Svangerskapsdiabetes

Phis

Gift med forumet
Februarlykke 2022❄️
Junibollene 2023
Halloen, fine damer!

Er det noen symptomer på svangerskapsdiabetes? Er så redd for å ha fått det, men har jo ingen andre symptomer annet enn at eg føler jeg har gått mye opp i vekt allerede. Skal ikke ta glukosebelastning før 19/10..
 
Mener det er ganske store variasjoner på akkurat det. Grunnen til at de kjører glukosebelasting på de fleste nå er at det av og til er vage symptomer. Men altså, tetthet, tørste og hyppig vannlating er vanlige symptomer ved diabetes. Så går man ned vanligvis i vekt, om det samme gjelder for svangerskaps diabetes er jeg usikker på, for da vil de kropp få dårlig tilgang på energi, mens barnet vel får i overkant mye. Hvis du er bekymret kan du ta en telefon til legen og forhøre deg, de kan evt sjekke for glukose i urinen å ta et blodsukker. Men hadde ikke bekymra meg nevneverdig, det er vanlig å gå opp i vekt, og noen går mer opp enn andre, noen mye i starten, noen i slutten :)
 
Jeg tenker at du sannsynligvis ikke trenger å bekymre deg ut fra det du skriver. Det fanges veldig greit opp gjennom urinprøvene man leverer på svangerskapskontrollene, og på glukosebelastningstesten som de fleste nå blir anbefalt å ta :happy:
 
Det gir sjeldent symptomer og derfor de har skjerpet hvem som sterkt anbefales å ta glukosebelastningstest for noen få år siden. Vet ikke hvorfor og finner ikke noe raskt svar på nett, men testen skal ikke tas før uke 24+0. Så derfor du ikke skal ha den før om en stund.

Er du veldig bekymret så får du spørre legen om det kan sjekkes via blodprøver før uke 24. Husk at det er stor forskjell på når man legger på seg i løpet av svangerskapet. Hatt ei venninne som la på seg mye i første halvdel og kun baby,blod, fostervann osv i siste halvdel. Jeg legger kun på meg i siste halvdel, både første gangen og nå tydeligvis. Prat med lege eller jordmor så de kan vurdere deg som individ og hva de tenker i ditt tilfelle :)
 
Da har jeg fått påvist for høye verdier på glukosebelastningen og må nå innstille meg på et omlagt kosthold. Håper det skal holde og at det ikke eskalerer.

Tips til erstatning for godteri?
 
Da har jeg fått påvist for høye verdier på glukosebelastningen og må nå innstille meg på et omlagt kosthold. Håper det skal holde og at det ikke eskalerer.

Tips til erstatning for godteri?
Finnes mye sukkerfritt snop, for eksempel på tights.no. Så finnes det mye is med lavt sukkernivå. Hvis kunstig søtning går bra. Hvis du kan spise litt frukt kan jo det fungere greit? Og nøtter? Ost og kjeks, og chips hadde fungert bra som kos for min del, men det kommer jo Ann på om du liker det og om det er søtsug eller bare lyst på noe godt :wacky:
 
Last edited:
Finnes mye sukkerfritt snop, for eksempel på tights.no. Så finnes det mye is med lavt sukkernivå. Hvis kunstig søtning går bra. Hvis du kan spise litt frukt kan jo det fungere greit? Og nøtter? Ost og kjeks, og chips hadde fungert bra som kos for min del, men det kommer jo Ann på om du liker det og om det er søtsug eller bare lyst på noe godt :wacky:
Hei! Takk for tips, men jeg har lest at det dessverre ikke er så enkelt som å bare bytte ut med kunstige søtningserstattninger da dette også gir økning i blodsukkeret på samme måte som sukker, faktisk.

70% sjokolade skal visstnok være et alternativ da det inneholder mye kakao, men kan da selvsagt ikke spises i store doser. Det er nok ingen snarveier her, så vidt jeg har lest meg frem til.
 
Hei! Takk for tips, men jeg har lest at det dessverre ikke er så enkelt som å bare bytte ut med kunstige søtningserstattninger da dette også gir økning i blodsukkeret på samme måte som sukker, faktisk.

70% sjokolade skal visstnok være et alternativ da det inneholder mye kakao, men kan da selvsagt ikke spises i store doser. Det er nok ingen snarveier her, så vidt jeg har lest meg frem til.
Ja, tanken streifa meg, men var usikker på hvordan de stilte seg. Kanskje du kan bake havrekjeks som du kan ha noe godt på, havregryn skal vistnokk hjelpe å stabilisere blodsukkeret, søter du de med honning i stede for sukker skal de vel i teorien ikke være så hard på blodsukkeret. Men hva gjelder søtsaker kommer jeg bare på disse isene, der TROR jeg det finnes uten tilsatt sukker med og uten så mye kunstig søtning, men er sannsynligvis laktose i det da. Men mulig det ikke er så stort problem som hvit raffinert sukker?
 
Da har jeg fått påvist for høye verdier på glukosebelastningen og må nå innstille meg på et omlagt kosthold. Håper det skal holde og at det ikke eskalerer.

Tips til erstatning for godteri?

Frukt og bær sammen med mager vaniljekesam er skikkelig digg. Samme med gulrøtter og dip. Kroppen trenger minimalt med sukker, så søtsuget man opplever handler om psyken, og ikke kroppens behov, så det gjelder bare å finne motivasjonen. Frykten for å føde en veldig stor baby kan jo kanskje virke motiverende?
 
Da har jeg fått påvist for høye verdier på glukosebelastningen og må nå innstille meg på et omlagt kosthold. Håper det skal holde og at det ikke eskalerer.

Tips til erstatning for godteri?
Får du noe oppfølging av ernæringsfysiolog e.l.? :Heartred

Mitt tips er å spise nok mettende mat gjennom dagen. Prøv å spis noe med proteiner/sunt fett i stedet for når du får søtsug, kanskje du egentlig er sulten? Dersom du spiser mørk sjokolade eller frukt og annen mat som kan gi blodsukkerstigning, så er det viktig å kombinere det med noe med fett! Da blir ikke blodsukkerstigningen så sterk. F.eks. valnøtt sammen med sjokoladen, gresk yoghurt sammen med frukt/bær, avokado/olje i smoothien...
Sunt fett metter også mer slik at du kanskje ikke blir så fysen :Heartred Så styr unna low-fat og magerprodukter!
Berit Nordstrand har mange oppskrifter :happy:
 
Bak raw-kaker med dadler og sirup (minimal påvirkning på blodsukkeret i følge Fedon) som erstatning for sukker. Smaker helt nyyydelig, og gjør at jeg som hverken spiser sukker, gluten eller prosessert mat ikke føler jeg mangler noe! Denne er feks veldig god, ikke vanskelig å lage, og kan fryses ned stykkevis. Trenger nesten ikke noe tining da før den er klar til å spises kald:

https://www.dn.no/smak/smak/kaker/mat/raw-food/lar-a-lage-oslo-raws-bestselgende-snikkerskake/2-1-371098


Og denne

https://www.veganeren.com/2018/01/fudgebrowies-raw/
 
Grete roede sine kokosboller er helt knall! med inneholder ikke sukker og gir minimal blodsukkerstigning.
Men mitt beste tips er å spise masse gode knekkebrød med masse godt pålegg - philadelfiaost, skinke, paprika, avocado. Skagenrøre, egg. Alt som gjør deg mett og god, så forsvinner søtsuget etterhvert :)
 
Hei! Takk for tips, men jeg har lest at det dessverre ikke er så enkelt som å bare bytte ut med kunstige søtningserstattninger da dette også gir økning i blodsukkeret på samme måte som sukker, faktisk.

70% sjokolade skal visstnok være et alternativ da det inneholder mye kakao, men kan da selvsagt ikke spises i store doser. Det er nok ingen snarveier her, så vidt jeg har lest meg frem til.

det stemmer ikke. Dette står på diabetesforbundet sine sider:
Søtningsstoff er ikke energigivende søtningsmidler, også kalt intense søtstoffer. Dette inkluderer acesulfam K, aspartam, cyklamat, sakkarin, sukralose og stevia. I og med at de ikke er energigivende gir de heller ikke blodsukkerstigning.
 
Jeg hadde også forhøyede verdier etter glukosebelastningstesten:arghh:

Har ikke hatt noen symptomer før, og ikke noe endring i hvordan jeg føler meg etter jeg la om kostholdet litt.

Jeg har fulgt med på blodsukkeret i 1,5 uke og hatt et møte med jordmor for å se på tallene underveis. Det ser heldigvis ikke så ille ut, og jeg ble rådet til å notere meg hva jeg spiste hvis jeg får høye målinger så kan jeg unngå de i fremtiden. Har legetime til uka, og håper at det holder med kostholdsjusteringene jeg har gjort, og at det ikke blir nødvendig med videre utredning, men må man så må man! Ønsker å ta det alvorlig, men hadde helst sluppet:headphone:;)
Har byttet ut vanlig nugatti og syltetøy med lettere varianter om jeg absolutt må ha det, og vanlig yoghurt med double 0.
Ellers spiser jeg grovt (hjemmebakt) brød, knekkebrød, og litt mindre av matvarene med stivelse til middag. Spiste noe lørdagsgodt og cheese doodles forrige lørdag (men kun på lørdag!) og det ga ikke nevneverdig utslag for meg:facepalm: Pepsi max og andre produkter med kunstig søtning påvirker ikke blodsukkeret, så hvis man bare måå ha noe søtt så kanskje velg «sukkerfrie» ting?
Men blir godt å få vite litt mer av legen neste uke!
 
Det er karbohydrater som er skurken. Ikke bare sukker. Så chips er uaktuelt for min del, også havre. At fedon påstår at sirup er greit er helt bak mål. Det er jo rent sukker! Man må prøve seg litt frem i begynnelsen for å se hva man tåler. Sukkerfritt godteri har alltid karbohydrater i seg, ikke aspartam og liknende som brukes som søtning der. Sukkerfritt er omtrent aldri karbofritt. Sjekk alltid antall karbohydrater.
 
70% kakao som jeg varmer opp og blander ut med fløte og bær som jeg setter i fryseren er det beste godteriet som jeg har funnet. Noe is kn også gå bra. Ikke mer enn 2 frukt om dagen, og jo mer fiber jo bedre. Derfor ikke smoothie, juice og liknende.
 
Får du noe oppfølging av ernæringsfysiolog e.l.? :Heartred

Mitt tips er å spise nok mettende mat gjennom dagen. Prøv å spis noe med proteiner/sunt fett i stedet for når du får søtsug, kanskje du egentlig er sulten? Dersom du spiser mørk sjokolade eller frukt og annen mat som kan gi blodsukkerstigning, så er det viktig å kombinere det med noe med fett! Da blir ikke blodsukkerstigningen så sterk. F.eks. valnøtt sammen med sjokoladen, gresk yoghurt sammen med frukt/bær, avokado/olje i smoothien...
Sunt fett metter også mer slik at du kanskje ikke blir så fysen :Heartred Så styr unna low-fat og magerprodukter!
Berit Nordstrand har mange oppskrifter :happy:
Hei! Takk for nyttige tips. Jeg er i gang med målinger etter måltider for å kartlegge hva min kropp klarer å regulere. Så langt styrer jeg unna sukker, men forsøker å spise mest mulig normalt og sjekker utslagene. Ikke noen ernæringsfysiolog.
 
Back
Topp