Svangerskapsdiabetes

Wee

Andre møte med forumet
Var på glukosebelastning sist uke og fant ut at jeg var litt over verdiene, så må nå måle blodsukker to ganger daglig - fastende og etter middag. Ser at jeg fortsatt ligger litt over nivåene jeg skal. Skal tilbake om to uker for ny glukosebelastning, men føler plutselig jeg må forberede meg på at jeg har svangerskapsdiabetes. Har noen erfaringer? Merker jeg har et enormt søtsug, men prøver jo hardt å Begrense det nå. Hva kan skje når en har sv.skdiabetes? Annet enn stort barn? Fare for andre komplikasjoner? Og har noen gode tips og råd?

Jeg har også fått påvist svangerskapsdiabetes, for høyt fastende på glukosebelastning. Det gir risiko for stort barn med fødselskomplikasjoner og økt risiko for svangerskapsforgiftning, men risikoen reduseres hvis du klarer å få kontroll på blodsukkeret. Hvilke verdier har du på målingene og testen? Synes det er rart at du skal tilbake for ny glukosebelastning, det viktigste nå er jo egenmålingene dine. Hvis du har mer enn 3 høye målinger ila 2 uker (fastende skal være under 5,3 og 2 t etter måltid skal være under 6,7) bør du henvises til endokrinolog for gjennomgang av målinger, kostveiledning og vurdering av medisiner. Hvis målingene er fine må du fortsette med egenmålinger, for det kan bli verre utover i svangerskapet pga hormoner. Du bør uansett bli henvist til ultralyd i uke 36 for vekstestimering av baby, og hvis du får oppfølging av endokrinolog pleier de å samarbeide med gynekologene ift oppfølging, ofte ultralyd hver 4. uke. Anbefaler gruppen «Svangerskapsdiabetes» på facebook, der får du mange gode råd og støtte. Ift mat må du se litt hva du tåler, mange reagerer ulikt på mat. Jeg spiser masse grønnsaker, grove kornprodukter, meieriprodukter uten tilsatt sukker, bær, rent kjøtt og fisk, etc, men har kuttet ut kjøpebrød, hel- og halvfabrikata, potet, ris, pasta, frukt, snop, juice, etc. Det er tøft å forholde seg til i starten, men det kommer seg etterhvert som du føler du får kontroll, og for meg ble det mye bedre etter at jeg fikk økt fokus på sunn mat og blodsukker, og vekten har stabilisert seg de siste 6 ukene fordi jeg har vært så streng på kosten. Lykke til!

Tusen takk for svar! Mye å sette seg inn i, men skal vel gå dette og. Har selvfølgelig en del matallergier og cøliaki vedsiden av, så er jo vant til å styre med mat. Lykke til selv og takk for svar! :)

Hadde 9.3 etter glukoseinntaket så vidt jeg forstod. Nå har jeg hatt et par dager der jeg er over verdien to timer etter inntak, men blir usikker på
Om jeg har målt for tidlig (for det står to timer etter middag startet, men noen ganger har vi jo spist i 40 min typ) men vet ikke om det har innvirkning.

Det er vel en del andre komplikasjoner også, blant annet kan baby ha vanskelig for å regulere blodsukker etter fødsel.

Du skal måle 2 timer etter at måltidet startet, uansett hvor lenge måltidet varer, fikk jeg beskjed om. Hvis du har for høye 2t målinger ville jeg sett på hva du spiser; potet, ris, pasta, pizza, brød, juice gir ofte høyt blodsukker, og jeg måtte kutte alt av «ferdigprodukter» som fiskegrateng, fiskekaker, fiskepudding, pølser, kjøpebrød, etc da jeg fikk høye målinger av det. Hvis du har cøliaki i tillegg er det jo litt begrenset hva du kan spise ja, kanskje du burde blitt henvist til sykehuset og fått en samtale med ernæringsfysiolog? De har ofte god kompetanse på akkurat dette. Jeg har slitt med det fastende blodsukkeret mest, og måtte til slutt begynne på medisiner for å få det ned - det kjentes ut som et nederlag der og da, men sånn i ettertid ser jeg at det var nødvendig for jeg kunne ikke spise noenting og ble veldig stresset av de høye målingene. Jeg gikk nok alt for lenge og prøvde på egen hånd, så mitt beste tips er å be om hjelp tidlig - endokrinologene har ofte en egen poliklinikk for svangerskapsdiabetes fordi det er så vanlig, og de har god erfaring i å følge opp gravide

Babyen kan få lavt blodsukker like etter fødsel ja, dette følger de opp på føden ved å måle blodsukker på babyen et par ganger etter fødsel. Større risiko hvis mor står på medisiner eller har hatt dårlig regulert svangerskapsdiabetes.

Jeg har også fått påvist svangerskaps diabetes. Har greid å kontrollere gjennom kost. Skal snakke med legen nå på onsdagen for å finne veie videre. Har fått innkalling til vekstmåling I uke 36. Som sagt det er mye info og gode tips på Facebook gruppe.

Back
Topp