Svangerskapsdiabetes

Baby_2022_2023

Andre møte med forumet
Noen som har erfaring med å oppdage svangerskapsdiabetes før vanlig glukosebelastningstest? Er 17+1 i dag, og har mistanke om dette, men vet ikke om det kan sjekkes så tidlig?

Er andregangs, og hadde ikke diabetes forrige gang :)
 
Noen som har erfaring med å oppdage svangerskapsdiabetes før vanlig glukosebelastningstest? Er 17+1 i dag, og har mistanke om dette, men vet ikke om det kan sjekkes så tidlig?

Er andregangs, og hadde ikke diabetes forrige gang :)
Sniker!
Ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men vil tro at det er mulig å kontakte jordmor (eventuelt fastlege) og høre om du kan bli testet for sv. diabetes dersom du har mistanke om du har det.
Har ikke selv erfaring med sv. diabetes, men har vært type 1 diabetiker i over 30 år :)
 
Det er bare å måle blodsukkeret(helst over flere dager), så finner man ut av det :happy: Fastende og 2 timer etter måltid.
 
Jeg hadde svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap. Det ble oppdaget pga sukker i urinen på en kontroll hos jordmor ca uke 20. Tok da glukosebelastningstest hos fastlege som verifiserte svangerskapsdiabetesen. Jeg får en ekstra kontroll hos jordmor i uke 20 denne gangen pga dette. Ta kontakt med jordmor eller fastlege og be om en time hvis du er bekymret. Jeg merket ikke selv at jeg hadde fått svangerskapsdiabetes sist. Masse lykke til bare å spørre hvis du lurer på noe!
 
Kan jeg spørre hvorfor du mistenker at du har sv.diabetes? Jeg spurte nettopp legen min om dette og hun sa at det som gjør det litt skummelt er at ofte er det ikke noen symptomer og blir kun oppdaget i gl.blastning. Skal ha testen om noen uker, og håper det ikke er noen tegn på diabetes.
 
Lurer også på hvordan man merker det. Fikk utslag på sukker i urinen da jeg leverte prøve sist, men prøven var tatt etter frokost, så ikke godt å si om den er «gyldig».
 
Sniker: jeg visste det allerede før glukobelastningen. Urinen min luktet sukker.
 
Jeg har kun hatt det en gang, og det var med første mann. Det ble merket ved urinprøve hos jordmor. Pluss at legen ville at jeg skulle ta det pga vekta mi. Men ikke hatt det med de to andre. Og da ble det tatt glykosebelastning pga SV.diabetes med første.
 
Back
Topp