Svangerskapsdiabetes

tara86

Flørter med forumet
Mailykken 2025
Ganske fortvilet nå.. Sjekket fürst pasient og prøvesvaret for glukosebelastning lå allerede klart. Fikk dessverre påvist svangerskapsdiabetes.. Hadde verdi 9 etter 2 timer. Noen som har erfaringer de kan dele? Så blir jeg utrolig takknemlig :Heartpink Er det slik at man alltid blir igangsatt tidligere feks? Eller er det kun når man blir satt på insulin. Merker jeg stresser nå, men får prøve å tenke at det går nok mest sannsynlig bra.. Får bare håpe at å legge om kosthold holder for å justere blodsukkeret.

Pust.. fikk påvist det i uke 13 (langtidsbl.s litt over grense) og startet med insulin i uke 16. Får god oppfølging, time på sykehuset hver 4.uke, og så hver 2., og hver uke fra uke 36. Får også oppfølging hos endokrinolog og dia spl hver 2.uke.
Igangsetting rundt uke 38 bare hvis for stor barn eller fare for morkakesvikt.
Det kan hende du må måle bl.s i to uker, eller starte med insulin med en gang hvis 3-4 høye målinger (fastende / etter mat) i løpet av en uke.
Hvis du lander i grenseland kan det hende at du kan kostholdsregulere. Ikke lurt å kutte karbo helt ifølge klinisk ernæringsfysio.

Pust.. fikk påvist det i uke 13 (langtidsbl.s litt over grense) og startet med insulin i uke 16. Får god oppfølging, time på sykehuset hver 4.uke, og så hver 2., og hver uke fra uke 36. Får også oppfølging hos endokrinolog og dia spl hver 2.uke.
Igangsetting rundt uke 38 bare hvis for stor barn eller fare for morkakesvikt.
Det kan hende du må måle bl.s i to uker, eller starte med insulin med en gang hvis 3-4 høye målinger (fastende / etter mat) i løpet av en uke.
Hvis du lander i grenseland kan det hende at du kan kostholdsregulere. Ikke lurt å kutte karbo helt ifølge klinisk ernæringsfysio.
Tusen takk for så informativt svar, det var godt å høre :) Nå ble jeg veldig mye klokere. Og godt du nevnte det med karbo, for har forsøkt å lese mye om dette og tolket det som at jeg kan kjøre litt keto dietten men uten fettet og sukker naturligvis. Nå tør jeg ikke nesten spise noe merker jeg, huff; før jeg skal begynne med målingen :nailbiting: spist to hardkokt egg til frokost:woot: drister meg til knekkebrød husman nå med gulost uten noe smør. Tørt og godt:joyful:

Tusen takk for så informativt svar, det var godt å høre :) Nå ble jeg veldig mye klokere. Og godt du nevnte det med karbo, for har forsøkt å lese mye om dette og tolket det som at jeg kan kjøre litt keto dietten men uten fettet og sukker naturligvis. Nå tør jeg ikke nesten spise noe merker jeg, huff; før jeg skal begynne med målingen :nailbiting: spist to hardkokt egg til frokost:woot: drister meg til knekkebrød husman nå med gulost uten noe smør. Tørt og godt:joyful:
For meg har det blitt veldig slittsomt, noe trial og error i begynnelsen. Noen reagerer på noen karbomat, som poteter, andre ikke. Måten maten ble forberedt på har også noe å si. Kokte poteter er helt greit hos meg, men pommesfritt ikke. :)

Spiser mye grønne og salater, proteiner og gode fett her, inkl smør. Anbefaler å spise mat uten tilsatt sukker, hvis du har søtsugg. Jeg har også prøvd sukrin produkter som du kan kjøpe fra de store butikkene (fler utvalg) eller Life. De har kaker, kakao drikke, osv. Det finnes også sockerfritt sjokolade (kan kjøpes i sverige) eller lurt å foretrekke mørk sjokolade. Bytt hvitt med fullkorn og grovt. Jeg dropper ikke karbo men begrenset det mye; er litt bekymret jeg møter intoleranse etterpå hvis jeg dropper det helt.

Har lært ganske mye siden starten. Det er altså ikke så lurt å hoppe over et måltid. Jeg spiser tre hovedmåltider og 2-3 små mellommåltider for å holde bl.s nivå jevnt. KEF egentlig foreslo fire hovedmåltider, men synes det er for mye. Du kommer til å lære mer om kroppen din og hvordan den reagerer på ulike mat så det blir ikke så ille. :) Dette greier vi.

Ganske fortvilet nå.. Sjekket fürst pasient og prøvesvaret for glukosebelastning lå allerede klart. Fikk dessverre påvist svangerskapsdiabetes.. Hadde verdi 9 etter 2 timer. Noen som har erfaringer de kan dele? Så blir jeg utrolig takknemlig :Heartpink Er det slik at man alltid blir igangsatt tidligere feks? Eller er det kun når man blir satt på insulin. Merker jeg stresser nå, men får prøve å tenke at det går nok mest sannsynlig bra.. Får bare håpe at å legge om kosthold holder for å justere blodsukkeret.
Fikk det sist graviditet (venter på svar på denne) og gikk rett i kjelleren! Så skjønner godt du er fortvilet. Du er jo helt på grensen slik jeg var etter to timer, og det er derfor å tro at du tåler litt karbo og sukker i moderate mengder. Jeg kunne ikke spise vanlig pasta, men ris. Fullkornspasta (spagettini i fullkorn smaker helt likt vanlig). Jeg endte opp med å ikke gå så mye opp i vekt, og var faktisk lettere enn før jeg ble gravid. Lille var helt perfekt i størrelse og jeg ble igangsatt 1 dag over termin pga blodtrykk.

Mye annet som også spiller inn på blodsukkeret som søvn, stress og aktivitet. Det føles skikkelig kjedelig nå, men det går så fint! Du kan melde deg inn i Facebook-gruppa svangerskapsdiabetes (selv om jeg synes den er litt ekstrem, og mange som mener andre ting enn helsepersonell). Gjerne send melding hvis du lurer på noe, har lest meg opp og ned på dette når jeg fikk det selv :angelic:

Støtter kommentaren over. Har gått opp kun 4-5 kg siden uke 13. Babyen er innafor normal størrelse. Virkelig håper jeg får holde ut til termin eller kun noen dager før.

Sniker. Veldig kjedelig beskjed å få, men det kommer nok til å gå så bra! Sett i ettertid, så skulle jeg ønske at jeg ikke bekymret meg så mye som jeg gjorde, og heller bekymret meg for at jeg ikke fikk spise sjokolade på noen måneder :p Jeg hadde 5.4 på fastende og 8 etter to timer. Klarte å regulere selv, og trengte ikke insulin til tross for en god del målinger over grensen. Ble satt igang på UL-termin, men det var mest mitt eget ønske. Baby var 3990 gram ved fødselen (som ikke er stort i min familie).

Husker at jeg brukte myyyye tid og energi på å lete etter informasjon om hva jeg kunne spise, og hvordan jeg skulle måle osv. Så lister opp det jeg fant ut at funket for meg:

Jeg hadde faktisk en del målinger over grensen i begynnelsen, før jeg fant ut av kostholdet. Jeg fant ut at det var best å måle før jeg sto opp om morgenen, så jeg hadde alt liggende klart på nattbordet sammen med våtservietter (satte i nål og strimmel kvelden før). Hvis jeg fikk høye målinger som ikke ga mening, så målte jeg igjen, og da var de oftest som forventet. Sykdom og mye stress kan gi høye målinger, og disse brydde ikke endokrinolog seg så mye om.

Kostholdet var lavkarbo som utgangspunkt, men med litt mer karbohydrater. Prøvde å få inn som mange som mulig, men uten at målingene ble for høye. Fikk utslag på ketoner én gang, og da hadde jeg vært for streng.

Typiske måltider for meg var:

Frokost: to skiver av Funkygines brød (dette fikk jeg anbefalt gjennom facebook gruppa) med tre skiver kjøttpålegg av svin eller kalkun/kylling, toppet med masse agurk og paprika (gul paprika er best synes jeg). Kaffe med melk (ikke alle kan drikke melk uten å få høye målinger, men jeg kunne det)

Mellommåltid: en neve mandler og/eller enten Skyr eller ProPud sjokoladepudding.

Lunsj: kald kylling (enten ferdig grillet fra Meny etc, eller fra hel kylling stekt i ovnen hjemme som står ferdig opprevet i kjøleskapet) med bønnemiks eller byggrynsalat. Eller tunfisksalat (bokstunfisk blandet med seterrømme/majones, hvite asparges og erter, spises på en tynn brødskive eller som den er). Eller eggesalat med røykelaks.

Middag: kjøttsuppe med masse grønnsaker og litt byggryn eller potet. Eller pasta bolognese, men med strimlet kål i stedet for pasta, eventuelt 50/50 pasta/kål. Eller koteletter m/sky, med masse brokkoli og litt saus (tålte en del sauser faktisk). Taco med alt vanlig tilbehør, men med grove lefter (spiste meg stappmett på det, og var nære grensa, men aldri over. Prøvde med vanlig lefse, og da målte jeg godt over grensa!)

Kveld: stooor tallerken med oliven, fetaost, cherrytomater, paprika, mandler, pickles og eventuelt bønner. Mange unngår karbohydrater på kvelden, og jeg merket selv at fastende blodsukker var bedre hvis jeg begrenset karbo da.

Snaks: hvitost med litt ketchup uten sukker og evt litt grillkrydder, stekt i vaffeljern med meierismør. Det gir veldig gode sprø chips! Pepperoni eller lignende stekt i stekeovnen.

Hvis jeg ble veldig sulten mellom de faste måltidene, eller på kvelden/natten, så spiste jeg et par never med mandler eller kald kylling. Det påvirket ikke blodsukkeret noe særlig. Noen ganger tok jeg en skyr også. Hvis jeg var ute og måtte spise noe kjapt, så gjorde jeg det beste ut av det, feks skrape av fyllet på pizzaen og spiste kun det. Eller droppe brødet på pølse/burger.

Ikke vær redd for å spise, og spis mye av det du tåler. Ikke vær redd for å få noen målinger over når du tester ut hva som fungerer å spise for deg. :happy: Dette skal gå så bra! :Heartred

Støtter kommentaren over. Har gått opp kun 4-5 kg siden uke 13. Babyen er innafor normal størrelse. Virkelig håper jeg får holde ut til termin eller kun noen dager før.
Er du kostholdsregulert? Her var det i hvert fall aldri snakk om å bli igangsatt tidligere med mindre det oppsto komplikasjoner/for stort barn :love7

Tusen takk for så mange informative svar dere :Heartred Så hyggelig at dere tar dere tiden til å forklare så grundig. Veldig takknemlig. Er ganske kjedelig å måtte ha så begrenset kosthold. Det er heldigvis for en kort periode. Men må si jeg har fått en aha opplevelse av dette, og at jeg vil være flinkere med kostholdet for fremtiden også. Begge besteforeldre mine hadde og faren min har diabetes 2. Og jeg må si jeg føler veldig med de som får diabetes og har det resten av livet.

Blir mye googling, som kan jeg spise granateple osv:joyful: Så var helt gull med alle tips til måltider over:love7 Synes diabetesforbundet og diabetes.no har mye god og grundig informasjon om kosthold når jeg har søkt opp.

Tusen takk for så mange informative svar dere :Heartred Så hyggelig at dere tar dere tiden til å forklare så grundig. Veldig takknemlig. Er ganske kjedelig å måtte ha så begrenset kosthold. Det er heldigvis for en kort periode. Men må si jeg har fått en aha opplevelse av dette, og at jeg vil være flinkere med kostholdet for fremtiden også. Begge besteforeldre mine hadde og faren min har diabetes 2. Og jeg må si jeg føler veldig med de som får diabetes og har det resten av livet.

Blir mye googling, som kan jeg spise granateple osv:joyful: Så var helt gull med alle tips til måltider over:love7 Synes diabetesforbundet og diabetes.no har mye god og grundig informasjon om kosthold når jeg har søkt opp.
Jeg unnet meg litt godteri fra frøken Holm, de sjokoladekulene med peanutt inni smaker seriøst snickers. Det er dyrt, men hadde de og når jeg fikk skikkelig søtsug så funket de gull :love7

Jeg unnet meg litt godteri fra frøken Holm, de sjokoladekulene med peanutt inni smaker seriøst snickers. Det er dyrt, men hadde de og når jeg fikk skikkelig søtsug så funket de gull :love7
Ah, måtte sjekke det merket ut. Så stort utvalg og masse godt:D Det må jeg prøve

Så fint å lese at du kjenner deg motivert og inspirert, både nå og i fremtiden! :D:love7 Jeg har også familie med type-2, og har endret en del vaner etter jeg selv fikk den aha-en i svangerskapet. Bare ikke gå for hardt ut, for det er ofte ikke mye som skal til for at kroppen trives mye bedre. Jeg gjorde det litt for strengt etter svangerskapet, og det var ikke så bærekraftig kan du si :smiley-ashamed004 Men med bare litt reduksjon av karbohydrater i det daglige, så utgjør det faktisk stor forskjell. :happy:

Glemte å legge til en tommelfingerregel jeg fulgte når jeg satte sammen et måltid, som blir en slags trekant:

Karbohydrater kan kombineres med proteiner, men ikke fett.

Fett kan kombineres med proteiner, men ikke karbohydrater.

Proteiner kan kombineres med både fett og karbohydrater.

Så hvis du har en brødskive (karbohydrater), så bruk et magert pålegg med mye protein. F.eks skinke eller egg. Ost (mye fett) kan du veldig gjerne spise alene eller kombinert med proteiner (eventuelt grønnsaker med lite sukker), men oppå brødskiva blir det en kombinasjon som gir høyere blodsukker.

Hvis du skal lage middag med mye kjøtt og grønnsaker, så velg om du enten vil spise med poteter eller om du vil ha saus på grønnsakene. Poteter (karbohydrater) og saus (fett) sammen vil gi høyere blodsukker. Men selvfølgelig, hvis du spiser 4 koteletter og én liten potet med et par spiseskjeer saus, så vil sikkert blodsukkeret holde seg fint pga den store andelen proteiner på tallerkenen.

Et annet tips jeg glemte å nevne var Toro Rett i koppen-supper! Raskt og enkelt. Disse tålte jeg kjempegodt hvis jeg puttet oppi noe med mye protein. F.eks tomatsuppe med 3-4 egg, eller brokkoli/blomkålsuppe med dampede brokkoli og biter av laksefilet (hadde ofte ferdigstekt laks liggende i kjøleskapet), eller skogsoppsuppe med kylling fra kjøleskapet. De har mange forskjellige, så er bare å være kreativ.

Med unntak av mat med høyt innhold av karbohydrater (som brød/pasta/bønner etc), så prøvde jeg å ikke spise ting med mer enn 8 g karbohydrater per 100 g.

Last edited:
Så fint å lese at du kjenner deg motivert og inspirert, både nå og i fremtiden! :D:love7 Jeg har også familie med type-2, og har endret en del vaner etter jeg selv fikk den aha-en i svangerskapet. Bare ikke gå for hardt ut, for det er ofte ikke mye som skal til for at kroppen trives mye bedre. Jeg gjorde det litt for strengt etter svangerskapet, og det var ikke så bærekraftig kan du si :smiley-ashamed004 Men med bare litt reduksjon av karbohydrater i det daglige, så utgjør det faktisk stor forskjell. :happy:

Glemte å legge til en tommelfingerregel jeg fulgte når jeg satte sammen et måltid, som blir en slags trekant:

Karbohydrater kan kombineres med proteiner, men ikke fett.

Fett kan kombineres med proteiner, men ikke karbohydrater.

Proteiner kan kombineres med både fett og karbohydrater.

Så hvis du har en brødskive (karbohydrater), så bruk et magert pålegg med mye protein. F.eks skinke eller egg. Ost (mye fett) kan du veldig gjerne spise alene eller kombinert med proteiner (eventuelt grønnsaker med lite sukker), men oppå brødskiva blir det en kombinasjon som gir høyere blodsukker.

Hvis du skal lage middag med mye kjøtt og grønnsaker, så velg om du enten vil spise med poteter eller om du vil ha saus på grønnsakene. Poteter (karbohydrater) og saus (fett) sammen vil gi høyere blodsukker. Men selvfølgelig, hvis du spiser 4 koteletter og én liten potet med et par spiseskjeer saus, så vil sikkert blodsukkeret holde seg fint pga den store andelen proteiner på tallerkenen.

Et annet tips jeg glemte å nevne var Toro Rett i koppen-supper! Raskt og enkelt. Disse tålte jeg kjempegodt hvis jeg puttet oppi noe med mye protein. F.eks tomatsuppe med 3-4 egg, eller brokkoli/blomkålsuppe med dampede brokkoli og biter av laksefilet (hadde ofte ferdigstekt laks liggende i kjøleskapet), eller skogsoppsuppe med kylling fra kjøleskapet. De har mange forskjellige, så er bare å være kreativ.

Med unntak av mat med høyt innhold av karbohydrater (som brød/pasta/bønner etc), så prøvde jeg å ikke spise ting med mer enn 8 g karbohydrater per 100 g.
Tusen takk igjen for så gode tips!! Her har jeg ligger rett ut med influensa siste tiden. Det er krevende dette med kostholdet og har vært litt nedstemt pga det men føler meg bedre nå. Er vel noe med det at man også har vært «avhengig av sukker» og så når det kuttes helt så kjenner man på det. Men ble henvist av jordmor til sykehus så skal dit i morgen. Er spent. Får stort sett relativt gode målinger men av en eller annen grunn så er ofte fastende blodsukker om morgenen på 5,4 ca og den skal være under 5,3. En ting jeg har funnet ut er at havregrøt funker ikke for meg. Men har lest om det og da ser det ut til at man må prøve seg frem med mindre porsjoner og tilsette nøtter el. Ellers så har jeg funnet en yoghurt fra Q meieriene uten sukker med jordbær og lime smak - den smaker utrolig godt. frukt som appelsin, eple og Kiwi går bra. Blir mye av det og jordbær, bringebær og blåbær med chia frø og cottage cheese blandet med den yoghurten. Den ordentlige utfordringen er middager synes jeg. Har syntes det er vanskelig å finne middager i utgangspunktet og nå er det i alle fall vanskelig :joyful:

Tusen takk igjen for så gode tips!! Her har jeg ligger rett ut med influensa siste tiden. Det er krevende dette med kostholdet og har vært litt nedstemt pga det men føler meg bedre nå. Er vel noe med det at man også har vært «avhengig av sukker» og så når det kuttes helt så kjenner man på det. Men ble henvist av jordmor til sykehus så skal dit i morgen. Er spent. Får stort sett relativt gode målinger men av en eller annen grunn så er ofte fastende blodsukker om morgenen på 5,4 ca og den skal være under 5,3. En ting jeg har funnet ut er at havregrøt funker ikke for meg. Men har lest om det og da ser det ut til at man må prøve seg frem med mindre porsjoner og tilsette nøtter el. Ellers så har jeg funnet en yoghurt fra Q meieriene uten sukker med jordbær og lime smak - den smaker utrolig godt. frukt som appelsin, eple og Kiwi går bra. Blir mye av det og jordbær, bringebær og blåbær med chia frø og cottage cheese blandet med den yoghurten. Den ordentlige utfordringen er middager synes jeg. Har syntes det er vanskelig å finne middager i utgangspunktet og nå er det i alle fall vanskelig :joyful:
Her spiste jeg samme middag som samboer, men kuttet ned på karbo og byttet til fullkornspasta da det fungerte bedre! Ikke sunt, men jeg levde på kylling, brokkoli og bearnaisesaus :angelic: Og gikk faktisk ned i vekt:hilarious: likte også godt lavkarbo lefsene fra tights.no, både til taco og kyllingkarri fyll. Du kan jo prøve å spørre chat gpt, kanskje den kan komme opp med noen gode middager som fungerer for deg!

Her spiste jeg samme middag som samboer, men kuttet ned på karbo og byttet til fullkornspasta da det fungerte bedre! Ikke sunt, men jeg levde på kylling, brokkoli og bearnaisesaus :angelic: Og gikk faktisk ned i vekt:hilarious: likte også godt lavkarbo lefsene fra tights.no, både til taco og kyllingkarri fyll. Du kan jo prøve å spørre chat gpt, kanskje den kan komme opp med noen gode middager som fungerer for deg!
Det var smart! Skal teste med chat gpt. Jeg gjør det nok mye mer komplisert enn det trenger å være. Har blitt mye fisk eller kjøtt og grønnsaker. Jeg elsker jo alt av poteter, pommes frites, brød osv hehe så den er litt tøff :D

Det var smart! Skal teste med chat gpt. Jeg gjør det nok mye mer komplisert enn det trenger å være. Har blitt mye fisk eller kjøtt og grønnsaker. Jeg elsker jo alt av poteter, pommes frites, brød osv hehe så den er litt tøff :D
Samme her.. Proteinbrød og surdeigsbrød gir lavere blodsukkerstigning. Og poteter gir også mindre blodsukkerstigning om de blir kokt, kjølt ned og varmet opp igjen. Det beste med svangerskapsdiabetes sist var at jeg hadde med tidenes godtebag på fødestua, og fødselen ble noe jeg gledet meg ekstremt til :hilarious:

Back
Topp