diabetes får eg sjekket blodsukkeret jevnlig, og det har igrunn vært ganske greit.. Så eg håper at det viser seg å bare være banankaken fra igår som viste seg.. ;)

Jeg fikk den diagnosen for lenge siden... Det jeg kan si at jeg målte også normalt blodsukker selv om de fant sukker i urinen... Så man kan ha det likevel...[;)] 
De tok glukosebelastning av meg på sykehuset.. Gikk greit det..
svd er jo kostholdregulert som regel.. Så er egentlig bare å tenke litt over hva man spiser[:)]

Håper du ikke har det da[:)], men går nok fint om det er det...

ORIGINAL: adelia

Jeg fikk den diagnosen for lenge siden... Det jeg kan si at jeg målte også normalt blodsukker selv om de fant sukker i urinen... Så man kan ha det likevel...[;)] 
De tok glukosebelastning av meg på sykehuset.. Gikk greit det..
svd er jo kostholdregulert som regel.. Så er egentlig bare å tenke litt over hva man spiser[:)]

Håper du ikke har det da[:)], men går nok fint om det er det...

men dette oppdaget de på sykehuset i dag,og jeg skal ikke på ny kontroll før den 10sept.. bør jeg levere nu urin prøve hos legen min før den tid? for legen min er jo ikke klar over at jeg hadde så mye sukker i urinen min,i og med at det var på ullevål de fant ut det og ikke på legekontoret..

Er du engstelig kan du helt sikkert få sjekket urinen din hos legen[:)] jeg hadde kanskje passet på en dag å ikke spise noe sukker å levert inn en urinprøve morgenen etter...[;)] Myyye det er sukker i.. Frukt f.eks. Druer og banan er f.eks nei mat for meg...

Men jeg syntes det er rart de sier de mistenker det er svd men ikke har bedt deg ta glukosebelastning[8|] Det er jo sånn de finner det ut med sikkerhet.. Det var rart... hmm!!

Du kjenner ikke noen som har måleapparat? er jo en mulighet å sjekke litt selv med det

nei,kjenner ingen som har måleapparat.. ja,syns det er litt rart de ikke sjekket det grundigere når jeg først var der[8|] hmm.. de sa vel egentlig bare at jeg måtte være flink å levere urinprøvere hyppigere hos legen den neste tiden,for dette måtte følges opp..

hva er nei mat for deg nå da? kan du lage liste - så vet jeg hva jeg evt skal holde meg unna[:)] åå,Eirik som hadde tenkt å lage frukt smoothie til meg nå - det har jo jeg lyst på[&o]

Det jeg har fått beskjed om er at jeg skal unngå godterier så mye jeg kan... Ikke sukkeholdig brus.. Til måltider kan jeg velge om jeg vil spise f.eks yoghurt eller om jeg vil ha et glass juice.. Ikke begge deler[:-] Skal begrense frukt.. Hadde jeg veldig lyst på is eller snop tåler kroppen det bedre om jeg spiser f.eks knekkebrød først...

Men jeg syntes ikke du skal leve som en diabetiker før du har en eventuel diagnose.. Sjansen er stooor for at det ikke er diabetes...

Kanskje du skal ta en tlf til legen for å informere hva de sa på sykehuset i dag.. Så kan han avgjøre om du trenger å ta en glukosebelastning.. Jeg ville tatt det om jeg var deg så slipper du å tenke mer på det[:)]

Legen sa forresten at diabetiker kost egentlig bare er et normalt sundt kosthold bare at man må være mer forsiktig med frukten... Snop o.l er jo ikke anbefalt for noen

De som har diabetes kan/bør? spise inntil 2 frukt per dag. Det er nok viktigere å passe seg for sjokolade, søte godterier, saft, brus, juice, boller... Sukker og annen lav-GI-mat. Ta en titt på mat som har lav glykemisk indeks (og styr unna det om du klarer) - GI ble funnet opp i sin tid som et hjelpemiddel for diabetikere.

Lykke til!

Ekstrem tørste er også et diabetes-tegn. Ikke at det trenger å bety noe, mange tørste gravide[:)]

Back
Topp