Svangerskapsdiabetes

Lille_frosk

Glad i forumet
Noen med erfaring fra dette?

Hva lå bl.sukkeeret deres på og måtte dere bruke insulin?

Etter jul har blodsukkeret midt steget ligger rundt 6 før mat og 9 etter mat. HØYT!

Før jul lå det på 4 og 6 på samme målinger.

Blir så lei meg og faktisk litt deprimert. Skal til fastlegen tirsdag. Så blir å snakke med FL da om det.

Men øsnker høre andres erfaringer.

Forsvant den etterpå?

Min venninne lå som deg ca. Ble fulgt ekstra opp. Brukte ikke insulin, men fikk kostrestriksjoner. Målte selv bl. s 4 ganger om dagen. Ble helt fin etter fødsel igjen. Pass på karbohydrater, kutt der du kan. Og vær streng med sukker. Lykke til hos legen! :)

Min venninne lå som deg ca. Ble fulgt ekstra opp. Brukte ikke insulin, men fikk kostrestriksjoner. Målte selv bl. s 4 ganger om dagen. Ble helt fin etter fødsel igjen. Pass på karbohydrater, kutt der du kan. Og vær streng med sukker. Lykke til hos legen! :)
Takk.

Jeg har kostregulering allerede. Men i julen ble det annerledes. Legen min sa jeg da skulle unne meg litt kaker etc. Men angrer nå. For nå virker det som om blodsukkeret ikke vil ned igjen.

Følges opp med ekstra UL i 32 og 36 er i uke 31 nå. Men kjenner jeg blir bekymret. Er jo en del ting som IKKE er bra når en har dette for lille Krummelur.

Jeg hadde dette. Jeg var veldig flink med kosten, fikk faktisk beskjed fra dia Spl om at jeg var for flink. Lå på 4,9-4,8 og til slutt 5,1 i langtidsbls(hba1c) men ga litt mer blaffen mellom de siste 2 målingene.

Målte bls selv 5 ganger om dagen 3 dager per uke.. Lå på 4/5 før måltid og 5-7 etter.. Som regel under 6,9..

Ble oppdaget i uke 30 tror jeg og hadde hyppige kontroller hos gyn og dia Spl. La på meg 1 kg bare se siste 10 ukene pga streng kost.. Baby var 3230 født 2 dager før termin.

4 mnd etter fødsel var sukkerbelastningen normal :)

Jeg fikk påvist det i uke 29. Måler blodsukker 3-4 ganger daglig, ligger som regel mellom 4,6 og 6,3. Idag lå det på 7,1 etter middag. Fikk sjokk, det er ikke mye, men skjønner ikke hvorfor. Har vært veldig flink i jula. Har ikke kuttet helt på kaker og sjokolade osv, men kun tatt små mengder. Blodsukkeret har vært helt fint, kun et par ganger over 7, men da har jeg vært klar over det selv. Har langtidssukker på 5,2. Sp sa til meg at det burde vurderes litt insulin hvis målingene var over 7 flere ganger. Et par ganger i uka er greit, verre hvis det gjelder daglig eller ofte... Nå gjaldt ikke det meg. Spurte første konsultasjon ang dette. Du må kanskje ha en samtale med diabetessykepleieren som følger deg opp ang dette.

Jeg kuttet alt av sukker i kosten, og var forsiktig med karbohydrater. Du bør også få beveget deg litt, da dette regulerer blodsukkeret og hjelper å holde det nede.

Jeg hadde ikke oppfølging fra diapol, da jeg aldri var over 9 på 2-timersmålingen/glukosebelastningen. Lå på 7,7, 7,6 også bikket det over grensen og jeg målte 7,9 og 8,1 helt mot slutten.

Fikk oppfølging på adipol grunnet bmi, så ble tett fulgt opp med UL og kontroller mot slutten.

Frøkna var 3460 da hun ble født. Og blodsukkeret hennes ble målt de to første døgnene. Hun hadde heldigvis aldri veldig lavt blodsukker. Hun måtte og ha mat hver 3.time de 2 første ukene for å holde blodsukkeret hennes stabilt.

Tok 2-timers målingen på 6 ukerskontrollen, og det er fortsatt noe høyt. Så nå etter jul og nyttår så er det vel bare skjerpings for å ta av noen kg, og spise for å holde det jevnt.

Jeg fikk påvist det i uke 29. Måler blodsukker 3-4 ganger daglig, ligger som regel mellom 4,6 og 6,3. Idag lå det på 7,1 etter middag. Fikk sjokk, det er ikke mye, men skjønner ikke hvorfor. Har vært veldig flink i jula. Har ikke kuttet helt på kaker og sjokolade osv, men kun tatt små mengder. Blodsukkeret har vært helt fint, kun et par ganger over 7, men da har jeg vært klar over det selv. Har langtidssukker på 5,2. Sp sa til meg at det burde vurderes litt insulin hvis målingene var over 7 flere ganger. Et par ganger i uka er greit, verre hvis det gjelder daglig eller ofte... Nå gjaldt ikke det meg. Spurte første konsultasjon ang dette. Du må kanskje ha en samtale med diabetessykepleieren som følger deg opp ang dette.
Følges ikke opp av dia.spl. Men jeg er spl. selv da. Blir litt stresset når det var på 9 i går (første gang såpass høyt).
Skal til fastlegen på tirsdag. I går kveld hadde det sunket til 4,5 igjen som er "normalt" for meg. Men vet ikke hvorfor det lå på 9 etter frokost. Spiste brødskiver med makrell i tomat liksom. Mistenker sirup i brødet faktisk. (Er kjøpt på bakeri så innholdsfortegnelse har jeg ikke)

Følges ikke opp av dia.spl. Men jeg er spl. selv da. Blir litt stresset når det var på 9 i går (første gang såpass høyt).
Skal til fastlegen på tirsdag. I går kveld hadde det sunket til 4,5 igjen som er "normalt" for meg. Men vet ikke hvorfor det lå på 9 etter frokost. Spiste brødskiver med makrell i tomat liksom. Mistenker sirup i brødet faktisk. (Er kjøpt på bakeri så innholdsfortegnelse har jeg ikke)
Ja, det kan godt være at det var sirup i det sa. Har fått beskjed om å spise så grovt som mulig. Spiser veldig grovt brød, men dessverre hæres jeg ikke fullkornspasta og sånne ting, så da må jeg bare spise vanlig - prøver å passe mengden bare...

Back
Topp