Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Takk Maggie86! Må bare få en skikkelig utredning hos legen til uken og sette i gang med målinger. Har jo ikke noe problem med å kutte ut de få tingene i mitt kosthold som øker sukkermengden, som pasta, poteter og raffinert sukker. Skikkelig trim er litt vanskelig med bekkenløsning for tiden...Er ikke noe fasit på det! Alle kan få det! I 2 trimester øker bukspyttkjertelen produksjon av insulin, og man trenger mere, er ikke alle kjertler som klarer å produsere så mye insulin som man nå trenger, i og med at kroppen er full av hormoner nåman kan jo også lure på hvorfor mennesker utvikler type 2 diabetes uten og være overvektig eller ha usunt kosthold. Det er fordi det er arvelig
Dette går bra og dette klarer dumasse lykke til
![]()
Enig det med trimmenTakk Maggie86! Må bare få en skikkelig utredning hos legen til uken og sette i gang med målinger. Har jo ikke noe problem med å kutte ut de få tingene i mitt kosthold som øker sukkermengden, som pasta, poteter og raffinert sukker. Skikkelig trim er litt vanskelig med bekkenløsning for tiden...

Enig med deg, skulle jo aller helst levd på pizza, burgere, pasta og potetgull he he. Men "koser meg" med isvann, får i kål uten poteter og tomater.......Enig det med trimmenjeg har så vondt og jeg merker jo at blodsukkeret mitt er veldig mye høyere nå som jeg ikke jobber eller trener
Men nå bruker jo jeg insulin og måtte ha økt ekstremt på dosene Nå! Jeg er ikke så flink med kosten om dagen! Er ikke så mye som frister bortsett fra karbo
Men dette klarer du!![]()

Oppdatering: Var hos lege i dag og fikk da vite at mine verdier etter glukosetesten var rett over grensen for svangerskapsdiabetes. Ble veldig lettet. Har allikevel blitt utstyrt med et testapparat og skal nå måle mitt eget blodsukker 3x daglig. Har fått maks verdier som målingene bør holde seg innenfor. Første test bestod jeg med glansApparatet er genialt og stikket i fingeren merker man ikke, så ikke noe å grue seg til om andre får samme beskjed som meg. Ganske spennende å gjøre disse testene faktisk.
![]()
Du skulle måle morgen på faste, og ellers før og etter 3 måltider?? Eller bare tre ganger til dagen?
Eg skal måle fastende på morgen og ellers før og etter hvert måltid ila dagen fra positiv test... foreløpig kun 1 dag i uken for å ha oversikt (ikkje sikkert eg får sv.dia denne gang).
Når eg venta nummer to og hadde sv.dia skulle eg måle ved alle måltid før og etter i 2-3 veker for å lære meg hva eg kunne spise og ikkje.. deretter kunne eg senke mengden målinger ila dagen, men alltid måle fastende.
Hadde og verdier rett over grensene, som du.
Hørtes veldig forskjellig ut fra din oppfølging...

Jeg har forstått det slik at oppfølgingen er individuell siden utgangspunktet er forskjellig. Tydelig at legene også har forskjellige metoder. Jeg måler daglig, om morgenen før måltid, 2 timer etter frokost og 2 timer etter middag. Mine måleresultater har etter et par dager vært langt under grensen, men nå har jeg også vært ganske så forsiktig fordi jeg ble litt "skremt" av å bli satt i denne situasjonen. Måler i to uker og skriver journal og så tar jeg en prat med fastlegen som vurderer resultatene mine. Da jeg var gravid med første barnet for 5 år siden ble det ikke påvist svangerskapsdiabetes, men jeg fikk høre av legen at de har senket maks verdiene nylig. Håper du ble klokere av svaret mitt![]()
Ha det i bakhode og kjenn på det etter hvert.
Ble mye unødvendig bekymring ift den oppfølgingen eg fikk i starten.. men så var det nokså enkelt.Hei igjen, setter veldig pris på denne informasjonen fra deg. Skal ta det til etterretning. Har mye oppfølging i dette svangerskapet pga høy alder, derfor viktig å slippe nok en risikofaktor. Tur om kvelden høres ut som en god ide for å holde fastende måling nede. Og å måle før og etter måltid er jo også logisk. Har time til oppfølging om et par uker og hørte av en annen fastlege at min lege er god på dia. Det er jo bra, bekymringen min har uansett lagt seg. Når det er sagt så har jeg sykt lyst på et stort stykke sjokoladekake, et glass med cola og en bolle potetgull.Ja, de endra på det midt i svangerskapet mitt hvor eg fikk påvist... Det ble ganske rotete oppfølging med henvisning til sykehus osv..
Forstått det sånn at de har gjort tiltak etter den tid også, og at nå (som du sier) skal en følges opp av fastlege om det er rett over grensene.
At det er individuelt er også helt normalt.
Det eg stusser på når du skriver når du skal måle tre ganger er... Sukker før og etter måltid henger sammen, så man skal måle før og etter måltid (det tror eg alle med dia gjør også?).
Eg er skeptisk til kunnskap om desse tingene hos fastleger, pga rotet de styrte med når eg hadde det. Det var derfor eg stusset på måling kun 3 ganger...
Eg hadde målt i forkant av middagsmåltidet ditt også, hadde eg vore deg
Veldig interessant og gjøre disse målingene, og etter hvert som ukene går vil nok tallene stige også. Prøvde å spise sjokolade (en gang) for å se tallene - de ble rart høyeMåtte også gi opp min daglige kopp med kaffi med melk (sikkert like lurt det da
)
Ellers hadde eg også veldig fine lave tall med greit kosthold - legen på sykehuset reagerte til slutt på tallet hver morgen (fastende blodsukker). Det var til tider litt høyt - selv om det var lavere enn folk uten diabetes sine tall. Det ordnet eg med en tur før leggetid.
Råder deg til å stille konkrete spørsmål til din lege - i hvertfall om barnet i magen måles til å bli stort!
Eg har erfart at kunnskapen kan være ‘så som så’!
Fikk helt andre beskjeder og tilbakemeldinger fra sykehuset enn fra fastlege!
Bare som et tipsHa det i bakhode og kjenn på det etter hvert.
Eg kommer ikkje til å måle så mye om det blir ny baby her (jobber med saken) - styrer det løpet litt selv nå med den kunnskapen eg har. Fastlegen var enig i det og følger opp frem til evt påvist sv.dia.. deretter får eg henvisning til oppfølging ved sjukehus når målinger viser at det er nødvendig.. både med tanke på sukker og str på barn.
Langt svar, beklager det
Håper du får en mindre komplisert oppfølging enn meg, med leger som har kunnskapBle mye unødvendig bekymring ift den oppfølgingen eg fikk i starten.. men så var det nokså enkelt.
Hei igjen, setter veldig pris på denne informasjonen fra deg. Skal ta det til etterretning. Har mye oppfølging i dette svangerskapet pga høy alder, derfor viktig å slippe nok en risikofaktor. Tur om kvelden høres ut som en god ide for å holde fastende måling nede. Og å måle før og etter måltid er jo også logisk. Har time til oppfølging om et par uker og hørte av en annen fastlege at min lege er god på dia. Det er jo bra, bekymringen min har uansett lagt seg. Når det er sagt så har jeg sykt lyst på et stort stykke sjokoladekake, et glass med cola og en bolle potetgull.

Er det noen av dere som har fått noe informasjon om hva blodsukkeret skal holde seg innafor fastende og etter mat?
Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes men har fått fryktelig lite informasjon om det. Måler blodsukkeret før og etter frokost og før å etter middagskal til diabetessjukepleier fredag 16 oktober.
Under 5,3 fastende og under 6,7 to timer etter måltid![]()