svangerskapsdiabetes

jcecilie

Gift med forumet
Må man på slankekur for å få til normal blodsukker. Måler meg før og etter mat, og havner nesten alltid over 8 etter mat. Lurer kanskje drikken har noe si, men kan være pålegg også kanskje. Kan mye om sunn mat og slanking, men hadde jo ikke tenkt å slanke meg under svangerskapet. Prøvde meg på en hjemmelaget salat her en dag, men det gikk dårlig gitt for den kom opp igjen. I svangerskapet har det godt i mye ensformig mat pågrunn av kvalme og brekninger. Og da er det nok loff og solo som har hvert synderen til at jeg har for høyt blodsukker.

Dere som har svangerskapsdiabetes hva spiser og drikker dere i løpet av en dag?:)

Nei, man må ikke på slankekur for å få normalt blodsukker, alt kommer helt an på hva du spiser, drikker, hvor mye og hvor ofte. F.eks. for min del så havner jeg over 8 om jeg spiser 3 brødskiver/loffskiver, mens spiser jeg 2, så ligger jeg under. Samme om jeg f.eks. bruker ketchup på maten eller ikke.
Sukkerbrus, saft med sukker og juice må jeg holde meg unna, så her går det i Lærum husholdningssaft uten tilsatt sukker og Pepsi Max.
Kan heller ikke spise appelsinmarmelade på brødskiva, for da får jeg høyt blodsukker med en gang, mens andre syltetøy går fint hos meg.

Spiser mest mulig vanlig enda, alt av brød er byttet til det groveste alternativ som er 4 av 4 på grovhetsskalaen, helst med endel fiber for det kan dempe bs. Pålegg er ofte rent kjøttpålegg. Poteter går i små mengder. Pasta og ris er byttet til fullkornversjoner. Drikke: går det mest i vann eller funlight saft om jeg vil ha litt annen smak. Unner meg en halvliter pepsi max innimellom og halvliter melk daglig (litt for glad i melk til å gi det opp) Taco unner jeg meg som kos i helger og da er lefsene fullkorn, er små endringer som skulle til for min del.

Fikk streng beskjed jeg får ikke lov til å slanke meg, eller gå sulten.

Jeg fikk utlevert dette skrivet fra sykehuset og har fått mye hjelp i den: http://www.diabetes.no/filestore/-D...norsk_tildegsomharfttsvangerskapsdiabetes.pdf

Jeg har aldri målt selv, men fikk beskjed fra legen om å ta noen mindre grep for å unngå svangerskapsdiabetes. Og det er akkurat som Lindis skriver.
De har ikke målt igjen, men litt justeringer har gjort at jeg har mer eller indre holdt vekten, og det virker hvertfall som at det har gjort at jm ikke lenger er så bekymret.

Takk for svar jenter:) da får jeg bare skjerpe meg og prøve meg fram og ta med tipsene fra dere:)

Spiser mest mulig vanlig enda, alt av brød er byttet til det groveste alternativ som er 4 av 4 på grovhetsskalaen, helst med endel fiber for det kan dempe bs. Pålegg er ofte rent kjøttpålegg. Poteter går i små mengder. Pasta og ris er byttet til fullkornversjoner. Drikke: går det mest i vann eller funlight saft om jeg vil ha litt annen smak. Unner meg en halvliter pepsi max innimellom og halvliter melk daglig (litt for glad i melk til å gi det opp) Taco unner jeg meg som kos i helger og da er lefsene fullkorn, er små endringer som skulle til for min del.

Fikk streng beskjed jeg får ikke lov til å slanke meg, eller gå sulten.

Jeg fikk utlevert dette skrivet fra sykehuset og har fått mye hjelp i den: http://www.diabetes.no/filestore/-D...norsk_tildegsomharfttsvangerskapsdiabetes.pdf

Tusen takk for at du deler oversikten du har fått fra sykehuset:) den skal jeg lese nøye:)

Tatt 2glukosebelastninger fordi jeg var litt over 7 sist svangerskap, men under 6 denne gangen :-D men har jo gått til dialege likevel. Spurte hva jeg burde tenke på om blodsukkeret ble høyere mot slutten, å hun sa at enn kunne så og si tenke lavkarbo. Ikke så ekstremt som mange slankere holder på, men finne alternativer til brød, ris og pasta og poteter. Og selvfølgelig - drikke vann :-p

Back
Topp