Svangerskapsdiabetes

Pio

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Noen som har fått beskjed om dette?


Jeg tok testen på torsdag, og jordmor ringte meg fredag med beskjed om at 2timers målingen min var for høy,så skal inn til henne på mandag for samtale. Men er veldig usikker hva jeg kan spise og ikke nå.. skjønner jo at godteri, frukt,juice å slikt ikke er bra da det inneholder mye sukker.

Har så lyst på noe godt nå ikveld ,hva med potetgull med dip feks?! Kan man spise litt av det??
 
Hvor høyt var det? Jeg hadde høyt men ikke over grensa men har begynt passe på litt mer enn jeg har gjort tidligere. Men hvis du googler litt så finner du ulike kostholdstips for de med svangerskapsdiabetes! Ellers har jeg forstått det slik at vi alle reagerer veldig ulikt på ulike matvarer. Du vil nok få med deg måleapparat hjem og på den måten oppdage hva du tåler og ikke, vil jeg tro? Blir vel ikke så mye klokere før du har fått snakket med jordmor vil jeg tro...
 
Hvor høyt var det? Jeg hadde høyt men ikke over grensa men har begynt passe på litt mer enn jeg har gjort tidligere. Men hvis du googler litt så finner du ulike kostholdstips for de med svangerskapsdiabetes! Ellers har jeg forstått det slik at vi alle reagerer veldig ulikt på ulike matvarer. Du vil nok få med deg måleapparat hjem og på den måten oppdage hva du tåler og ikke, vil jeg tro? Blir vel ikke så mye klokere før du har fått snakket med jordmor vil jeg tro...

Tror målingene var 5,4 fastende, og 10,1 etter 2 timer.. skal måle før og etter alle måltider i 2 uker fra mandag av,så da ser jeg nok litt bedre hva som tåles og ikke.. men kjenner jeg er nervøs nå for hva jeg kan spise, og hvor mye av alt osv.. men får vel litt mer klarhet i alt på mandag.
 
Tror målingene var 5,4 fastende, og 10,1 etter 2 timer.. skal måle før og etter alle måltider i 2 uker fra mandag av,så da ser jeg nok litt bedre hva som tåles og ikke.. men kjenner jeg er nervøs nå for hva jeg kan spise, og hvor mye av alt osv.. men får vel litt mer klarhet i alt på mandag.

Ja det forstår jeg godt.. jeg er stressa med 8,4... og jeg har jo ikke svangerskapsdiabetes engang....
men slik jeg leste meg fram til så var det jo mange «vanlige sunne valg» som endel grønnsaker, grove produkter ++ lønner seg nok også å tenke at det meste skal være hjemmelagd da det er mye skjult sukker i ferdigprodukter
 
Jeg har fått det påvist både denne gangen og forrige gang. Men så langt så merker jeg at kroppen tålte mer karbohydrater sist enn nå, så må begynne på bar bakke med hva jeg kan tillate meg å spise og ikke. Det er mange faktorer som spiller inn på blodsukkeret også, ikke bare maten, men søvn, stress og infeksjon/virus i kroppen feks.

Jeg kjører som regel på med salat eller grønnsaker til middag, og kutter ned på karbohydratrikt tilbehør som poteter, ris og pasta. Og prøver å spise mye rent kjøtt/fisk og mindre gryteretter ol med mindre jeg lager de selv så jeg vet hva som er i.

Men bare spør om ting du lurer på, syns bare det er vanskelig å skrive ett langt innlegg på rappen nå. Jobber som sykepleier og kjenner derfor godt til diabetes, samt at jeg har vokst opp med en mor som hadde diabetes, og på andre runde med sv.dia selv nå. Syns det er lite info om svangerskapsdiabetes å finne på nett.

Skal selv til diabetessykepleier på sykehuset på tirsdag, så er veldig spent på hva de sier der, målingene mine er ikke akkurat superfine.
 
Kan tipse om svangerskapsdiabetes gruppa på Facebook for gode ressurser på det. Er veldig forskjellig hva folk tåler og ikke.
Feks kan jeg spise en liten håndfull potetgull eller kokt potet til middag uten problemer, men knapt se på (grov) hvete tortilla uten å slå ut skyhøyt på det.

Egg, grønnsaker, kjøtt og fisk er stort sett trygt. Bær, frø og endel nøtter går også bra for de fleste. Lavkarbo kosthold kan være en god inspirasjon.
 
Jeg står liksom helt på bar bakke og aner virkelig ikke hva jeg tåler eller ikke,men finner vel mer ut av det neste uke når jeg skal måle før og etter alle måltider. Merker ingenting på kroppen, uansett hva jeg spiser egentlig..
 
Har svangerskapsdiabetes for 3.gang. Første gang kun kostregulert. Andre gang kost i starten og insulin på slutten, å nu tredje gang, insulin ganske tili. Har aldri hatt noen symptoma.
Bare spør om det e noe spes du lure på

Nu først e du jo litt i test fasen, og finn nok fort ut ka du tåle, og kor mye du tåle. Hvit mel e det verste. Bytt ut lyst brød med grovest mulig brød.. Spis litt mindre karbohydrater til middag, og mere av kjøtt/fisk. Noen tåle frukt, andre ikke. Noen tåle litt sjokolade, andre ikke. Samme me potetgull. E du søtsugen, spis heller litt mørk sjokolade, og litt nøtter samtidig. Å tenk at du får prøve å spise me måte, å ikke kaste i dæ en hel pose med potetgull.
Men du må bare teste ut nu i starten. Bare spør om du lure på noe
 
Back
Topp