Jeg har også fått påvist svangerskapsdiabetes, for høyt fastende på glukosebelastning. Det gir risiko for stort barn med fødselskomplikasjoner og økt risiko for svangerskapsforgiftning, men risikoen reduseres hvis du klarer å få kontroll på blodsukkeret. Hvilke verdier har du på målingene og testen? Synes det er rart at du skal tilbake for ny glukosebelastning, det viktigste nå er jo egenmålingene dine. Hvis du har mer enn 3 høye målinger ila 2 uker (fastende skal være under 5,3 og 2 t etter måltid skal være under 6,7) bør du henvises til endokrinolog for gjennomgang av målinger, kostveiledning og vurdering av medisiner. Hvis målingene er fine må du fortsette med egenmålinger, for det kan bli verre utover i svangerskapet pga hormoner. Du bør uansett bli henvist til ultralyd i uke 36 for vekstestimering av baby, og hvis du får oppfølging av endokrinolog pleier de å samarbeide med gynekologene ift oppfølging, ofte ultralyd hver 4. uke. Anbefaler gruppen «Svangerskapsdiabetes» på facebook, der får du mange gode råd og støtte. Ift mat må du se litt hva du tåler, mange reagerer ulikt på mat. Jeg spiser masse grønnsaker, grove kornprodukter, meieriprodukter uten tilsatt sukker, bær, rent kjøtt og fisk, etc, men har kuttet ut kjøpebrød, hel- og halvfabrikata, potet, ris, pasta, frukt, snop, juice, etc. Det er tøft å forholde seg til i starten, men det kommer seg etterhvert som du føler du får kontroll, og for meg ble det mye bedre etter at jeg fikk økt fokus på sunn mat og blodsukker, og vekten har stabilisert seg de siste 6 ukene fordi jeg har vært så streng på kosten. Lykke til!