Svangerskapsdiabetes?!

MyRakel22

Andre møte med forumet
Jeg fikk akkurat beskjed fra jordmor om at jeg har svangerskapsdiabetes selv om jeg også lå helt i grenseland men det fastende blodsukkeret var for høyt,synes hun sa 8,7 men jeg fikk med meg alt:oops: noen som har svangerskapsdiabetes og kan fortelle meg litt om hvilke endringer de har gjort i kostholdet:anyone

Jeg har ikke dette selv, men jordmor snakket med meg om dette før jeg tok prøvene, og hun fortalte at til å begynne med pleier man ikke å gjøre noen drastiske forandringer, man skal følge myndighetenes kostholdsråd.

Generelt er et mer lavkarbo-kosthold bra mtp blodsukkerstigning og diabetes og trygt å spise under svangerskapet (jeg snakket med jordmor om dette allerede første gang da jeg har såpass høy vekt at det er best for meg å ikke legge på meg så mye), men da må man passe på at man ikke går ned i vekt og får i seg nok kalorier.

Jeg synes dog det er rart at ikke jormor har gitt deg noe informasjon om kostholdet du bør følge videre, for jeg regner med at det likevel kan være individuelle forskjeller. Du burde vel hatt en time hos henne så raskt som mulig (for du fikk kanskje prøvesvarene over telefon?) for å snakke om kosthold og eventuelt andre ting rundt dette. Siden du lå helt i grensleland så kan det tenkes at hun ikke har så store bekymringer rundt det og du ikke trenger legge om kosten i så stor grad, men dette burde uansett gås gjennom med deg og kommuniseres veldig klart så du vet hva du skal forholde deg til fremover❤️

tror jeg ville kontaktet noen med god peil på ernæring. ikke gravide med diabetes skal jo ikke spise ren lavkarbo :confused: men tør ikke uttale med noe mer om dette for vet ikke om det er annerledes når man er gravid.

Sniker: be om henvisning til diabetessykepleier og /eller ernæringsfysiolog så du kan få konkrete råd med tanke på blodsukker. Fastende kan være helt umulig å få ned uten insulin da det i stor grad skyldes hormoner i svangerskapet og ikke påvirkes på samme måte som det gjennom dagen av det vi spiser.

Jeg fikk akkurat beskjed fra jordmor om at jeg har svangerskapsdiabetes selv om jeg også lå helt i grenseland men det fastende blodsukkeret var for høyt,synes hun sa 8,7 men jeg fikk med meg alt:oops: noen som har svangerskapsdiabetes og kan fortelle meg litt om hvilke endringer de har gjort i kostholdet:anyone
Dersom ditt fastende blodsukker var på 8,7 så er det det hun har stilt diagnosen på. Fastende blodsukker skal helst ligge under 5,3 og etter to timer så skal det helst ligger under 9,0. Ved fastende så tenker jeg på den første blodprøven hun tok :) dersom det var den hun tok etter 2 timer så er den jo under 9 og jeg synes det da er litt rart at hun sier du har svangerskapsdiabetes ..:bored:

Men enig med de over. Synes hun burde gitt noen råd, evt henvist deg til noen som kan gi gode råd. Feks diabetes spl. ved lokalsykehuset? De har i alle fall god kunnskap. Om du ikke hører noe mer ville jeg tatt kontakt med fastlege for råd og evt henvisning videre :shy:

Men enig med de over. Synes hun burde gitt noen råd, evt henvist deg til noen som kan gi gode råd. Feks diabetes spl. ved lokalsykehuset? De har i alle fall god kunnskap. Om du ikke hører noe mer ville jeg tatt kontakt med fastlege for råd og evt henvisning videre :shy:
Dersom ditt fastende blodsukker var på 8,7 så er det det hun har stilt diagnosen på. Fastende blodsukker skal helst ligge under 5,3 og etter to timer så skal det helst ligger under 9,0. Ved fastende så tenker jeg på den første blodprøven hun tok :) dersom det var den hun tok etter 2 timer så er den jo under 9 og jeg synes det da er litt rart at hun sier du har svangerskapsdiabetes ..:bored:
Ja..jeg synes mine prøvesvar var helt i grenseland for å ha svangerskapsdiabetes. Mulig hun er føre var:wacky: men ville at jeg skulle måle blodsukker i en 14 dagers periode og legge om kostholdet. Har ringt til fastlegen som ikke er på kontoret i dag,så får vi høre hva hun sier når jeg hører noe fra henne:)

Back
Topp