svangerskapsdiabetes

cakegirl84

Betatt av forumet
Er det noen som har hatt svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap? Gjør dere noe forbehold nå?

Jeg fikk påvist det med nr 2, for snart 3 år siden. Jeg regner med at jeg kommer til å ha det under dette også. Tror nok jeg hadde det med nr 1, da han var en 4 kilos baby - men da sjekket de ikke noe glukose.

Foreløpig har jeg ikke tenkt så mye på dette, men skal begynne å trene igjen. Bare jeg kommer over 6 ukers kneika, da jeg har mistet tidligere. Så blir det å spise mer fullkorn og ikke søtt.
 
Er det noen som har hatt svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap? Gjør dere noe forbehold nå?

Jeg fikk påvist det med nr 2, for snart 3 år siden. Jeg regner med at jeg kommer til å ha det under dette også. Tror nok jeg hadde det med nr 1, da han var en 4 kilos baby - men da sjekket de ikke noe glukose.

Foreløpig har jeg ikke tenkt så mye på dette, men skal begynne å trene igjen. Bare jeg kommer over 6 ukers kneika, da jeg har mistet tidligere. Så blir det å spise mer fullkorn og ikke søtt.
Jeg kommer nok til å få SD. Hadde uoppdaget i min første graviditet. Ble ikke sjekket fordi jeg ikke hadde noen risikofaktorer som skulle tilsi det. Fikk en stor baby på 5,3kg og 57cm lang og en vanskelig fødsel. Derfor ble jeg sjekket med nr 2 og fikk da påvist svangerskapsdiabetes. Kostholdsregulerte og fikk 1kg mindre baby ❤️

Har time hos legen i dag for å få resept på måleutstyr slik at jeg allerede nå kan følge med på blodsukkeret. Har fortsatt noen strips fra sist gang, og foreløpig får jeg normale målinger. Orker ikke begynne og kutte ut brød og lignende før målingene sklir over grensa på 6,7 2t etter mat. Men regner med jeg må gjøre endringer etterhvert for å holde blodsukkeret innenfor normalen.
 
Jeg hadde også SD sist, men bare den siste måneden. Det var i alle fall da jeg fikk det påvist. Regner med jeg får det igjen denne gangen. Har time til lege 5. juni, da skal jeg be om å få sjekket langtidsblodsukker.

Har måleutstyr fra sist, men må sikkert kjøpe nye strips. Kan bli dyrt, får man sånt på resept tror dere?
 
Back
Topp