Svangerskapsdiabetes

SusanneDV

Andre møte med forumet
Hei!

jeg er i uke 29 og har muligens fått påvist svangerskapsdiabetes.
Dagen jeg ble testet tok de stikk i fingeren og venøs blodprøve før og venøs etter. De venøse prøvene (armen) hadde fine verdier (4,6/5,5), mens stikket i fingeren målte verdier litt over grensen (7,5).

Andre som har opplevd dette? Fikk dere det påvist i etterkant eller viste prøven feil?

Man har ikke svangerskapsdiabetes før man har over 9 etter to timer. Jeg hadde 8,4 og jeg har ikke svangerskapsdiabetes. Tilbys heller ikke spesiell oppfølging. Vanlig blodprøve er også
Mer korrekt enn stikket i fingeren fikk jeg beskjed om

Åh, nå følte jeg meg 10 kg lettere
Håper det du sier stemmer og at jeg ikke har det. Livredd for at lillebror skal bli veldig stor!

Hadde svangerskapsdiabetes. 7.5 er ikke høyt. Min test viste over 11. Så ville ikke bekymret meg. Fikk heller ikke en stor baby, selv om jeg slet med høyt blodsukker. Så det må ikke bli et problem det heller :)

Helsesekretærelev her, har du tatt glukosebelastning? Da tas venøse prøver før drikken og 2 timer etterpå.

Helsesekretærelev her, har du tatt glukosebelastning? Da tas venøse prøver før drikken og 2 timer etterpå.
Hun skriver jo i hovedinnlegget at hu har tatt det

Åh, nå følte jeg meg 10 kg lettere
Håper det du sier stemmer og at jeg ikke har det. Livredd for at lillebror skal bli veldig stor!

selv med 8,4 så testes man ikke om igjen i svangerskapet! Så ville ikke vært bekymret med 7,5 nei ;) mitt nivå tilsier at jeg kan ha økt risiko for å utvikle det så de følger med symfysemål og sukker i urin. Jordmor har rådet meg til å være litt obs på sukker og karbohydrater, så har tilpasset kosten min litt selv. Men ingen retningslinjer eller oppfølging som nevnt ;)

Du har ikke svangerskapsdiabetes:)

Diagnosen svangerskapsdiabetes blir satt dersom blodprøven viser:

• fastende glukose: mellom 5,3-6,9 mmol/l
  • eller 2-timers glukoseverdi etter glukosebelastning mellom 9,0-11,0 mmol/l
Du har ikke svangerskapsdiabetes hvis blodprøven viser:

• fastende verdi under 5,3 mmol/l og/eller
  • 2-timers verdi under 9,0 mmol/l
Kilde: helsenorge.no

Jeg hadde 8,9 mmol/l etter 2 timer. Min lege sendte meg likevell til utredning. Og jeg ble oppfulgt gjennom svangerskapet. Ganske glad i dag for at jeg ble sendt til oppfølging, da stikkene i fingeren økte i takt med medisineringen.

Fikk en stor gutt med lavt blodsukker. Diabetesen hadde ingenting å si for min del, men stakkars gutten min hva han måtte gjennom den første uka i sitt liv. Selv fikk jeg stygga på brunost etter han var født å det klarte jeg meg ikke uten mens han var i magen.

Back
Topp