Svangerskapsdiabetes

Juni2017<3

Blir kjent med forumet
Sommerfuglene 2017
Er det noen av dere som har noen erfaring med hvordan oppfølgingen blir dersom man hadde svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap? Jeg hadde svangerskapsdiabetes og veldig stort barn sist, redd for å få et enda større barn denne gangen.

Har ingen erfaring selv, men er ganske sikker du får god oppfølging nå :happy:

Da er du jo i risikogruppen for å få det igjen og vil trolig begynne med glukosebelastning tidlig. Jeg personlig hadde i hvertfall ikke ventet med kostregulering. Men håper du slipper denne gangen!!

Jeg er veldig forsiktig med kostholdet allerede og forsøker å spise diabetes-vennlig mat. Dersom jeg denne gangen klarer å holde det i sjakk og ikke får utslag på glukosebelastning, tror dere jeg uansett kan få ekstra kontroller for å følge med babyens størrelse? Babyen var allerede +16% når diabetes ble oppdaget sist.

Har diabetes type 1 selv.
Ville absolutt tatt kontakt med lege/sykehus for oppfølging så fort som mulig, det er spesielt viktig med et fint blodsukker i de 3 første mnd, siden det er da alle organer blir laget. Det er den mest kritiske perioden, de neste 6 mnd er det veksten som blir stor om blodsukkeret er høyt.
Hva lå langtidblodsukkeret ditt på når det ble oppdaget sist? Det kalles hba1c.
Håper du slipper svangerskapsdiabetes, og at babyen blir normal str denne gangen iallefall. :)

Hvor stort må forrige barn ha vært for å få vekstkontroll? Jeg ønsker det denne gang.

Har diabetes type 1 selv.
Ville absolutt tatt kontakt med lege/sykehus for oppfølging så fort som mulig, det er spesielt viktig med et fint blodsukker i de 3 første mnd, siden det er da alle organer blir laget. Det er den mest kritiske perioden, de neste 6 mnd er det veksten som blir stor om blodsukkeret er høyt.
Hva lå langtidblodsukkeret ditt på når det ble oppdaget sist? Det kalles hba1c.
Håper du slipper svangerskapsdiabetes, og at babyen blir normal str denne gangen iallefall. :)

Har time hos lege neste fredag! :-)
Husker ikke hva langtidsblodsukker var sist, mange år siden nå.
Håper bare jeg får grundig nok oppfølging til å føle meg trygg, jeg er litt stresset når det gjelder dette. Hadde en veldig tøff fødsel sist og jeg antar at størrelsen hadde noe av skylden for det. Og veldig mange får jo større baby andre gang...... :-o

Har du vært gravid tidligere? :-)

Hvor stort må forrige barn ha vært for å få vekstkontroll? Jeg ønsker det denne gang.

Aner ikke om det finnes noen fastsatt grense for dette. Finnes det en grense hvor man automatisk får vekstkontroller, så regner jeg med jeg er over grensa med førstemann på 4,7 kg! ;-)
Hvor stor var din forrige? Hadde du svangerskapsdiabetes?

Aner ikke om det finnes noen fastsatt grense for dette. Finnes det en grense hvor man automatisk får vekstkontroller, så regner jeg med jeg er over grensa med førstemann på 4,7 kg! ;-)
Hvor stor var din forrige? Hadde du svangerskapsdiabetes?
4.6 her. Syns det var litt styr med mme på sykehuset, så håper vi kommer under 4.5 denne gangen :)

Har time hos lege neste fredag! :)
Husker ikke hva langtidsblodsukker var sist, mange år siden nå.
Håper bare jeg får grundig nok oppfølging til å føle meg trygg, jeg er litt stresset når det gjelder dette. Hadde en veldig tøff fødsel sist og jeg antar at størrelsen hadde noe av skylden for det. Og veldig mange får jo større baby andre gang...... :-o

Har du vært gravid tidligere? :)
Ja, var gravid sist i 2009 og fikk en liten gutt tre uker før termin, han var 2875gram:)
Hba1c på 6,8% når jeg ble gravid og klarte å holde det på rundt 6,5% på resten og! meget stolt! det var beinhardt! er insulinresistent i tillegg så blodsukkeret spiller jo ikke på lag til vanlig og iallfall når gravidhormoner tuller det til!
Denne gangen har jeg sensor og pumpe, hba1c var på 6,2% sist uke til kontroll! :D

4.6 her. Syns det var litt styr med mme på sykehuset, så håper vi kommer under 4.5 denne gangen :)

Ganske lik størrelse på våre da! :-) Var det din første?
Det er jo nesten større grunn til at du skal få vekstkontroller. Hos meg var det en grunn til at babyen var stor, og får jeg ikke svangerskapsdiabetes denne gangen, så kan det hende de stoler på at babyen ikke blir stor (selv om jeg ikke håper dette er praksisen).

Ja, var gravid sist i 2009 og fikk en liten gutt tre uker før termin, han var 2875gram:)
Hba1c på 6,8% når jeg ble gravid og klarte å holde det på rundt 6,5% på resten og! meget stolt! det var beinhardt! er insulinresistent i tillegg så blodsukkeret spiller jo ikke på lag til vanlig og iallfall når gravidhormoner tuller det til!
Denne gangen har jeg sensor og pumpe, hba1c var på 6,2% sist uke til kontroll! :D

Høres veldig bra ut! :-) Regner med det er lettere å holde det stabilt denne gangen med pumpe og sensor?

Høres veldig bra ut! :) Regner med det er lettere å holde det stabilt denne gangen med pumpe og sensor?
Håper det, selv om siste døgnet har vært forferdelig. Ørten følinger og topper med høyt blodsukker deretter. har brukt omtrent en time hver gang på å få blodsukkeret opp igjen og noen timer på å få det ned igjen.. sånn har det gått, opp og ned..
Og når blodsukkeret er sånn blir jeg enda mer kvalm, kastet opp 3 ganger i kveld, men må jo spise når jeg er lav :(
Går å legger meg å håper på en bedre dag i morgen, det pleier ikke være så ille som dette!

Ganske lik størrelse på våre da! :-) Var det din første?
Det er jo nesten større grunn til at du skal få vekstkontroller. Hos meg var det en grunn til at babyen var stor, og får jeg ikke svangerskapsdiabetes denne gangen, så kan det hende de stoler på at babyen ikke blir stor (selv om jeg ikke håper dette er praksisen).
Ja det var første. Mannen min var 4.4 når han ble født, så det kommer nok derfra. Og jeg gikk max overtid. Jeg tror ikke det er så mye jeg kunne gjort for å få mindre baby enn å bli satt i gang tidligere.

Jeg er veldig forsiktig med kostholdet allerede og forsøker å spise diabetes-vennlig mat. Dersom jeg denne gangen klarer å holde det i sjakk og ikke får utslag på glukosebelastning, tror dere jeg uansett kan få ekstra kontroller for å følge med babyens størrelse? Babyen var allerede +16% når diabetes ble oppdaget sist.
Jeg ville tro det, men jeg vet ikke hva retningslinjene sier.
du er jo i risikogruppen når du har hatt det en gang.
Snakk med lege/jm/fødested. Viktig at du føler deg trygg og ivaretatt.

Jeg fikk det sist, i uke 33 eller deromkring. Baby var ikke stor heldigvis, men kom 3 uker før tida og veide 3575. Skal ta glukosebelastning i uke 12 og smågruer meg til det...men vet jo det er relativt fort overstått. Jeg trengte ikke insulin sist, bare kostholdsregulering. Det gikk greit nok, selv om det var hardt å ikke spise sjokolade. Husker ikke om jeg hadde ekstra kontroller, men hadde iallefall glukosebelastning tre måneder etter fødsel, og da var alt heldigvis fint.

Da er du knallflink! Har en datter med dia 1 så vet hvor lite som skal til før blodsukkeret fyker alle veier.

Da er du knallflink! Har en datter med dia 1 så vet hvor lite som skal til før blodsukkeret fyker alle veier.
Tusen takk!:Heartred Det er verdt det men fytti det er tøft, men nå har jeg jo bare 6-7 mnd igjen med Gestapo livstil også skal jeg ærlig talt gi litt f.. i et par uker etter fødselen :notworthy

Back
Topp