Svangerskapsdiabetes

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Jeg er 32 år og venter barn nummer 2 (fikk forrige da jeg var 29). Jeg er gravid i uke 31 og begynte sist uke på insulin. Bor ganske mange mil fra hovedsykehuset og har ikke fått time før til neste uke på felleskontroll på diabetes- og svangerskapspoliklinikk. Jeg hadde sist kostholdsregulert i 2016, men klarte meg ikke uten insulin denne gangen :( Så det blir hyppige kontroller fram mot termin og muligens induksjon i uke 38. Ble induksert på termindato sist med cytotec på et mindre lokalsykehus (uten NFI) og hadde verdens verste fødselsopplevelse med stormrier, vakum pga svekkket hjertelyd og hadde da påvist GBS i urin så hadde antibiotika under fødsel.

Spørsmålene ja:

Hva er faren for at man får det enda verre ved en eventuell tredje gang med svangerskapsdiabetes? Jeg har egentlig alltid ønsket meg tre barn, men har fått litt skrekken nå.

Jeg har ikke GBS i urin nå, men har ikke fått svar fra sykehuset på om jeg får antibiotika også denne gangen. Hva mener du man bør få?

Denne gangen må jeg føde på et stort sykehus som kan følge opp insulinbrukere og som NFI. Hva slags metoder for igangsetting er vanlige på store sykehus?
 
Det er vanskelige spørsmål. Jeg forstår din frustrasjon og dine bekymringer. Jeg har ikke lyst til å gi deg konkrete råd i en setting som dette. Mitt råd er at du følges opp ved et sykehus som har erfaring med gravide diabetikere. Ved god og tett oppfølging og godt samarbeid fra din egen side blir jo resultatene vanligvis gode; man får friske og sunne barn. Derfor vil jeg jo også tenke at det ikke bør være noe i veien for også å få et barn nummer tre. Når det gjelder igangsetting har jo sykehusene gjerne litt ulike tilnærming til metode. Men jeg syns dette er noe du kan drøfte med legen(e) som skal følge deg opp i de siste ukene som er igjen av svangerskapet, og sammen med dem lage en plan.
 
Back
Topp