Svangerskapsdiabetes

Venterbaby2januar24

Andre møte med forumet
Hei igjen!
Jeg er helt ny på dette, fikk påvist svangerskapsdiabetes på mandag (tok glukosetest)
Men det er en ting jeg ikke skjønner fordi jeg kan spise sjokolade uten at blodsukkeret mitt er høyt 2 timer etter på, men jeg kan ikke spise pølse i brød eller lumpe..kan også spise pasta og ris, men ikke fiskepudding og hvitsaus i skjell
Kan noen forklare meg dette?
 
Så dette er veeeldig vanlig med sv,dia.
Man både reagerer ulikt på ting, og ulikt gjennom graviditet på ting. Mime egne målinger er mer sensitivt på mye enn det var for bare noen uker siden.

Så, sjokolade. Det gir en ganske krapp stigning med godteri men faller igjen fort. Så man kan ha fin måling, men kroppen har da vært gjennom en liten berg og dalbane, så lurt å begrense det. Skal man spise noe søtt er det mest skånsomme for kroppen å ta det rett etter ett mer solid måltid eller hvertfall være i gang med det.

Eller virker det som du kanskje er ekstra sensitiv på hvete, men kanskje tåler endel andre karbohydrater bedre. Veldig vanlig. Det kan hjelpe å bytte over til grovere varianter, men det er en mulighet for at sånt kan du ikke spise uten å få for høye målinger. Da er valget mellom å entenunngå det du reagerer på (om det ikke blir for omfattende) eller å fortsette å spise de tingene men sette insulin etter samtale med spesialist.

Er på runde nr2 av sv,dia selv nå, og føler jeg kan for mye om dette :D men er mye å sette seg inn i når det er nytt.
 
Back
Topp