Svangerskapsdiabetes

Det er for dårlig av legen din! :( jeg var for å hente ut lansetter og teststrimler på apoteket i går, menda hadde de tydeligvis ikke sendt inn e-resepten slik de sa de skulle, så jeg må ringe og purre på mandag. Men jeg hadde såpass lave verdier at jeg trenger ikke måle hver dag, kun hvis jeg skal spise noe jeg er veldig usikker på (søtsaker og kaker og lignende). Håper du får oppfølging snart :)

Veldig dårlig :( Min fastlege er dessverre sykemeldt, men hun kommer heldigvis tilbake i januar! Kjempe dårlig oppføling av vikaren som er der nå! Bestlite en time for å få svar på testen, og fordi hun skulle skrive henvisning! Hvis den ikke er fakset på mandag, skal jeg be om å henvisningen skrevet ut og levere den selv! Hadde over 9 på blodprøven 2timer etterpå :(

Kjedelig når de ikke klarer å gjøre jobben sin! Håper du får henter ut teststrimler og lansetter på mandag :) God helg :)

Veldig dårlig :( Min fastlege er dessverre sykemeldt, men hun kommer heldigvis tilbake i januar! Kjempe dårlig oppføling av vikaren som er der nå! Bestlite en time for å få svar på testen, og fordi hun skulle skrive henvisning! Hvis den ikke er fakset på mandag, skal jeg be om å henvisningen skrevet ut og levere den selv! Hadde over 9 på blodprøven 2timer etterpå :(

Kjedelig når de ikke klarer å gjøre jobben sin! Håper du får henter ut teststrimler og lansetter på mandag :) God helg :)
Med over 9 på blodprøven burde legen tatt dette alvorlig og gjort jobben sin, er jo viktig både for deg selv og babyen! Jeg hadde 7,8 og fikk time hos diabetessykepleiern uka etterpå.. God helg til deg og :)

Det er det vel ingen her som vet noe om :) det er flott at du har kontroll og kan kose deg. Unner alle det.

Problemet mitt er at du gir uttrykk for at en stor baby er eneste konsekvens av svangerskapsdiabetes og at rådene som gis fra helsevesenet ikke nødvendigvis må tas så alvorlig. Det blir, for meg, helt feil :)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
Stemmer det. Makrosomi (stort barn) er bare en av flere konsekvenser ved svangerskapsdiabetes.
Står litt mer her:
http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Komplikasjoner-og-forebygging/Svangerskapsdiabetes/

"
Enkelte svangerskaps- og fødselskomplikasjoner er vanligere ved diabetes:

• For mye fostervann (polihydramnion)
  • Svangerskapsbetinget høyt blodtrykk
  • Urinveisinfeksjoner
  • Vanskelig fødsel
  • *Stort barn (makrosomi)"
Anbefaler også å lese "Hvilke følger kan det få for meg"
og "Hvilke følger kan det få for barnet"

jeg var på sykehuset forrige uke for å lære meg litt om dette!
jeg hadde 2timers verdi på 8,0. Målte blodsukker før mat og 2 timer etter mat de første 4 dagene, nå måler jeg fastende + 2 timer etter mat hver 2.dag. Jeg ser at å spise ofte og lite hjelper på meg. Og kuttet nesten alt med karbohydrat+sukker. Blodsukkeret skal ikke over 7,0(7,5) 2 timer etter måltid. Og jeg ligger som regel rndt 5, så føler jeg har en viss kontroll!
Jeg skal til kontroll på sykehus hver 4.uke, der jeg snakker med diabetessykepleier, ernæringsfysiolog (som jeg ikke fikk sist jeg var der, men ser på det som svært viktig!!) og til jordmor+ultralyd for å estimere veksten på babyen :)
Ble veldig lei meg når jeg fant ut at jeg måtte ha det slik resten av svangerskapet, men ser på det som en mulighet for hele familien til å få et enda sunnere kosthold :) Nå er det 0 snop i huset ;)

det var forøvrig jordmor som ringte sykehuset og fikk avtalt timer til meg :)

det var forøvrig jordmor som ringte sykehuset og fikk avtalt timer til meg :)

Her var jordmor sjokkert over at legen ikke hadde henvist meg til Haukeland, å sa jeg måtte be de gjøre det… Tydeligvis forskjellig praksis rundt om! Regner med jeg ikke kommer til før etter nyttår, det vil si 6uker etter jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes :(

Jeg har igjennom hele svangerskapet spist minimalt med sukker, lite karbohydrater… Nå spiser jeg null mat med sukker og enda litt færre karbohydrater… Så er spendt på hvordan mitt blodsukker er tilvanlig..

Oisann, her var det mange kommentarer :p
Altså jeg mener ikke at jeg driter i at jeg har svangerskapsdiabetes altså :oops: men på sykehuset var de helt hysteriske på at en halv klementin var nok og pizza måtte jeg holde meg unna osv osv. I dag er dag 3 med målinger og foreløpig går det kjempefint. Jeg har prøvd mye fram og tilbake og 2 timer etter et måltid har høyeste måling vært 6.2 og det var etter ett juleselskap jeg drakk sukkerbrus og spiste grøt. Jeg mener det må gå an å prøve seg fram med måltidene så lenge man kan måle seg fram til hvordan kroppen reagerer.

Den glukosebelastningstesten er veldig hard for kroppen mtp man sitter helt i ro etter å ha drukket rent sukker. Kroppen trenger ikke dermed reagere på alle matvarer som inneholder karbohydrater ;)

Jeg er på ultralyd hver uke pga tidligere hellp og sf og har en baby som er - 8% og normal mengde fostervann! Tror dette går helt fint jeg :-)

Jonathan 09, lillesøster 14 ♥

Det var de med meg sist,denne gang var de mer avslappet til det på indremedisinen da de så at jeg hadde født en normal vektig baby sist.Fått beskjed om å prøve meg frem.Enig med deg,koser meg jeg også med det jeg føler for med måte.Ser jo at det fødes 4 kg babyer uten å ha sv.dia også;-)
Godt å høre vi er flere som tenker likt ♡

Her var jordmor sjokkert over at legen ikke hadde henvist meg til Haukeland, å sa jeg måtte be de gjøre det… Tydeligvis forskjellig praksis rundt om! Regner med jeg ikke kommer til før etter nyttår, det vil si 6uker etter jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes

Jeg var på jordmor kontroll og hun spurte om jeg hadde tatt testen. Jeg svarte ja, og at labben hadde gitt meg en 2 timers verdi på 7,1 og sagt at det var fint. Prøvene sendes til et sykehus og svaret derifra var 8,0. Så da måtte man gå etter det. Da ringte hun og ordnet med timer til meg med en gang :) Det virket som det var "hastesak", og at man kommer fort til time! Jeg fikk time akkurat 1 uke etter kontrollen av jordmor

Jeg var på jordmor kontroll og hun spurte om jeg hadde tatt testen. Jeg svarte ja, og at labben hadde gitt meg en 2 timers verdi på 7,1 og sagt at det var fint. Prøvene sendes til et sykehus og svaret derifra var 8,0. Så da måtte man gå etter det. Da ringte hun og ordnet med timer til meg med en gang :) Det virket som det var "hastesak", og at man kommer fort til time! Jeg fikk time akkurat 1 uke etter kontrollen av jordmor

Store forskjeller rundt om i landet tydligvis! Jeg fikk time 30.desember.. Det er 5uker etter jeg tok glukosetesten! Tydeligvis ikke noe "hastesak" her om man har over 9…..

Store forskjeller rundt om i landet tydligvis! Jeg fikk time 30.desember.. Det er 5uker etter jeg tok glukosetesten! Tydeligvis ikke noe "hastesak" her om man har over 9…..
Her fikk jeg time 2 dager etterpå med beskjed om at dette hastet! Rart hvor forskjell det er :eek:

Da var jeg med i gjengen som må passe ekstra på hva som puttes i munnen. Dagens test viste fastende 5.3 og 8.6 etter to timer. Har tatt to tester tidligere i svangerskapet, der prøven etter to timer var 5.8 og 6.6 så stigende tendens. Har ikke fått noe informasjon enno utover en samtale med min søster som er sykepleier. Ender nok opp med en samtale på sykehuset og måling av blodsukkeret. Litt kjedlig nå når julen nærmer seg, men hadde ikke vært kjekt å oppdage det etter jul og da vært bekymret for om julekosen hadde skaddet den lille i magen.

Velkommen i klubben?! Trist å lese at blodsukkeret er stigende hos deg :(
En mager trøst er at jeg slipper de ekstra julekiloene :P Holder meg unna alt av julekaker og julesnop :) Knasker på snackstomater og en håndfull mandler innemellom isteden for :)

Det er for dårlig av legen din! :( jeg var for å hente ut lansetter og teststrimler på apoteket i går, menda hadde de tydeligvis ikke sendt inn e-resepten slik de sa de skulle, så jeg må ringe og purre på mandag. Men jeg hadde såpass lave verdier at jeg trenger ikke måle hver dag, kun hvis jeg skal spise noe jeg er veldig usikker på (søtsaker og kaker og lignende). :)
Da hadde jeg fått hentet ut teststrimler og lansetter, men det fulgte selvfølgelig ikke med kodebrikke med strimlene, og kodebrikken som fulgte med apparatet er gammel og utgått på dato! Jeg blir svett! Får ta en ny tur på apoteket i morgen..............

Back
Topp