Jeg fikk det påvist for litt over 4 uker siden.
Svangerskapsdia er ingen katastrofe, men man må legge om kostholdet sitt litt. Hva var 2timersverdien din? Over 11 tilsier ofte at man trenger insulin, mellom 7.8 og 11 er det stort sett kostholdsregulert.
Det første uvante er å måle blodsukkeret. Blodsukkerapparat skal du få på resept, dersom du ikke allerede har fått det. Så skal du måle fastende om morgenen, etter frokost, middag og før du legger deg (minimum!). Jeg måler alltid når jeg spiser noe nytt for å se om jeg reagerer på det, eller ikke. Det var veldig mange målinger i starten, men nå er det ikke så mange, siden jeg vet jeg tåler det jeg spiser (stort sett...). Også skal du måle enten 1.5 time etter mat eller 2 timer etter mat. Viktig at du måler til samme tidspunkt, og ikke veksler mellom de to!
Ellers så er det å holde seg unna alt som inneholder sukker (les pakningsvedlegg!!), og redusere raske karbohydrater. Bytt ut pasta og ris med fullkornsprodukter. Spis mye mer grønnsaker og salat (grønnsaker inneholder fiber, og hjelper på metthetsfølelsen du kanskje vil savne når du spiser mindre pasta, ris og poteter).
Det som er med svangerskapsdiabetes, er at vi tåler forskjellige ting. Noen kan knapt spise frukt (som meg), mens andre tåler det helt fint! Noen må kutte hvitt mel helt, og kan ikke spise brød, mens andre tåler det litt bedre (men: Du ønsker kun grovprodukter heretter!). Så det handler mye om å prøve og feile de første ukene. Og ett viktig tips: Husk at pålegg er supert! Less på med godt pålegg, så spiser du mindre av karbohydratene i brød/knekkebrød! Og ha på noe grønt (eller rødt om du liker paprika og tomater).
Bytt ut yoghurt med sukker med yoplait 0% for eksempel. Husk at det er sukker i melk og frukt.
Jeg spiser etter tallerkenmodell hvor jeg har 1/4 karbohydrater, 1/4 proteiner og 1/2 tallerken med salat/grønnsaker. Nå har jeg måttet kutte videre på karbohydratene, så da spiser jeg heller mer proteiner.
Du kommer til å få masse tips til hva du kan spise og hva du skal holde deg unna av endokrinologen.