Svangerskapsdiabetes

strawme

Blir kjent med forumet
Noen flere med svangerskapsdiabetes her? Jeg fikk påvist dette på tirsdag og er helt i villrede om hva jeg skal gjøre nå fremover.. Ai ai ai

Ikke fått noe beskjed om kostholdsregulering eller noe annet?
Har ikke svangerskapesdiabetes (som jeg vet om ihvertfall), men har en del i familien med type to, kostholdsregulert og med ny oppstart med insulin.

Ikke fått noe beskjed om kostholdsregulering eller noe annet?
Har ikke svangerskapesdiabetes (som jeg vet om ihvertfall), men har en del i familien med type to, kostholdsregulert og med ny oppstart med insulin.
Nei han sa bare "Yes, da må du passe på inntak av sukker og mosjonere riktig"... For en tufs. Jobber nå iherdig med å finne en ny fastlege før 1. juli og har skjønt at jeg selv må ta kontakt med riktig avdeling på sykehuset i morgen. for det er visstnok ikke alle fastleger som kan så mye om dette. Håper jeg får hjelp der..

Nei han sa bare "Yes, da må du passe på inntak av sukker og mosjonere riktig"... For en tufs. Jobber nå iherdig med å finne en ny fastlege før 1. juli og har skjønt at jeg selv må ta kontakt med riktig avdeling på sykehuset i morgen. for det er visstnok ikke alle fastleger som kan så mye om dette. Håper jeg får hjelp der..
Ok, for er ikke direkte snakk om sukker men alle raske karbohydrater!

Lurt å ringe sykehuset imorgen ja! Håper du raskt får time til diabetessykepleier som kan hjelpe til med behandlingsplan og ny fastlege høres veldig lurt ut!

Har du ikke en jordmor du kan gå til?

Jeg har hatt svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap. Fikk det helt ut av det blå, var ikke i noe risikogruppe for å få det. Det gikk veldig fint. Det viktigste er at du klarer å regulere det med kosten selv, så slipper du forhåpentligvis medisiner. Jeg var på sykehuset og fikk opplæring i hvordan jeg skulle stikke meg i fingen og registrere blodsukker (får utstyr på sykehuset). Jeg måtte kutte alle raske karbohydrater, men det fikk jeg et skriv om. Holdt meg unna både brød, poteter, ris, pasta, melk, brunost, sukker mm. I stedet for brød spiste jeg salater, knekkebrød, speltlomper. Middager lagde jeg som før, men kuttet det jeg ikke skulle ha. Brukte bloggen til Linda Stuhaug en del, hun har mange gode oppskrifter. Lykke til :) PS. fikk ikke noe stor baby heller (3300 gram)

Jeg har hatt svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap. Fikk det helt ut av det blå, var ikke i noe risikogruppe for å få det. Det gikk veldig fint. Det viktigste er at du klarer å regulere det med kosten selv, så slipper du forhåpentligvis medisiner. Jeg var på sykehuset og fikk opplæring i hvordan jeg skulle stikke meg i fingen og registrere blodsukker (får utstyr på sykehuset). Jeg måtte kutte alle raske karbohydrater, men det fikk jeg et skriv om. Holdt meg unna både brød, poteter, ris, pasta, melk, brunost, sukker mm. I stedet for brød spiste jeg salater, knekkebrød, speltlomper. Middager lagde jeg som før, men kuttet det jeg ikke skulle ha. Brukte bloggen til Linda Stuhaug en del, hun har mange gode oppskrifter. Lykke til :) PS. fikk ikke noe stor baby heller (3300 gram)
Det hørtes jo ut som om du klarte deg veldig fint da! Var på oppfølging hos legen i dag (ringte ned selv og fikk hastetime), og da hadde han lest seg litt opp sa han. Fikk bedt om ny test i uke 28 (er i uke 22 nå), noe jeg skulle få. Så ringer jeg sykehuset i morgen og ber om time selv, han sa det var lurest da de stort sett har flere på ferieavvikling nå

Sniker fra juni, og må si at legen din er en dust.

Hva var verdien din på? Han skulle ha henvist deg til sykehus, og/eller gitt deg opplæring på å måle eget blodsukker. Om du ikke har fått apparat, etterlys!

Forresten så hadde jeg 8,3 i uke 28, har klart meg veldig bra med normalt kosthold og har ingen dårlige målinger. Babyen er anslått til å bli mindre enn snittet også :)

Back
Topp