Svangerskapsdiabetes

mammamilla

Forumet er livet
Septemberlykke 2021
Noen her med svangerskapsdiabetes? Hadde det forrige svangerskap, men veldig mildt så fikk bare kostråd hos legen og så ble det ikke så mye snakk om det. Denne gang var blodsukkeret 9.6 etter 2 timer så ble i går henvist til diabetes poliklinikken og fikk time allerede fredag. Spørsmålet mitt er da hva jeg kan forvente meg av denne timen? Forstod på legen min det kan bli aktuelt med opplæring i blodsukkermåling? :-)

Jonathan 09, lillesøster 14 ♥

Eller heter det glukoseintolleranse kanskje siden prøven var under 11 ;) legen min kalte det svangerskapsdiabetes, men tror ikke han har peiling ;)

Etter testen hos legen var mitt blodsukker på 7,8 men prøvene de sendte til sykehuset var 9… Legen sendte henvisning til sykehuset på mandag, så venter ennå på time. Lurer også på hva jeg kan forvente…

Du må oppdatere på fredag, slik jeg vet hva jeg går til!

Jeg har glukoseintoleranse, men ligger helt på grensa til å ikke ha (7,8). Jeg trenger ikke måle blodsukker flere ganger daglig, men har fått lpne et apparat slik at jeg kan ta stikkprøver når jeg har spist noe sukkerholdig. Må ta ny glukosebelastning i begynnelsen av januar. Fikk generelle kostholdsråd, men var ikke noe jeg ikke kunne spise, bare vise måtehold ovenfor søtsaker. Ble ikke henvist til noe oppfølging på sykehuset foreløbig.

Etter som jeg har forstått, er det kostholdsveiledning og at du lærer å måle blodsukkeret. Hvis verdiene er ekstra høye, vurdere de medisiner.

Noen her med svangerskapsdiabetes? Hadde det forrige svangerskap, men veldig mildt så fikk bare kostråd hos legen og så ble det ikke så mye snakk om det. Denne gang var blodsukkeret 9.6 etter 2 timer så ble i går henvist til diabetes poliklinikken og fikk time allerede fredag. Spørsmålet mitt er da hva jeg kan forvente meg av denne timen? Forstod på legen min det kan bli aktuelt med opplæring i blodsukkermåling? :)

Hvordan gikk det i dag? Har blodsukker på over 9 etter 2timer jeg også… Her tar ting tid :( Legen skulle sendt henvining på mandag, men den har hun ennå ikke sendt!! Har purret! Kommer vel ikke til før over nyåret :(
Håper du fikk noen gode tips og råd du vil dele :)

Takk for svar jenter :-)

Var hos lege på diabetes poliklinikken og hos en diabetessykepleier. Fått meg måleapparat og litt generelle kostholdsråd. Skal måle meg 8-10 ganger i døgnet fram til mandag. Da skal jeg ha oppfølgning via telefon. Er alt fint kan jeg gå ned til 6 målinger om dagen! :-) så skal jeg inn igjen om ca 2 uker for videre oppfølgning. Fikk også tilbud om time hos ernæringsfysiolog over helgen, men takka pent nei. Dette skal jeg klare ;)

De var forresten veldig hysteriske der inne, kjenner jeg tar det hele veldig med ro. Jeg sjønner jeg skal kutte ut brus og godis og begrense karbohydrater. Men hun sykepleieren jeg var hos la det fram som at jeg kunne ha max 1 frukt om dagen eller 1 glass juice. Ikke spise pasta, pizza, ris, poteter osv. Jeg tenker jeg prøver meg på et normalt sunt kosthold, og hvordan kroppen reagerer ser jeg jo på målingene ;)

Hva som er et normalt sunt kosthold er vel subjektivt. Jeg ville vel forholdt meg til de rådene jeg fikk, hvis jeg var deg. Hvis du søker på lchf bloggen så finner du iallefall mange fine oppskrifter uten karbohydrater :-)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

De var forresten veldig hysteriske der inne, kjenner jeg tar det hele veldig med ro. Jeg sjønner jeg skal kutte ut brus og godis og begrense karbohydrater. Men hun sykepleieren jeg var hos la det fram som at jeg kunne ha max 1 frukt om dagen eller 1 glass juice. Ikke spise pasta, pizza, ris, poteter osv. Jeg tenker jeg prøver meg på et normalt sunt kosthold, og hvordan kroppen reagerer ser jeg jo på målingene ;)

Det var de med meg sist,denne gang var de mer avslappet til det på indremedisinen da de så at jeg hadde født en normal vektig baby sist.Fått beskjed om å prøve meg frem.Enig med deg,koser meg jeg også med det jeg føler for med måte.Ser jo at det fødes 4 kg babyer uten å ha sv.dia også;-)

Det var de med meg sist,denne gang var de mer avslappet til det på indremedisinen da de så at jeg hadde født en normal vektig baby sist.Fått beskjed om å prøve meg frem.Enig med deg,koser meg jeg også med det jeg føler for med måte.Ser jo at det fødes 4 kg babyer uten å ha sv.dia også;-)

En stor baby er vel strengt tatt ikke den eneste mulige konsekvensen av svangerskapsdiabetes :-S

Spar meg for "lærdommen"!Det er den største konsekvensen jo,det er det de er redde for.

Ha ha. Så sur. Ja ja... Jeg blir bare oppgitt fordi det virker som dere tar så lett på det. Men dere gjør jo som dere vil. Er ikke min baby/kropp det går utover iallefall :-)

Jeg tror jeg ville tatt de rådene jeg fikk på alvor, hvis ikke kan dere ende opp med å måtte sette insulin. Jeg vet om ei meg svangerskapsdiabetes som ikke engang kan spise det dere beregner som "normal kost" uten å få for høyt blodsukker. Hun kan ikke spise brød, karbohydrater generelt. Kun grønnsaker og rene kjøttprodukter. Så ta disse rådene på alvor, det er en grunn til du har fått dem..

Sniker fra juni13. Jeg hadde svangerskapsdiabetes og jeg kunne ikke drikke jus eller spise noe særlig med frukt uten at blodsukkeret gikk opp. Det er skremmende mye det er sukker i og det skal lite til når man er gravid for blodsukkeret stiger. Selv om det står ikke tilsatt sukker på noe det er frukt i så inneholder det sukker... Jeg har sett konsekvensene av diabetes så jeg ville tatt rådene dere får svært alvorlig. Det er ikke bare dere selv det går utover men babyen deres kan ta skade av det...

Sent from my HTC Desire 500 using BV Forum mobile app

Jeg må bare spørre hva dere vet om hva mitt blodsukker tåler og ikke tåler? Å hva dere "tror" jeg tar på alvor å ikke? Jeg har stålkontroll på mitt blodsukker,og det vet både lege,indremedisiner og diasykepleier uten at dere trenger fortelle hvordan man skal "leve":-) jeg KAN kose meg.

Jeg må bare spørre hva dere vet om hva mitt blodsukker tåler og ikke tåler? Å hva dere "tror" jeg tar på alvor å ikke? Jeg har stålkontroll på mitt blodsukker,og det vet både lege,indremedisiner og diasykepleier uten at dere trenger fortelle hvordan man skal "leve":-) jeg KAN kose meg.

Det er det vel ingen her som vet noe om :-) det er flott at du har kontroll og kan kose deg. Unner alle det.

Problemet mitt er at du gir uttrykk for at en stor baby er eneste konsekvens av svangerskapsdiabetes og at rådene som gis fra helsevesenet ikke nødvendigvis må tas så alvorlig. Det blir, for meg, helt feil :-)

Man ser jo rimelig kjapt hvordan kroppen reagerer når man måler blodsukker før og etter måltidene, så man får bare prøve seg frem. Ser man at verdiene blir for høye etter frukt, pasta osv så må man jo forholde seg til det. Du finner nok fort ut hva du kan og ikke kan spise :)

Jeg er misunnelig på dere som har fått oppføling, råd og blodsukkermålings apperat! Henvisningen fra min legen ble aldri sendt, så får vel ikke noe oppføling før etter nyåret :( Tør ikke skeie ut med noe, da jeg ikke vet hva kroppen reagerer på :(

Jeg er misunnelig på dere som har fått oppføling, råd og blodsukkermålings apperat! Henvisningen fra min legen ble aldri sendt, så får vel ikke noe oppføling før etter nyåret :( Tør ikke skeie ut med noe, da jeg ikke vet hva kroppen reagerer på :(
Det er for dårlig av legen din! :( jeg var for å hente ut lansetter og teststrimler på apoteket i går, menda hadde de tydeligvis ikke sendt inn e-resepten slik de sa de skulle, så jeg må ringe og purre på mandag. Men jeg hadde såpass lave verdier at jeg trenger ikke måle hver dag, kun hvis jeg skal spise noe jeg er veldig usikker på (søtsaker og kaker og lignende). Håper du får oppfølging snart :)

Back
Topp