Svangerskapsdiabetes

C-1991

Betatt av forumet
Julilykke 2023
Sommerspirene 2025
Hei!

Er det noen som har hatt svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap som vet hvordan vi skal forholde oss til det i neste?
Jeg syns helsepersonell sier så forskjellig, og lurer på hvem jeg skal høre på - jordmor, gynlege eller fastlege? Eller skal jeg ta kontakt med endokrinologen jeg var med sist?
Jeg har målt litt innimellom nå, men det er noen som mener det er unødvendig og at jeg ikke ville fått diagnosen før en evt glukosebelastningstest i uke 24, så trenger ikke tenke på det før da, mens andre sier at jeg skal måle fra nå..

Jeg hadde sv.dia sist. Jeg snakket med jordmor på helsestasjonen om det. Jeg målte langtidsblodsukkeret mitt der på svangerskapskontrollen. Så lenge den var innenfor ref.verdiene så skulle jeg bare ta glukosetesten i uke 24. Hun sa det var unødvendig å måle hjemme nå før den testen, og bare skape unødvendig stress.
Akkurat nå er jeg kvalm og spiser drittmat (loff og sånn), men med én gang kvalmen går over, skal jeg være bli strengere med meg selv og spise sunt og trene/gå turer.

Jeg hadde sv.dia sist. Jeg snakket med jordmor på helsestasjonen om det. Jeg målte langtidsblodsukkeret mitt der på svangerskapskontrollen. Så lenge den var innenfor ref.verdiene så skulle jeg bare ta glukosetesten i uke 24. Hun sa det var unødvendig å måle hjemme nå før den testen, og bare skape unødvendig stress.
Akkurat nå er jeg kvalm og spiser drittmat (loff og sånn), men med én gang kvalmen går over, skal jeg være bli strengere med meg selv og spise sunt og trene/gå turer.
Jeg har også målt langtidsblodsukkeret, men det føler jeg ikke sier så mye? Det var fint i hele forrige svangerskap, og det var helt fint nå også. Det sier vel bare at jeg ikke har diabetes til vanlig?
Jeg fikk beskjed om å ikke ta glukosetesten denne gangen, men måle.. Jeg har også behov for drittmat nå, hadde pommes frittes til frokost i dag :happy090Har målt etter alle måltid i dag, og det har til og med gått fint med marsipankake :p Fastende i dag tidlig var for høyt da.

Jeg har også målt langtidsblodsukkeret, men det føler jeg ikke sier så mye? Det var fint i hele forrige svangerskap, og det var helt fint nå også. Det sier vel bare at jeg ikke har diabetes til vanlig?
Jeg fikk beskjed om å ikke ta glukosetesten denne gangen, men måle.. Jeg har også behov for drittmat nå, hadde pommes frittes til frokost i dag :happy090Har målt etter alle måltid i dag, og det har til og med gått fint med marsipankake :p Fastende i dag tidlig var for høyt da.
Langtidsblodsukkeret viser hva blodsukkeret har vært de siste tre mnd, så det sier en del. Fastende blir påvirket av hva du spiser dagen før, selv om det ikke slår ut på målingene to timer etter måltid. Så derfor er det ikke vits å måle nå. Nå er det viktigst å bare få i seg noe mat:p Jeg har snakket med både fastlegen og jordmor, og begge sa jeg skal ta glukosetesten uansett. Det anbefaler NHI også

Jeg hadde sv. dia forrige gang og fikk beskjed om å begynne å måle tidligere denne gangen da jeg er i risiko for å få det igjen. Har allerede hatt mange for høye målinger og ble i dag henvist til diabetespoliklinikken og kvinneklinikken for vurdering om jeg må på insulin. Forstår ikke at de sier at det ikke er nødvendig å måle. Blir jo litt som å lukke øynene og gå uviten om hvordan det egentlig står til frem til glukosebelastning. På meg vil de heller ikke glukosebelaste da målingene allerede har vist seg å være høye hjemme og de vil unødig trigge et altfor høyt blodsukker uten grunn. Uke 9+4 her forresten.

Back
Topp