Svangerskapsdiabetes

Jeg :)
Ble oppdaget i uke 32. Innlagt i tre dager for å få kontroll på det, samt opplæring av insulin og sånt :) Alt gikk bra, ble satt i gang et par dager før termin og fødte ei jente på 4294 g :Heartbigred
Mulig hun var stor pga svangerskapsdiabetes, men jeg og mine søstre var alle over 4 kg da vi ble født, så kan ha vært arvelig og ;)
Har du fått det?

Jeg :)
Ble oppdaget i uke 32. Innlagt i tre dager for å få kontroll på det, samt opplæring av insulin og sånt :) Alt gikk bra, ble satt i gang et par dager før termin og fødte ei jente på 4294 g :Heartbigred
Mulig hun var stor pga svangerskapsdiabetes, men jeg og mine søstre var alle over 4 kg da vi ble født, så kan ha vært arvelig og ;)
Har du fått det?

Ahaa, godt det ble oppdaget da :thumleft Neida, har ikke fått det - men av en eller annen grunn så frykter jeg det veldig, aner ikke hvorfor! Har ikke hatt det med mine to tidligere svangerskap. Men leste en del om det idag så kan ha vært det som har skremt meg :scratch

Jeg har det nå. Har fått insulin, men det er ganske nylig så har ikke fått blodsukkeret under kontroll enda.

Ahaa, hvordan blir det fremover nå da? Hvor ofte på sjekk, får du evt reist på ferie? Hvor langt er du på vei? Så dem det i urinen din? Mange spm, unnskyld!

Ahaa, hvordan blir det fremover nå da? Hvor ofte på sjekk, får du evt reist på ferie? Hvor langt er du på vei? Så dem det i urinen din? Mange spm, unnskyld!

Jeg er 11+6 idag og begynte med langtidsvirkende insulin forrige uke. Setter langtidsvirkende insulin hver morgen og så skal jeg sette korttidsvirkende insulin før måltider der jeg pleier å få for høyt blodsukker etterpå. Akkurat begynt med korttidsvirkende insulin. Måler blodsukker fastende hver morgen og før og to timer etter hvert måltid. (Vet ikke egentlig om det er nødvendig å måle før hvert måltid, men fastende og etter måltid må jeg måle). Jeg skal på kontroll på sykehuset annenhver uke og så ta blodprøver og levere urinprøver noen dager før annenhver kontroll. Lurer på om det kanskje blir kontroll en gang i uka lengre ut i svangerskapet, men mulig jeg husker feil. Etter uke 24 blir det noen ekstra ultralyder.

Jeg har ikke tenkt på muligheten av ikke å få reise på ferie, det har jeg egentlig tatt for gitt at jeg kan, faktisk. Forhåpentligvis er det mulig å tilpasse litt slik at jeg kan være borte i rundt to uker. Får ta det opp litt nærmere ferien. Hvis ikke blir det kortere ferie, da. :-( Insulin skal oppbevares under 30 grader og det ser jeg for meg kan være et problem i forhold til utenlandsferie, i hvert fall, men tror det finnes medisinkjølevesker til reisebruk.

Det ble oppdaget fordi jeg leverte urinprøve fordi jeg mistenkte urinveisinfeksjon. Hadde ikke det, men hadde 2+ på ketoner i urinen, og da ba jeg om å få måle blodsukker, som viste seg å være for høyt. Gjennomførte så en glukosebelastning som viste at jeg hadde svangerskapsdiabetes. Fjernet det meste av karbohydrater fra kosten og målte blodsukker i to uker. Dersom ca tre målinger eller mindre er for høye, fortsetter man med kostholdsendringer og følges opp av fastlegen. Hvis mer enn ca tre målinger i løpet av to uker er for høye, så henvises man til spesialisthelsetjenesten for medisinsk behandling. Da får man enten metformin (tabletter) eller insulin (sprøyter). Det virket som om insulin er det de helst gir, men at de er mottakelige for innspill, f.eks. sprøyteskrekk... Jeg hadde mange målinger som var for høye på tross av minimalt karbohydratinntak, så for meg ble det insulin.

Back
Topp