Svangerskapsdiabetes

stormage

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Fikk beskjed idag at glukosetesten slo ut og jeg har da svangerskapsdiabetes. Skal få henvisning til diabetis poliklinikken men jordmor var ikke så bekymret siden jeg har kommet så langt.
Dere dom har det, hva måtte dere endre på ? Er det noe risiko ?

Fikk beskjed idag at glukosetesten slo ut og jeg har da svangerskapsdiabetes. Skal få henvisning til diabetis poliklinikken men jordmor var ikke så bekymret siden jeg har kommet så langt.
Dere dom har det, hva måtte dere endre på ? Er det noe risiko ?

Påvist svangerskapsdiabetes i uke 26. Har hatt time hos dia -sykepleier. Måler blodsukkeret 4 ganger i døgnet. Går til vekst kontroll ca. hver 14. dag.
Blodsukkeret ligger egentlig fint. Spiser som vanlig.
Risiko fikk jeg beskjed at man kan få stor baby og hvis mor under fødselen har høyt blodsukker kan baby få lavt blodsukker etter fødselen.

Jeg fikk også dette påvist for ett par uker siden. Er 33+5 idag.
Måler blodsukkeret 5 ganger daglig og går til vekstkontroll. Får i tillegg oppfølging fra diabetes sykepleier for å være sikker på at jeg ikke trenger insulin.
Jeg reagerer fort på skjult sukker som i melk og frukt, i tillegg til søtsaker da! ;-)
Spiser veldig sunt, det gjorde jeg forsåvidt før også.

Jeg fikk også dette påvist for ett par uker siden. Er 33+5 idag.
Måler blodsukkeret 5 ganger daglig og går til vekstkontroll. Får i tillegg oppfølging fra diabetes sykepleier for å være sikker på at jeg ikke trenger insulin.
Jeg reagerer fort på skjult sukker som i melk og frukt, i tillegg til søtsaker da! ;-)
Spiser veldig sunt, det gjorde jeg forsåvidt før også.
Hvordan reagerer på skjult sukker?
Hva var egentlig grunn til at du fikk anvefalt diabetesprøven?

Melkesukker, fruktsukker osv. Var på kostholdskurs på sykehuset på fredag og fikk mye informasjon. Men mesteparten hadde jeg nok allerede googlet meg frem til! :-P
Jeg hadde sukker i urinprøven på vanlig kontroll, så tok de blodsukkeret mitt og det var på 10,4 ca 1,5 time etter frokost.
Måtte møte opp fastende dagen etter og da var det på 5,8. Etter testen var det på 13,8..

Jeg har måtte tatt denne testen 2 ganger da babyen er stor. Skulle på vekstkontroll igjen neste uke og eventuelt diskutere om jeg skulle termin eller ikke. Men pga diabetis må jeg til samtale på diabetis poliklinikken og slå det sammen med vekstregulering / gynekolog men det blir ikke før om 2 uker og da er jeg uke 37 uansett. Litt sent da synes jeg.....eller?

Jeg skulle egentlig hatt time denne uken, men fikk tak i en time sist uke. Synes også det var lenge å vente til uke 37. Har du barn fra før av?
Mine ble født i uke 37 og i uke 38.
Hvor stor er babyen din estimert til nå?
Min lå 10% over gjennomsnittet i sist uke.

Jeg skulle egentlig hatt time denne uken, men fikk tak i en time sist uke. Synes også det var lenge å vente til uke 37. Har du barn fra før av?
Mine ble født i uke 37 og i uke 38.
Hvor stor er babyen din estimert til nå?
Min lå 10% over gjennomsnittet i sist uke.
Ja jeg har to men jeg var ganske liten selv med de og de var perfekt i størrelse. Lilleboeren i magen var for 2 uker siden estimert til minst 20% over gjennomsnittet.....jeg gruer meg litt ja

Back
Topp