Svangerskapsdiabetes?

dorothy91

Forelsket i forumet
Håper noen kan hjelpe meg.
Jeg tok glukosebelastningstest igår og fikk resultat 9,4 etter 2 timer. Legen min sendte meg videre til henvisning, dit skal jeg på tirsdag. Jeg fikk låne et blodsukkermålingsapparat, og måler meg rett før måltid og 2 timer etter. Skal ha med meg resultatene fra målingen til sykehuset på tirsdag.

Har også gjort en del research og funnet ut at man bør spise mat med lav GI, og logisk nok holde seg unna sukker-, stivelses/karbohydratrike matvarer.

Men jeg forstår ikke dette med diabetesen da, altså, hvordan en måling kan si at man har diabetes når det - etter målingene- synes å virke som om blodsukkeret mitt stabiliserer seg ganske fort.

Målingene mine er forøvrig slik stort sett hver dag, og mer eller mindre uavhengig av hva jeg spiser:
Frokost og lunsj:
5,0-5,5 mmol/l før jeg spiser, 2 timer etter er det 5,7-5,9 mmol/l alt avhengig av hvor mye/hva jeg spiser.

Middag:
4-5,4 mmol/l før jeg spiser, 2 timer etter er det 5,5-6,4 mmol/l, igjen avhengig av hvor mye/hva jeg spiser

Prøvde for syns skyld bare å spise chips og dip ikveld for å se hva det gjorde med blodsukkeret, da jeg fortsatt driver å tester ut hva som påvirker og ikke påvirker voldsomt. Siden jeg foreløpig ikke hadde fått noen voldsomme målinger, tenkte jeg chips som er big no-no burde virke for sin hensikt. Spiste ca 60 g saltchips med holidaydip i lettrømme til. Før jeg spiste var det på 5,6 mmol/l (var ikke mer enn 1 time siden jeg hadde hatt middag), og så etter bare 1 time og 15 minutter var det nede i 5,4 mmol/l igjen. Og sank videre til 5,0 etter 2 fullgåtte timer. Om morgenen når jeg våkner har jeg rundt ca 5,1 mmol/l fast hver morgen, og jeg spiser aldri noe som helst etter kl 21.

Er det normalt med så, i mine øyne, stabile målinger dersom man faktisk har diabetes?
Har heller ikke hatt sukker i urinen, hvis det har noe å si på så lave målinger. Har det noe å si at jeg var i bursdag kvelden før jeg tok glukosetesten og spiste en del sukkerholdige kaker + sukkerholdig brus den kvelden? Spiste ingenting etter kl 21, og man skal jo normalt faste fra kl 24 kvelden før testen så jeg tenkte ikke noe videre over det.

Jeg kan ikke svare på alt, men har dia type 1 selv, og kan svare på noe.

Først og fremst, resultatet hos legen din, ble det målt i fingeren eller via en blodprøve? Kan være du har fått et kunstig høyt resultat hvis du har hatt noe søtt på fingeren i så fall.

Du har nok ikke sukker i urinen når du ligger såpass stabilt som du gjør. Du har et lett forhøyet blodsukker, med over 5 før du spiser om morgenen. De fleste har godt under 5 fastende. Men hvis man ser bort fra resultatet hos legen så har du ikke svangerskapsdiabetes, men ligger i faresonen.

Det at du var i bursdag kvelden før skal ha lite å si for resultatet.
Det blir spennende å se hva du får beskjed om på tirsdag ;)

Det betyr strengt tatt at du ikke tåler sukkerbomber. Altså - det er lite sukker i middag og vanlig mat, men du produserer ikke nok insulin til å ta seg av mye sukker ila så kort tid som er anbefalt. Spis vanlig, men grovt brød og fullkornsprodukter heller enn fine. Mer grønnsaker og protein enn karbs, kutt ut juice og brus, og minimer inntaket av sukker i andre varer. Altså - det er lov å kose seg, men alt med måte. Så lenge langtidssukkeret er under seks så har du god kontroll. Langtidssukker sjekkes på sykehuset hos dia.sykepleier :)

Jeg kan ikke svare på alt, men har dia type 1 selv, og kan svare på noe.

Først og fremst, resultatet hos legen din, ble det målt i fingeren eller via en blodprøve? Kan være du har fått et kunstig høyt resultat hvis du har hatt noe søtt på fingeren i så fall.

Du har nok ikke sukker i urinen når du ligger såpass stabilt som du gjør. Du har et lett forhøyet blodsukker, med over 5 før du spiser om morgenen. De fleste har godt under 5 fastende. Men hvis man ser bort fra resultatet hos legen så har du ikke svangerskapsdiabetes, men ligger i faresonen.

Det at du var i bursdag kvelden før skal ha lite å si for resultatet.
Det blir spennende å se hva du får beskjed om på tirsdag ;)

Takk for svar!! Kjenner jeg er veldig spent selv. Har prøvd en del selv idag for å se, egentlig bare for å teste hva jeg tåler og ikke. En i familien som har diabetes sa at sjokolade og cola var voldsomt. Så jeg trøkka i meg en del av det. Etter 1 time var det tilbake på 5,6 og etter to timer var det 4,8. Sånn har det holdt seg stabilt selv om vi var på besøk ikveld og fikk taco og sånt der... Så jeg skjønner ikke noenting da, for jeg har foreløpig ikke reagert på noe som helst. Ifølge retningslinjene for svangerskapsdiabetes er alt unde 6 før man har spist bra, og alt under 7 er bra etter (altså, ikke om man har sjokkerende lavt da - men du skjønner). Og at alle målinger over 9 etter glukosetesten anses som svangerskapsdiabetes.

Men det du skriver om fastende nivå ifht ren svangerskapsdiabetes stemmer ikke ifølge legeforeningens forskrifter. Fastende for gravide er bra dersom det er under 6,0 - det er ihvertfall det som står på legeforeningen og i retningslinjene for glukoseoppfølging for gravide :) Har du noe peiling på om det er gjeldende?

Men det du sier med målingene er interessant. Jeg reagerte nemlig på det selv. Tok kun i fingeren - og det er en ting, men hun renset den ikke først. Og etter du skrev det har jeg tenkt på saken. Jeg tok første måling (da jeg kom kl 8.30) på venstre hånd, da hadde jeg nettopp vært på do og var ren på hendene. Det viste 5,1. Så fikk jeg glasset, som var litt grapsete fordi hun sølte litt, og drakk - med glasset i høyre hånd. Så når jeg tok prøve nr to etter de 2 timene, så tok hun på høyre pekefinger (som jeg hadde hatt på den grisete glasskanten) uten å rense. Så det er jo egentlig ikke helt utenkelig at det er falsk positiv. Men jeg regner selvsagt ikke med det, og tar likevel dette på alvor - men jeg setter samtidig spørsmål ved det. Må jo evt prøve å drikke/spise noe med samme GI/GB som glukosen jeg drakk hos legen, for å kunne dobbeltsjekke det. Har du noen tips til hva man reagerer sterkt på to timer etter inntak hvis man har diabetes? Mener jo ikke å provosere kroppen min, men jeg må jo nesten prøve for å vite.

Spent på tirsdagen, og det er kanskje unødvendig å styre med det nå, men hadde jo apparatet tilgjengelig så så ikke noe galt i å ta hensyn til det umiddelbart. Vil jo unødig skade eller påvirke baby mer enn nødvendig med dette.

Takk for svar!! Kjenner jeg er veldig spent selv. Har prøvd en del selv idag for å se, egentlig bare for å teste hva jeg tåler og ikke. En i familien som har diabetes sa at sjokolade og cola var voldsomt. Så jeg trøkka i meg en del av det. Etter 1 time var det tilbake på 5,6 og etter to timer var det 4,8. Sånn har det holdt seg stabilt selv om vi var på besøk ikveld og fikk taco og sånt der... Så jeg skjønner ikke noenting da, for jeg har foreløpig ikke reagert på noe som helst. Ifølge retningslinjene for svangerskapsdiabetes er alt unde 6 før man har spist bra, og alt under 7 er bra etter (altså, ikke om man har sjokkerende lavt da - men du skjønner). Og at alle målinger over 9 etter glukosetesten anses som svangerskapsdiabetes.

Men det du skriver om fastende nivå ifht ren svangerskapsdiabetes stemmer ikke ifølge legeforeningens forskrifter. Fastende for gravide er bra dersom det er under 6,0 - det er ihvertfall det som står på legeforeningen og i retningslinjene for glukoseoppfølging for gravide :) Har du noe peiling på om det er gjeldende?

Men det du sier med målingene er interessant. Jeg reagerte nemlig på det selv. Tok kun i fingeren - og det er en ting, men hun renset den ikke først. Og etter du skrev det har jeg tenkt på saken. Jeg tok første måling (da jeg kom kl 8.30) på venstre hånd, da hadde jeg nettopp vært på do og var ren på hendene. Det viste 5,1. Så fikk jeg glasset, som var litt grapsete fordi hun sølte litt, og drakk - med glasset i høyre hånd. Så når jeg tok prøve nr to etter de 2 timene, så tok hun på høyre pekefinger (som jeg hadde hatt på den grisete glasskanten) uten å rense. Så det er jo egentlig ikke helt utenkelig at det er falsk positiv. Men jeg regner selvsagt ikke med det, og tar likevel dette på alvor - men jeg setter samtidig spørsmål ved det. Må jo evt prøve å drikke/spise noe med samme GI/GB som glukosen jeg drakk hos legen, for å kunne dobbeltsjekke det. Har du noen tips til hva man reagerer sterkt på to timer etter inntak hvis man har diabetes? Mener jo ikke å provosere kroppen min, men jeg må jo nesten prøve for å vite.

Spent på tirsdagen, og det er kanskje unødvendig å styre med det nå, men hadde jo apparatet tilgjengelig så så ikke noe galt i å ta hensyn til det umiddelbart. Vil jo unødig skade eller påvirke baby mer enn nødvendig med dette.

Det kan godt være at fastende for gravide kan være litt høyere enn hos ikke gravide, så det stemmer sikkert hos legeforeningens forskrifter.

Det at du har litt søl på fingeren kan ha veldig mye å si! Det blir fort forurensning på en liten bloddråpe. Du kan jo nevne det på tirsdag at du har en liten mistanke om forurensing. Vet ikke helt hva som kan sammenlignes med glukose, hva med noen spiseskjeer honning? Syns det høres bra ut med de resultatene etter sjokolade og cola, men jeg er som sagt ikke veldig opplyst rundt svangerskapsdiabetes.

At jeg mest sannsynlig ikke har det og må ta prøven på nytt til uka :)

Masse lykke til :)

Jeg hadde svangerskapsdia med "kun" 8,2 eller 8,4 som 2 timers svar. Her tar de prøven i albuen og med rens først. Lå på mellom 3 og 4 fastende.. Og alltid under 6 før måltider.. Men spiste jeg taco f eks steg det til 7-8 etter 2 timer.. Brødmat kunne jeg heller ikke spise mye av.. Da steg blodsukkeret nok.. Selv med sunne pålegg..

Kroppen hadde det helt ok men når det kom mat/sukker i kroppen reagerte den tvert med høyt bls.. Insulinet virket ikke like bra som
Før.. Dette rettet seg heldigvis etter fødselen

Back
Topp